Viitorul Passat 9, pe care îl așteptăm în 2023, va răzbi doar pe jumătate. Sedanul va ieși din producție și numai breakul va continua să-și trăiască viața. Este un semn clar că nemții se concentrează mai puțin pe lumea modelelor convenționale. Text: Andrea Stassano, adaptare Bogdan Grigorescu. Desene: Marcelo Poblete
Iată-ne ajunși aproape de final! Se termină era automobilelor așa cum le știam. În câțiva ani, vom intra într-o nouă epocă. Iar extincția actualelor modele este perfect exemplificată de soarta lui Volkswagen Passat. În 2023 va apărea o nouă generație, a noua, deci se va mai bucura câțiva ani pe piață. Însă, la sfârșitul ciclului de viață a viitoarei generații, povestea lui va ajunge la sfârșit, probabil. Îi suntem datori cu ovații și aplauze, pentru că Passat și-a început cariera în 1973, zămislit din creionul lui Giorgetto Giugiaro.
Citește pe autoexpert ➡ Acesta este VW Lamando L, mini-Arteonul! 💡
Generația viitoare, pe de altă parte, va fi imaginea perfectă a juxtapunerii celor două tipuri de propulsie – cu combustie și electrică. Sigur, nu e deloc ușor să lași totul în urmă, mai ales pentru Passat, care a reprezentat mașina preferată a milioane de familii. Actuala generație, a opta, va mai putea fi cumpărată încă 2 ani, până când va fi înlocuită de cea din desenele noastre. Însă nu toate variantele vor trece pragul către a noua generație, care va rămâne doar în versiunea Variant. Sedanurile mor încet, în special în lumea non-premium, a constructorilor generaliști. Să fie vina cererii copleșitoare de SUV-uri? Parțial, da, pentru că succesul lor continuă să erodeze vânzările caroseriilor tradiționale.
Ca parte a extinderii progresive a modelelor electrice, dinozaurii precum Passat vor juca doar un rol secundar. În acest scenariu, pentru ca următoarea generație să poată exista, Volkswagen a stabilit că Passat va trebui să coste mai puțin decât azi. Iar reducerea costurilor de dezvoltare își găsește răspuns în sinergia din grup. Škoda a fost însărcinată cu dezvoltarea proiectului, iar asta nu e de mirare. Cehii sunt ași în a obține raporturi excelente calitate/preț. În plus, în Slovacia, aproape de Škoda, este și o uzină excelent echipată.
Citește pe autoexpert ➡ Test Passat vs Insignia, 508 – second handuri de familie 💡
De aceea, producția celei de-a noua generații Passat va fi mutată din uzina de la Emden (care se va specializa în modele electrice bazate pe platforma MEB) în cea de la Bratislava, unde grupul german produce deja SUV-urile mari VW Touareg, Audi Q7 și Porsche Cayenne, pe lângă minionii SEAT Mii, Škoda Citigo și VW up!. Și pe aceeași linie de asamblare cu Passat va fi mutată și Škoda Superb, care acum este produsă la Kvasiny. În viitor, această uzină se va concentra pe asamblarea SUV-urilor. Așa că la Bratislava vor fi realizați atât Passat, cât și viitorul Superb. Ambii vor apărea în 2023 și vor avea multe subansambluri comune, inclusiv platforma MQB, mai evoluată.
Volkswagen Passat 9 – dimensiuni
Este probabil ca Passat 9 să treacă de la cei 4,77 m lungime și 2,79 ampatament la aproximativ 4,85, respectiv 2,84 m. Iar această schimbare de dimensiuni ar face posibilă desenarea unui spate mai dinamic, fără a sacrifica volumul portbagajului, care a fost mereu unul dintre punctele forte ale modelului. Ei bine, la a opta generație spațiul pentru bagaje ar putea crește și mai mult față de actualele valori, care, oricum, sunt enorme, 650 l cu bancheta pe poziție, 1780 cu spătarul rabatat.
Dar, pe lângă confirmarea caracterului practic care l-a consacrat, viitorul Passat 9 ar putea renunța la designul conformist, în favoarea unei vestimentații mai interesante. Desenele noastre iau în calcul acest aspect și prezintă un model cu zone laterale sculptate și șolduri late în spate. Farurile ar trebui să fie foarte subțiri, unite printr-un calandru minimalist, inspirat de Golf, iar bara de protecție să aibă o priză de aer supradimensionată.
Citește pe autoexpert ➡ Totul despre actualul Passat 💡
Gabaritul crescut va avea drept consecință un spațiu interior mai generos, mai ales pe banchetă. Designul interior ar trebui să mizeze pe o dezvoltare pe orizontală. Vor fi mult mai puține controale fizice, înlocuite de suprafețe tactile. Vor exista instrumentar digital de ultimă generație, head-up display cu realitate augmentată și sistem multimedia dotat cu inteligență artificială, cu comenzi vocale avansate și, poate, chiar cu două ecrane!
Gama de motoare va fi în întregime, sau în mare parte, electrificată. Va fi utilizat un sistem mild hybrid pentru benzină și diesel. Prima categorie va avea la bază, probabil, motoarele 1.5 TSI de 150 CP, cu dezactivare de cilindri și 2.0 TSI de 200 de cai. A doua se va baza, probabil, pe deja emblematicul 2.0 TDI de 150 și 200 CP, inclusiv în versiune 4Motion.
Totodată, hibrizii plug-in vor fi mai răspândiți în gamă. Actualele generații, de 204 și 245 CP, ar putea evolua până la 300 CP. Iar bateria de 13 kWh va fi înlocuită cu una mai mare. Aceasta va garanta între 70 și 100 km autonomie electrică.
Lângă Passat vine aero
Anul 2023 ar trebui să însemne, pe lângă lansarea lui Passat 9, și apariția unui model electric. Acesta se va numi Aero și va fi bazat pe conceptul Space Vizzion (foto). Aero va fi produs la uzina din Emden și va fi oferit în versiune sedan și shooting brake.
În lunile ce vor urma până la lansare, atât Aero, cât și Passat vor fi dezvoltate în paralel și vor avea stiluri diferite. Cu toate acestea, vor exista unele influențe reciproce la nivelul detaliilor, așa cum se vede în desenele noastre.