Cu forme complet redesenate, sistem de propulsie full hybrid și calitatea specifică mărcii, Honda HR-V este gata să iasă din anonimitate și să devină un campion al autonomiei. Foto: Bogdan Paraschiv
Honda HR-V a ajuns la a treia iterație. Dacă prima generație lansată în 1998 avea să atragă prin stilul puțin ciudat și pătrățos, a doua variantă din 2013 avea să îmbrățișeze un stil cu linii fluide. Deși HR-V mk2 era un automobil extrem de capabil, designul său nu s-a făcut remarcat. Problemă rezolvată cu succes de actuala generație. Care aduce în plus sistemul de propulsie hibrid.
E:HEV
Acest acronim este extrem de important în denumirea noului model HR-V. SUV-ul compact oferit de marca japoneză este acum echipat exclusiv cu sistem de propulsie hibrid. Numit e:HEV, sistemul folosește propulsorul pe benzină de 1.5 i-MMD, plus un motor electric folosit pe post de generator și un al doilea motor electric care acționează puntea din față. În marea majoritatea a timpului, propulsorul termic acționează pe post de generator, pentru a încărca bateria, iar sarcina de a pune mașina în mișcare cade în sarcina motorului electric. Acronimul MMD din denumirea sistemului înseamnă Multi-Mode Drive, făcând referire la capacitatea sistemului de a trece automat între modurile electric, hibrid și termic. Iar trecerea se face insesizabil, percepute fiind doar pornirea și oprirea motorului termic.
Motorul pe benzină de 1489 cm3 are o putere de 107 CP și un cuplu maxim de 131 Nm, în timp ce motorul electric oferă 131 CP și 253 Nm. Cum acesta din urmă duce greul în ceea ce privește propulsia, aceasta este și puterea maximă a sistemului. Sistemul este unul dintre cele mai rafinate atât timp cât nu forțăm nota.
Aproape electric
La viteze urbane, cel de la volan are parte de o experiență plăcută, noul HR-V rulând până la 91% din timp în mod electric. Problema apare dacă avem nevoie de o repriză mai susținută, pentru a efectua o depășire de exemplu. În acest caz, motorul termic devine destul de vocal, iar cutia de viteze CVT menține turația constantă. Sunetul susținut al motorului cu ardere internă strică zenul pe care îl oferă în mod obișnuit acest nou model hibrid. Partea bună este că transmisia CVT oferă și un mod B (brake) cu patru trepte, pentru recuperarea energiei. Astfel, dacă preferăm să rulăm cu transmisia în modul B, în momentul în care nu mai apăsăm pedala de accelerație mașina va decelera automat. Gradul de putere al decelerării poate fi reglat cu ajutorul padelelor de pe volan.
Honda a preluat acest sistem de la Jazz, dar s-a inspirat și de la fratele mai mare CR-V. Cu o gamă complet hibridă pentru Jazz Crosstar, HR-V și CR-R, japonezii au una dintre cele mai „verzi“ oferte în segmentul crossover.
Iar dacă performanțele sunt doar medii – 10,6 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h și o viteză maximă de 170 km/h –, capitolul la care noul HR-V strălucește cu adevărat este cel al consumului de carburant, care e redus.
Motorul electric este eroul din această poveste
Pentru că motorul electric dă tot ce poate, cel termic nu este extrem de solicitat. Pornește uneori doar pentru a încărca bateria, apoi amuțește brusc, iar asta înseamnă un consum foarte scăzut de benzină chiar și la o utilizare exclusiv urbană. Consumul oficial de carburant este de 5,4 l/100 km, iar în cadrul testului nostru, care a inclus trasee în oraș, dar și pe drumuri naționale, Honda HR-V a înregistrat un consum de 5,2 litri. Cu un rezervor de 40 de litri, autonomia maximă poate depăși lejer 600 km. Nu există altă opțiune de motorizare pentru noul HR-V, în afara sistemului de propulsie hibrid e:HEV.
A treia generația Honda HR-V are un design complet nou, diferit față de stilul cumva anonim al generației anterioare, cu o parte frontală dominată de o grilă amplă, încadrată de blocuri optice full-LED înguste, pentru un look mai agresiv. În spate, stopurile sunt legate de o bandă LED funcțională. Iar din profil, noul HR-V are acum o siluetă de SUV-coupé. Și chiar dacă fotografiile nu îi fac mereu cinste, noua generație arată mult mai bine în realitate. Iar când o privim din lateral, vom mai remarca faptul că garda la sol este acum mai mare, având 188 mm. Acest lucru face lucrurile mai simple la trecerea peste denivelări, iar dacă alegem să rulăm pe un drum neasfaltat, mașina poate negocia mult mai ușor pantele și rampele mai abrupte. Există un sistem HDC (Hill Descent Control), care controlează automat viteza la coborârea unei rampe mai severe, și lumini de viraj (în echiparea superioară, Advance Style), iar la interior, HR-V rămâne un crossover extrem de practic.
Chiar dacă dimensiunile portbagajului nu impresionează, volumul fiind de 320 de litri, decuparea hayonului este amplă și pragul de încărcare e foarte jos. Hayonul este electric, iar ruloul de protecție e integrat direct sub lunetă. Apoi, spătarul banchetei se rabatează perfect plat, datorită sistemului Magic Seats. Rezervorul de carburant este plasat central, astfel că sub scaunele din spate se găsește un spațiu suplimentar, care poate fi folosit prin plierea verticală a șezutului.
Calitate, calitate, calitate
Dar, poate cel mai important, Honda a studiat calitatea percepută de cel de volan și pasageri. Incluzând lucrurile aparent minore – cum se simte butonul când este apăsat, calitatea materialelor, clicul satisfăcător emis de butoanele rotative, grafica clară, fără înflorituri pentru ecranul din bord și cel central –, totul îți lasă o impresie de calitate superioară. Un detaliu interesant ar fi planșa de bord este jumătate analogică, Honda folosind un vitezometru fizic clasic, și jumătate digitală.
Sistemul de infotainment este acum mai rapid, avem AppleCar Wireless care poate fi setat foarte ușor, există loc pentru încărcarea prin inducție a telefonului (care funcționează chiar și dacă telefonul este în husă), iar Honda Sensing poate detecta acum un impact iminent cu un alt vehicul, pieton sau obiect. Ce-i drept, sistemul poate fi păcălit de mașinile parcate din oraș, dar nu a intervenit niciodată brutal, ci doar a emis avertizări clare, permițându-mi să intervin înainte ca sistemul să frâneze automat. Mai trebuie să menționăm și sistemul audio, unul dintre cele mai bune pe care le-am întâlnit în această clasă.
Însă prețul este pe măsură. Honda nu produce mașini ieftine, iar noul HR-V nu face excepție. Prețul de listă pentru echiparea Advance începe de la 35.040 de euro, iar pentru echiparea superioară, Advance Style, de la 37.540.
Verdict AutoExpert
Noua generație Honda HR-V are de înfruntat o concurență extrem de puternică, formată din modele ca Ford Puma, Renault Captur și Peugeot 2008. Cu o singură motorizare hibridă, HR-V este una dintre cele mai reușite mașini din acest segment. Singurul minus important îl reprezintă prețul de achiziție ridicat.Model | Honda HR-V e:HEV |
---|---|
Motor/nr. cilindri | L4, benzină |
Cilindree (cm3) | 1498 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 107/ 6000–6400 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 131/ 4500–5000 |
Motor electric 1 | |
Putere max. (CP) | nc. |
Cuplu max. (Nm) | nc. |
Motor electric 2 | |
Putere max. (CP) | 131 |
Cuplu max. (Nm) | 253 |
Putere totală ansamblu (CP) | 131 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 253 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | automată CVT |
L × l × h (mm) | 4340 × 1790 × 1582 |
Ampatament (mm) | 2663 |
Volum portbagaj (l) | 320 |
Masă la gol (kg) | 1455 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 10.6 |
Viteză maximă (km/h) | 170 |
Consum mixt (l/100 km) | 5.4 |
Emisii CO2 (g/km) | 122 |
Preț (euro) | 35,040 |