Și dacă, în loc să primești doar un autoturism, te alegi cu mult mai mult? Și dacă, în loc să alegi între preț, rafinament și utilitate, le poți avea pe toate? După ce am mers cu Peugeot Rifter și cu Volkswagen Caddy, pot să-ți confirm că se poate! Foto: Bogdan Paraschiv
Ce a fost prima dată, oul sau găina? Dacă întrebarea asta filosofică nu și-a găsit niciodată răspunsul, în cazul modelelor de față se știe totul clar. Până la actualele generații, pe care le vezi în fotografiile noastre, prima dată a fost versiunea panel van. Întotdeauna, invariabil, în istoria tuturor LCV-urilor, versiunile de persoane au fost derivate din cele de marfă. Acum însă, atât Peugeot, cât și Volkswagen schimbă foaia.
Peugeot Rifter vs VW Caddy – filosofia
Francezii au realizat un compromis. Au luat jumătatea din față a platformei EMP2 și jumătatea din spate a platformei fostei generații Berlingo/Partner. Astfel, au îmbinat rafinamentul unui autoturism cu robustețea unui vehicul comercial. Dacă-ți spun că inclusiv DS 9 are la bază EMP2, atunci vei înțelege valențele noului Rifter! Nemții au fost și mai radicali. Nu au păstrat nimic din fostele platforme, ci au mers direct pe mâna polivalentei MQB. Și aici, vin cu un exemplu de coleg de platformă, Cupra Formentor.
Acum, că am înțeles cu toții virajul spre confort și dinamică al acestor vehicule, le privim deja cu alți ochi. Rifter arată clar mai musculos și pare „mai SUV“ cu protecțiile din plastic negru care feresc caroseria de zgârieturi. Suprafața frontală de 2,815 m2 certifică aspectul de dur. În prezența lui, Crafter pare un autoturism stilat, fără protecții care să-i întineze formele de autoturism și cu o suprafață frontală de 2,787 m2. Neamțul este și mai aerodinamic, cu un CX de 0,31, față de 0,35 la neamț.
Citește pe autoexpert ➡ Test Renault Kangoo Van E-TECH Electric 💡
Aceleași filosofii mă întâmpină și la interior. Rifter mizează pe butoane fizice, pe instrumentar analogic și pe forme complexe, iar personalitatea de autoturism clasic este atât de pregnantă, încât câștigă inimile celor mai „copți“, cu mine-n frunte. Toate bune, în afară de sistemul multimedia alambicat și cu înclinații spre texte, nu spre simboluri grafice. Caddy e un fel de Golf, fără butoane, plin de ecrane și suprafețe tactile, de aceea îi va fermeca pe cei tineri. Nu este deloc greu de utilizat, datorită unui meniu simplu, cu grafică impecabilă și unui instrumentar digital de 10,25 de inchi configurabil.
Ambele modele au doar plastice tari, dar vin cu atâtea spații de depozitare, încât le ierți repede păcatul. Poți transporta mărunțișuri deasupra parbrizului și în uși. Caddy mai vine cu un decupaj pe suprafața superioară a bordului, iar între scaune, are cotieră cu un mic spațiu interior. Rifter echilibrează balanța cu două torpedouri și cu un uriaș spațiu acoperit între scaune, cu prețul montării unor cotiere rabatabile, „de avion“, pe spătarul scaunelor.
Citește pe autoexpert ➡ Totul despre Mercedes-Benz Citan! 💡
Opțional, pentru încă 928 de euro, poate și mai mult, vine cu plafon vitrat însoțit de o „insulă“ longitudinală de-a lungul habitaclului. Aceasta este, de fapt, un raft care se termină cu o cutie de 60 de litri ce poate fi accesată și din exterior simplu, pentru că poți deschide doar luneta, independent de hayon, o dotare pe care Crafter n-o oferă.
Oferă însă un portbagaj de 610 litri (măsurat de QR), cu 87 mai mare decât al lui Rifter. Și, în variantă standard, e mult mai simplu să-l transformi din autoturism în cărăuș. Cele două secțiuni ale banchetei se pliază individual în spatele scaunelor din față, apoi, trăgând de o pârghie, se scot imediat. Și spătarele lor sunt reglabile, la 14 unghiuri. La Rifter, standard se pliază doar spătarele, ca la un autoturism convențional. Opțional, pentru 248 de euro, primești trei scaune individuale, care se scot complet.
➡ Vizitează secțiunea Utilitare de pe floteauto.ro! 💡
Pe banchetă se călătorește bine în ambele modele. Accesul e mai ușor în Caddy, datorită deschiderii cu 3 cm mai late a ușii și banchetei poziționate mai sus. Este moale și le permite călătorilor să vadă pe deasupra tetierelor din față. Practic, stai cam ca la cinema. Ai măsuțe „de avion“ și buzunare mai mari în uși. Totuși, geamurile laterale sunt fixe, în timp ce ale lui Rifter coboară electric. Francezul vine în plus și cu un interior mai lat, și cu mânere de viraj, și cu posibilitatea de a regla temperatura individual pentru locurile din spate. A, și, foarte important, cu o suspensie mai moale, senzațională pentru deplasările urbane.
La ieșirea din oraș însă, Caddy stă mai bine pe șosea. Are ruliu mai mic, direcție mai scurtă (doar 2,6 tururi de volan între capete, față de 3 la Rifter) și mai „grea“ (1,7 vs 1,1 kg forță necesară pentru a învârti volanul). E și mai silențios, indiferent de scenariu.
Citește pe autoexpert ➡ Totul despre Mercedes-Benz EQT! 💡
Deși la ședința foto a fost prezent un Caddy cu transmisie automată, mă voi referi la cel cu transmisie manuală, pe care l-am testat deja, pentru a avea o comparație echitabilă. Acestea fiind spuse, motoarele au prestații asemănătoare, cu un mic plus pentru cel de la Caddy. Cu toate că dezvoltă cu doar 2 CP mai mult, e mai mare cu 500 cm3 și beneficiază de o treaptă în plus la cutia de viteze, deci funcționează mai relaxat la viteză constantă. De exemplu, la 130 km/h turometrul indică 2050 rpm, față de 2650 la Peugeot Rifter. Cutia se mișcă puțin mai exact, iar consumul este mai mic, semn că downsizingul nu este neapărat o garanție a economiei.
Totuși, dacă mergi preponderent în oraș, vei aprecia vizibilitatea mai bună din Rifter, direcția ușoară, precum și ambreiajul mai ușor de apăsat (8 vs 9,6 kg forță de apăsare).
Concluzii
Peugeot Rifter
Verdict AutoExpert
Dacă nu ții neapărat la părerea vecinilor, modelele astea sunt senzaționale! Te duc zilnic la birou în condiții de confort bun, te plimbă în vacanțe cu costuri minime și te ajută la mutat. Iar tehnologia folosită rivalizează cu a oricărui autoturism de pe piață. Practic, o asemenea polivalență nici SUV-urile nu-ți oferă!DATE TEHNICE | Peugeot | Volkswagen |
---|---|---|
Model | Rifter Allure Pack 1.5 HDI 100* | Caddy Life 2.0 TDI 102* |
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cm3) | 1499 | 1968 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 100/3750 | 102/2750–4400 |
Cuplu maxim/turație(Nm/rpm) | 250/1750 | 280/1500–2500 |
Tracțiune | față | față |
Cutie de viteze | manuală, 5 trepte | manuală, 6 trepte |
L × l × h (mm) | 4403 × 1848 × 1882 | 4500 × 1855 × 1798 |
Ampatament (mm) | 2785 | 2755 |
Masă la gol (kg) | 1430 | 1654 |
Volum portbagaj (l) | 775 | nc. |
Accelerație (0–100 km/h) | 13,4 | 13,5 |
Viteză maximă (km/h) | 167 | 175 |
Consum mixt WLTP (l/100 km) | 5,2 | 4,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 136 | 127 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | ||
Accelerații | ||
0–60 km/h (s) | 5,6 | 5,8 |
0–100 km/h (s) | 14,1 | 13,5 |
0–130 km/h (s) | 26,1 | 24,4 |
400 m cu start de pe loc (s) | 19,3 | 19,1 |
1 km cu start de pe loc (s) | 35,7 | 35,1 |
Reprize în ultima treaptă | ||
70–90 km/h (s) (tr. a V-a) | 9,4 | 11,3 |
70–120 km/h (s) (tr. a VI-a) | 22,0 | 27,0 |
Frânare de la 100 km/h | ||
La gol, rece (m) | 42,1 | 40,5 |
Consum | ||
Consum la 90/100/130 km/h (l/100 km) | 4,93/5,62/7,87 | 4,24/4,72/6,58 |
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 6,17/5,10/7,46 | 5,48/5,08/6,21 |
Consum în test (l/100 km) | 6,25 | 5,68 |
Masă | ||
Masă măsurată (kg) | 1694 | 1724 |
Distribuție mase (%) | 57/43 | 57/43 |
Zgomot interior | ||
la 50 km/h (dBA) | 60,0 | 58,4 |
în accelerare maximă | 77,1 | 79,9 |
Preț (euro, cu TVA) - octombrie 2021 | 24.550 | 29.635 |
*pentru a fi echitabili, am comparat versiunile echivalente, cu transmisie manuală |