Baza era excelentă. Dar era nevoie de o asezonare pentru a se transforma în delicatesă. Și aceasta tocmai a venit, sub denumirea GTX. Foto: Bogdan Paraschiv
Ca să fie cât mai ușor de înțeles, precizez din capul locului că denumirea GTX de la electricele VW poate fi echivalată cu GTI de la modelele convenționale. Este o „etichetă“ pe care nemții au folosit-o în gamă, pe vremea lui Scirocco și Jetta Mk2, pentru variantele sport, dar la care au renunțat între timp. Deci, pe scurt, ID.4 GTX e versiunea sportivă a lui ID.4.
Ca să ajungă aici, inginerii au luat un ID.4 Pro Performance cu motor sincron de 204 CP pe puntea spate și i-au adăugat un motor asincron de 109 cai, pe față. Astfel, au împușcat doi iepuri, crescând puterea la 299 CP și obținând un sistem de tracțiune integrală. Sigur, în condiții normale doar motorul din spate lucrează, dar, dacă apeși decis pedala, pune umărul și al doilea.
Dar nu lua totul fără rezerve, căci urmează să pun un asterisc. Cei 299 CP sunt atinși doar pentru maximum 30 s și doar când bateria are între 23 și 50°C și e încărcată peste 88%. Pe românește, de cele mai multe ori nu vei avea puterea asta disponibilă sub pedală. Iar dacă respecți recomandările făcute de VW și afișate pe ecranul central, de a încărca bateria la maximum 80%, nu vei beneficia niciodată de 299 CP.
➡ Configurează-ți aici propriul ID.4! 💡
După ce-am condus-o câteva zile însă, îți garantez că nici n-o să ai nevoie, decât dacă vrei să te dai în spectacol. Altfel, și cu bateria sub 50% ID.4 GTX face depășiri cu o ușurință remarcabilă, inclusiv în modul Eco. Sigur, ai la dispoziție și Comfort, și Sport, și Individual, și chiar și un mod dedicat rulării pe suprafețe alunecoase, numit Traction.
Acesta, odată activat, cuplează ambele motoare, „înmoaie“ suspensia, reduce cuplul total, pentru aderență maximă, și se dezactivează automat când depășești 20 km/h. Sigur, cu o gardă la sol de 17 cm nu poți să faci off-road, dar poți să mergi relaxat pe drumuri forestiere. Chiar dacă motorul din față a adăugat 1,3 m diametrului de bracaj față de al versiunilor cu un singur motor, ID.4, cu ai săi 11,57 m, este net mai manevrabil decât orice SUV mediu convențional.
Citește pe autoexpert ➡ VW ID.7 camuflat 💡
Eu l-am luat cu bateria plină, la 0°C și am avut o autonomie afișată de 315 km. Însă, cu căldura pornită la 22°C și modul B cuplat, consumul s-a stabilizat la 25 kWh/100 km, valoare care asigură 308 km cu o singură încărcare. Apoi, pe ruta București – Râșnov, preponderent în urcare (580 m diferență de altitudine), a consumat 23,3 kWh/100 km (330 km autonomie). În sfârșit, la retur au fost suficienți 16,9 kWh/100 km (455 km). Sigur, n-am exagerat cu pedala, dar nici n-am suferit de frig de dragul autonomiei.
Am încărcat de două ori, de la aproximativ 50 la 80%. Două rețele diferite (Renovatio și EV-mag), la priză de curent continuu, respectiv alternativ. Nicio problemă de compatibilitate. Prima dată a durat 30 de minute, a doua oară aproximativ 2 ore. Și cu un ID.4 Pro, aș fi încărcat la fel de repede, chiar dacă încărcarea în CC e mai lentă cu 25% (100 vs 125 kW), pentru că priza de la Renovatio oferea maximum 50 kW pe oră.
ID.4 GTX – experiență și costuri
Lăsând deoparte matematica, experiența la volan e plăcută. Mașina este echilibrată și oferă satisfacții mai mari decât o implică condiția de GTX. Neamțul se simte omogen, rapid și sigur, chiar și când te aventurezi să arunci pe viraje 2,3 tone. Surprinzător însă, când trece peste denivelările scurte suspensia lucrează mai eficient decât te-ai aștepta. E ajutată și de roțile de iarnă cu jante de 19 inchi. E un exemplu de echilibru pe care nu ai cum să nu-l apreciezi.
Merită însă trecerea de la versiunea ID.4 Pro, de 204 CP, la GTX? Doar dacă vrei în mod expres să mergi repede. Sau dacă stai la altitudine mare, unde ninge mai des. Altfel, versiunea mai slabă are multe avantaje. Mă refer la agilitatea pe viraje (-100 kg), autonomia mai mare (+33 km), diametrul de bracaj mai mic (-1,3 m) și, firește, prețul de pornire (-9175 de euro). E drept, GTX-ul arată mai spectaculos și e ceva mai bine dotat în versiune standard. Deci în Pro trebuie să mai investești ca să ajungi la nivelul său.
- Demaraje și reprize rapide
- Aderență excelentă la limită
- Autonomie reală bună
- Spațiu interior vast
- Îi lipsește latura emoțională, tipică versiunilor sportive
- Mai puțin manevrabil decât versiunea mai ieftină, Pro
Date tehnice | Volkswagen ID.4 |
---|---|
Model | GTX |
Motor față | electric asincron |
Putere maximă (CP) | 109 |
Cuplu maxim (Nm) | 162 |
Motor spate | electric sincron |
Putere maximă (CP) | 204 |
Cuplu maxim (Nm) | 310 |
Putere maximă ansamblu (CP) | 299 |
Cuplu maxim ansamblu (Nm) | nc. |
Tracțiune | integrală permanentă |
Cutie de viteze | automată, o treaptă |
L × l × h (mm) | 4582 × 1852 × 1616 |
Ampatament (mm) | 2765 |
Volum portbagaj (l) | 543/1575 |
Masă la gol (kg) | 2224 |
Capacitate utilă baterie (kWh) | 77 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 6,2 |
Viteză maximă (km/h) | 180 |
Consum mixt (kWh/100 km) | 18,2 |
Autonomie mixtă (km) | 481 |
Preț (euro) | 60.487 |