Modelul Alpine Berlinette aniversează anul acesta 50 de ani. Pentru a celebra acest eveniment, Renault a creat un nou concept-car super-sportiv, Renault Alpine A110-50, dedicat performanței si plăcerii de a pilota.
Sunt mărci al căror renume a devenit patrimoniu național. Iar Alpine este o astfel de marcă. În ADN-ul său, pasiunea sportivă si expertiza tehnică Renault se îmbină perfect. Conceptul sportiv Renault Alpine A110-50 redefineste cele mai reprezentative caracteristici stilistice ale Berlinettei, într-un mod modern si spectaculos. Caroseria din fibra de carbon arborează o nouă nuanță de albastru care reinterpretează într-o notă contemporană „albastrul Alpine”. Fabricat cu expertiza de renume a Renault Sport Technologies, conceptul Renault Alpine A110-50 este impregnat de „spiritul” si tehnologia sporturilor cu motor. În plus, beneficiază de experiența Renault dobândită cu Mégane Trophy, folosind aceeasi platformă tehnică.
”Dezvoltarea acestui concept car a fost o mare si frumoasă aventură. A fost un catalizator pentru creativitate, un model de suflet, în realizarea căruia ne-am lăsat ghidați de pasiune si emoție.” Axel Breun, Concept & Show Car Director, Renault Design
O nouă interpretare a unui design atemporal
Pentru a marca aniversarea a 50 de ani de la lansarea modelului emblematic Alpine Berlinette, Yann Jarsalle, Designer si Axel Breun, Concept & Show Car Director la Renault Design, au reinterpretat reperele originale de design integrându-le în noua identitate vizuală a Renault.
Inițiată de Laurens van den Acker o data cu revelarea concept car-ului DEZIR, noua viziune de design se va regăsi declinată pe toate modele viitoare Renault. Noua identitate vizuală a părții frontale, cu sigla supradimesionată, a fost adaptată pe concept car-ul Alpine 110-50, un model care înglobează forța pasiunii Renault pentru motorsport.
„Pentru întreaga echipa, implicarea în creatia conceptului Alpine a fost un vis devenit realitate. Am vrut să realizăm o masină adaptată timpurile noastre, dar care să rezoneze cu trecutul său ” Laurens van den Acker, Senior VP, Corporate Design.
Conceptul Renault Alpine A110-50 redefineste cele mai reprezentative caracteristici de design ale modelului Alpine original, într-o manieră modernă si spectualoasă prin:
– formele sculptate ale caroseriei elegante si fluide, care sunt puse în valoare de jocul de lumini, peste care aerul pare să alunece
– proiectoarele de ceata, desenate în semicerc, cu un aer tehnic si retro în acelasi timp, datorită LED-urilor de culoare galbenă – sunt exact asa cum trebuie să fie!
– o lunetă tridimensională foarte originală, care dezvăluie motorul amplasat în poziție centrală spate.
– grilele de aer plasate pe fiecare latură a modelului, reamintind de masca de aducție de aer de pe aripile spate ale Berlinettei. Cu rol funcțional totodată, grila din partea dreaptă asigură răcirea cutiei de viteze, iar cea din partea stângă a compartimentului motor.
Produsă de Faster, caroseria din carbon arborează o nouă nuanță de albastru care reinterpretează într-o notă contemporană „albastrul Alpine”. Fiecare panou mobil beneficiază de o cinematică demnă de cele mai frumoase G.T- uri.: capota față se deschide spre față, în timp ce capota spate spre spate, iar portierele au o deschidere tip „fluture”.
“Modelul are forme sculpturale ca si ale Berlinettei, exprimând în acelasi timp cele trei cuvinte-cheie ale noii identități de design Renault: simplu, senzual, călduros” Axel Breun. Un habitaclu conceput pentru competiții Ajungând pe locul soferului, privirea este imediat atrasă de portierele din carbon.
Întreg interiorul acestui vehicul cu două locuri, dominat de tonuri de negru, vorbeste despre calitatea fabricației si caracterul sportiv al masinii:
– scaunul soferului, cu logo brodat «Renault Alpine A110-50», prevăzut cu centură de siguranță sport Sabelt, prezintă o combinație foarte plăcută de nuanțe de albastru.
– plansa de bord are un design foarte minimalist. Volanul cu inserții colorate, proiectat de Renault Design si dotat cu o tehnologie identică cu cea a Formula Renault 3.5, furnizează pilotului un maxim de informații.
– Echipamentul de competiție al pilotului este asigurat de Sabelt, iar casca de Ruby.
Un prototip veritabil
Produs al expertizei recunoscute a Renault Sport Technologies, Renault Alpine A110-50 este impregnat de spiritul competițional. Modelul beneficiază de întreaga experiență dobândită cu Mégane Trophy, folosind baza tehnică a acestuia. Foarte apreciat deja de către piloții WORLD SERIES by RENAULT, sasiul tubular cu care este echipat Renault Alpine A110-50 a fost rigidizat si supus mai multor modificări. Arcul habitaclului si traversa de rigidizare centrală din compartimentul motor au fost modificate de Tork Engineering astfel încât să fie adaptate înălțimii vehiculului, mai redusă decât la Mégane Trophy. Proiectarea digitală a fost realizată de Renault Design, Koller si Etud Integral, iar montajul final de către Protostyle.
Distribuția masei finale este aproape ideală, cu un procent de 47,8 % pe față.
Pentru a facilita munca echipelor de mecanici, concept car-ul este prevăzut cu un sistem de cricuri pentru ridicare. Acest echipament pneumatic, specific curselor de anduranță, permite în special schimbarea extrem de rapidă a roților.
Eficacitatea concept car-ului Renault Alpine A110-50 se datorează în bună parte efectului de sol. În partea frontală, un spliter disimulat în scut generează o scădere a presiunii, ceea ce conduce la o mai bună aderență la sol si la o aerodinamică semnificativă . În spate, un difuzor accelerează fluxul de aer pe sub vehicul. Efectul de sol, prin urmare, reprezintă mai mult de o treime din forța de apăsare a masinii, restul fiind completat de un eleron spate ajustabil.
Analiza si proiectarea acestor fluxuri de aer se realizează cu ajutorul Computational Fluid Dynamics, o tehnologie de vârf utilizată în special în F1. C.F.D-ul constă în studierea dinamicii fluidelor sau a efectelor lor, prin rezolvarea digitală a ecuațiilor caracteristice respectivului fluid. Această tehnică a fost folosită de Renault Sport Technologies pentru a perfecționa aerodinamica si pentru a analiza reacțiile Noului Mégane Trophy în funcție de fluxul de aer.
O ținută de drum exemplară
Ampatamentul Renault Alpine A110-50 este identic cu cel de pe Mégane Trophy – 2625 mm, ecartamentul fiind puțin mai mare – 1680 mm în față si 1690 mm în spate.
Pe jantele de 21’’, care sunt fixate printr-o piuliță centrală, fiind specifice acestui vehicul, sunt montate anvelope Michelin omologate pentru sosea.
Amortizoarele Sachs pot fi ajustate în compresie si detentă si sunt montate direct pe triunghiurile de suspensie inferioare. Există numeroase opțiuni de reglaj independent: unghi de fugă, unghi de cădere si paralelism, gardă la sol, anti-ruliu.
Pentru a păstra puritatea senzațiilor la volan, vehiculul nu este echipat cu sisteme de asistență la condus (A.B.S, A.S.R., etc).
Supradimensionat, potențialul de frânare al Renault Alpine A110-50 este pe măsura performanțelor sale. În față, discuri ventilate din oțel de mari dimensiuni, cu un diametru de 365 mm, sunt controlate de etriere cu 6 pistoane. În spate, diametrul discurilor este de 330 mm, etrierele comportând 4 pistoane.
Mecanică excelentă
Conceput pornind de la modelul Mégane Trophy, concept car-ul Renault Alpine A110-50 împrumută principalele caracteristici tehnice ale acestuia.
Renault Alpine A110-50 este dotat cu un bloc motor Renault V4Y, un V6 3,5 24V amplasat în spate central, care livrează 400 CP. Carterul inferior (semi-umed), componentele mobile (pistoane, biele, arbore cotit), distribuția (arbore cu came, arcurile supapelor) si sistemul de esapament sunt adaptate în raport cu modelele de serie.
De asemenea, Renault Alpine A 110-50 preia de la Mégane Trophy V6 sistemul de admisie din carbon.
Astfel, plaja de utilizare a motorului devine mult mai largă, puterea sa crescând în toate regimurile de viteză. Cartografia motorului a fost optimizată în funcție de aceste modificări.
O transmisie de tip F1
Concept car-ul Renault Alpine A110-50 este echipat cu o cutie de viteze secvențială semiautomată, în 6 trepte si cu un ambreiaj dublu disc ce poate fi comandat atât de la pedală cât si cu ajutorul unei palete situate pe volan.
Cutia de viteze este dispusă longitudinal, în spatele motorului si înglobează un diferențial cu funcție de auto-blocare, cu alunecare limitată (discuri si rampe) a cărui pre-încărcare este reglabilă.
Ambreiajul dublu disc cera-metalic este de asemenea specific acestui vehicul. Este acționat automat la trecerea într-o treaptă de viteză inferioară, asigurând astfel o schimbare rapidă a vitezelor si o fiabilitate excelentă..
„Centrul de comanda” al Renault Alpine A110-50
Produs de Magneti-Marelli, computerul Marvell 6R asigură gestiunea motorului, a cutiei de viteze si colectarea datelor.
Toate datele înregistrate pe Renault Alpine A110-50 pot fi analizate datorită versiunii 4 a programului software Wintax, o referință în domeniu. Wintax 4 asigură o analiză avansată a mai mult de cincizeci de parametri: regimul motorului, treapta de viteză folosită, unghiul volanului, poziția pedalei de accelerație, presiunea din circuitele de frânare…Cu ajutorul acestor date, piloții si inginerii pot optimiza reglajele si modul de condus. Aceeasi analiză permite diagnosticarea rapidă a cauzei eventualelor probleme tehnice.