Ce fel de mașină e asta? Un crossover? Un fastback? Un sedan-coupé? E un pic din fiecare. E o nouă specie. E rețeta care conține toate ingredientele necesare pentru a obține un vehicul electric aproape de ideal. Test Kia EV6 cu bateria mare și propulsie pe puntea spate. Foto: Adrian Cobzașu
K-pop. Un termen care pe noi, cei mai în vârstă, ne lasă indiferenți. Dar, dacă-i arăți unui puștan mașina asta și-i ceri s-o descrie printr-un singur termen, ăsta ar fi. K-pop este, pe scurt, un gen de muzică sud-coreeană ritmată, modernă, interpretată de trupe pline de atitudine, cu mesaje pozitive, optimiste. Ups! Tocmai am descris EV6-le. Vizual, este izbitor prin dimensiuni. N-ai mai văzut proporțiile astea până acum. E foarte lat, raportat la lungime și înălțime. Cel mai simplu l-aș descrie drept supercarul crossover-urilor. Și nu este nimic convențional la exteriorul său. Botul e scurt și plonjat, habitaclul, împins în față în stilul „cab forward“, iar ampatamentul, uriaș (2,9 m, față de 2,81 la Sorento).
Exemplarul meu, aflat în echiparea de top, GT Line, vine standard cu jante de 19 inchi și faruri LED Matrix. Albul perlat care îl îmbracă te costă 400 de euro, iar dacă vrei jante de 20 de inchi, ca ale mele, încălțate cu anvelope Continental, mai plătești 394. Dar, atenție, cu jantele mari autonomia WLTP scade cu 23 km.
Test Kia EV6 – Interiorul
O simplă apropiere de mașină scoate automat mânerele din uși, ca la modelele Jaguar. La interior, multe electrice au un design impersonal, care se învârte în jurul ecranelor. Firește, și EV6 are ecrane. Patru, mai precis. Instrumentarul digital și display-ul central tactil au diagonala de 12,3 inchi și sunt plasate sub același panou curbat. Sub ele, blocul de comandă al climatizării se transformă în bloc de comandă pentru sistemul multimedia, la atingerea unei iconițe. Deci nu sunt butoane tactile, ci e un ecran.
Bine, ăsta costă 495 de euro, la pachet cu scaunele din față încălzite și ventilate și cu volanul încălzit. În sfârșit, head-up display-ul cu realitate augmentată proiectează informațiile, inclusiv indicațiile navigației, într-un mod dinamic, la baza parbrizului. Practic, săgețile apar ca la Clasa S, pe strada pe care trebuie să intri. Și pentru el plătești. 1175 de euro, la pachet cu geamurile atermice în față și fumurii în spate. Nu plătești nimic însă pentru plasticele de calitate și pentru asamblările ireproșabile.
Suspect e că nu ecranele atrag atenția cel mai mult, ci spațiul interior. Este uriaș! Drept să spun, nu știu ce faci cu atât loc în mașină. Iar podeaua e plană, pentru că nu ai eșapament sau arbore cardanic, deci senzația este și mai impresionantă. Sigur, bateriile au ridicat podeaua, deci, pentru a păstra o înălțime interioară bună, inginerii au adoptat o banchetă joasă. Prin urmare, gambele stau mai înclinate decât la modelele convenționale, așadar nu te simți ca în fotoliul din odaie, ci mai degrabă ca la volanul unui supercar. Chiar și așa însă, pasagerii mai înalți pot mângâia cu creștetul plafonul. În rest, găsești de toate – spătar reglabil, locuri laterale încălzite, mufe USB în spătarele scaunelor și chiar geamuri care coboară complet în uși!
Citește pe autoexpert ➡ Acum, EV6 se încarcă de două ori mai rapid când e frig! 💡
Portbagajul are 490 l, adică un Logan, cu ai săi 528, îi dă clasă. „But, wait! There’s more“, cum ar spune o domnișoară de la teleshopping. EV6 are un al doilea portbagaj, în față, care măsoară 52 l. Astfel, spațiul pentru bagaje totalizează 542 l. Beat this, Logan! Bine, dacă optezi pentru versiunea cu două motoare, portbagajul din față scade la 20 l, deci nu te apuca să te dai mare în fața Loganului! Hayonul se ridică automat, pentru 665 de euro (la pachet cu mânerele automate ale ușilor). Are clapete pentru culcarea spătarului banchetei, priză de 12 V, ochiuri pentru prinderea plasei de amarare și un loc sub podea în care poți ascunde polița retractată. Pe scurt, are de toate.
Dar gata cu plimbatul pe lângă mașină! Ce zici de plimbatul cu mașina? De la volan, viața este „relativ minunată“, ca să-l citez pe Exarhu. Nu e „absolut minunată“ (fir-ar, am comis-o de două ori consecutiv), pentru că se poate un pic mai bine. De exemplu… nu știu cine a desenat volanul ăla cu două spițe, dar sigur a aruncat o ochiadă la cel de Dacie 1300 din 1975. Scaunele au un design spectaculos și te înconjoară perfect, dar tetiera este poziționată cam în față și te împinge ușor în ceafă. În rest, experiența condusului e ravisantă! În modul Eco, EV6 accelerează dulce, fără să te sperie, în totală liniște. Aș folosi modul ăsta în 99% din rutele urbane, dacă aș avea un EV6.
➡ Configurează-ți propriul EV6 aici! 💡
În oraș, direcția ușoară, frânele fin dozate și accelerațiile line, dar rapide te fac să te imaginezi la volanul unui hatch compact electric, într-atât de plăcut și relaxant e condusul. Ai patru niveluri de recuperare a energiei, iar cel mai agresiv îți permite cu adevărat să oprești la timp fără a apăsa frâna, într-un veritabil stil „one pedal“.
Vizibilitatea spre spate nu impresionează, din cauza lunetei înclinate și a stâlpilor lați ai hayonului, însă pentru asta există o cameră cu acoperire 360° și senzori de parcare (în total, 959 de euro). Ansamblul suspensie – jante de 20 de inchi este eminamente sportiv, dar EV6 are un avantaj uriaș, care îl face comod pe orice suprafață: ampatamentul uriaș. Sigur, de îndată ce îl scoți din oraș, reglajele sportive devin atuuri indiscutabile. Dacă renunți la Eco pentru Normal, mașina devine evident mai promptă la accelerări. Dacă renunți la Normal pentru Sport, deja devine jucăușă. E nevoie de un pic de grijă la culcarea pedalei, chiar și cu 228 CP pe puntea din spate.
Citește pe autoexpert ➡ EV6 la testul elanului 💡
Virajele sunt mici delicatese care excită papilele avide ale entuziastului. Se înscrie impecabil, după „dictarea“ volanului știi mereu nivelul de aderență, iar când accelerezi la ieșire, aruncă ușor spatele. Dar nu ți-e frică niciun moment la adăpostul ampatamentului mare, care o face docilă. Cele două tone par a fi doar o informație pe hârtie, nu o forță care te trage spre exteriorul virajului.
Culcarea pedalei în linie dreaptă îți șoptește la ureche că n-are rost să aștepți versiunile cu două motoare, decât dacă vrei să rupi norii. Cinstit vorbind, 228 de cai sunt mai mulți decât ai nevoie pentru o deplasare rapidă și comodă. Iar dacă optezi și pentru geamuri frontale laminate, la 130 km/h nici nu simți că mergi.
Test Kia EV6 – un motor, baterie mare, autonomie excelentă!
Versiunea cu un motor și cu baterie mare este cea mai bună, dacă îți dorești autonomie maximă. La 5°C, mie mi-a luat în oraș 15 kWh/100 km, la mers normal, cu căldura pornită. Folosind cei 77,4 kWh utili, atunci autonomia urbană ajunge la 516 km. Pe drum național abordat în litera legii, consumul a crescut la 20 kWh/100 km, echivalentul unei autonomii de 387 km. Coreenii l-au dotat cu o pompă de căldură care recuperează căldura sistemului de răcire a bateriilor și promite că la -7° păstrează 80% din autonomia la 25°C. Nu pot nici să-i contrazic, nici să-i aprob.
Citește pe autoexpert ➡ EV6, maximum de stele la Euro NCAP! 💡
În schimb, pot să-ți vând un pont. Te costă doar 387 de euro, dar îți oferă beneficii uriașe. Se cheamă V2L și este un sistem format dintr-o priză de 220 V la interior și un adaptor care, montat pe priza de încărcare, permite alimentarea diverselor dispozitive electrice cu consumuri de până la 3,5 kW. Așa că poți încropi o bază de campare în mijlocul pădurii, cu electrice și electrocasnice, toate gravitând în jurul noului EV6. Și nu te teme, arhitectura la 800 V o să-ți permită să încarci până la 80% din baterie în mai puțin de 20 de minute. Bine, nu în România zilelor noastre. Dar cine știe? Poate reușesc și Ministerele Mediului și Transporturilor să asculte un pic de K-pop în viitorul apropiat.
Verdict AutoExpert
Dacă te temi de autonomie, versiunea GT-Line, de 228 CP, cu baterie de 77 kW, este alegerea. Dacă pui preț mai mare pe dinamică, mergi pe viitorul GT, care-ți va oferi două motoare ce însumează 585 CP și tracțiune integrală. Sigur, probabil că va trebui să mai plusezi cu vreo 15.000 de euro. Dar, indiferent pentru care ai opta, EV6 te va ferici cu spațiu, tehnologie și comportament dinamic neașteptate!- Spațiu interior uriaș
- Portbagaj mare
- Echilibru ideal între sportivitate și confort
- Autonomie reală excelentă pe timp de iarnă
- Preț de pornire bun, raportat la ofertă
- Vizibilitate slabă spre spate
- Preț care crește repede la adăugarea opționalelor
Date tehnice | Kia EV6 |
---|---|
Model | GT Line |
Motor | electric |
Putere maximă/ turație (CP/rpm) | 228/nc |
Cuplu maxim/ turație (Nm/rpm) | 350/nc |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | automată, o treaptă |
L x l x h (mm) | 4695 x 1890 x 1550 |
Ampatament (mm) | 2900 |
Volum portbagaj (l) | 490+52/1300+52 |
Masă la gol (kg) | 1985 |
Capacitate baterie (kWh) | 77,4 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,3 |
Viteză maximă (km/h) | 185 |
Consum mixt (kWh/100 km) | 17,2 |
Autonomie mixtă (km) | 504 |
Preț (euro, cu TVA) | 62.118 |