Mitsubishi nu a murit și nu se predă. Parte din Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, marca japoneză și-a revizuit intențiile și nu va mai părăsi Europa, cel puțin nu în viitorul apropiat. Gama de modele începe să crească cu modele împrumutate din alianță, iar primul sosit în urma acestei colaborări este noul ASX, model preluat de la Renault unde este comercializat sub numele Captur. Este doar o schimbare de siglă? Am fost în Spania să aflăm.
Mitsubishi a traversat o perioadă tulbure în istoria sa. În anii de pandemie, marca din Japonia care cândva făcea legea în Campionatul Mondial de Raliuri aproape a dispărut de pe piața din Europa. Cu o gamă subțiată la doar două modele (Space Star și Eclipse Cross), Mitsubishi a reușit să reziste, iar acum începe un nou capitol.
Parte din alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, marca cu logo în formă de diamante își mărește gama cu două modele născute din această alianță. Primul este noul ASX, acesta fiind de fapt modelul Renault Captur, iar din toamnă vom vedea și noul Mitsubishi Colt, model va va fi bazat pe Renault Clio. Japonezii au ales să profite de pe urma alianței și au decis să vândă două modele franceze sub sigla proprie, acestea fiind deja pe gustul clienților din Europa. În gamă rămân și actualele modele Space Star și SUV-ul coupe Eclipse Cross, exclusiv în variantă Plug-in Hybrid. Ulterior, cu puțin noroc, vom primi în Europa și noua generație a modelului Outlander. Pick-up-ul L200 nu mai face parte din oferta europeană a constructorului japonez.
ASX – prima generație și patru facelift-uri
ASX este un SUV de clasă mică care a intrat prima dată în gama japonezilor în 2010. Numit inițial Mitsubishi RVR, denumirea a fost schimbată în ASX (Active Sports Crossover) pentru piața din Europa. În Statele Unite ale Americii, SUV-ul de dimensiuni mici poartă numele Outlander Sport.
Europenii au apreciat modelul ASX. Cu dimensiuni reduse, era ideal pentru uz urban, dar nu se dădea în lături nici de la un drum mai lung cu familia. Japonezii au vandut peste 350.000 exemplare ale prime generații doar în Europa. Mitsubishi a păstrat acest model în ofertă pentru aproape 12 ani, timp în care a trecut prin nu mai puțin de patru facelift-uri. Cea mai recentă versiune a fost lansată în 2019, când Mitsubishi ASX primea partea frontală numită Dynamic Shield, pentru a se integra mai bine în gamă alături de Eclipse Cross și Outlander.
ASX vs. Captur
Vizual, cele două modele, Mitsubishi ASX și Renault Captur, sunt cvasi identice. Diferă partea frontală unde japonezii au aplicat o grilă specifică și logo-ul cu trei diamante, iar în spate au preferat o grafică în ton cu moda cu numele constructorului scris pe toată lungimea hayonului. Jantele sunt specifice modelului Mitsubishi, iar la interior, japonezii au preferat un levier clasic pentru cutia automată de viteze ce se regăsește pe variantele mild-hybrid, hybrid și plug-in hybrid spre deosebire de Renault Captur, care are un controler electric. Dispare astfel, spațiul suplimentar de depozitare pe care îl regăsim pe consola centrală la Captur.
Dar, poate cea mai importantă diferență dintre modelele gemene este garanția oferită de fiecare producător. Pe piața din România, Renault oferă o garanție de 3 ani sau 100.000 de kilometri, iar Mitsubishi a decis să ofere pentru modelul ASX o garanție de 5 ani sau 100.000 kilometri, garanție ce acoperă și accesoriile originale montate de dealer pe noul model. Mitsubishi mai plusează cu 5 ani de asistență rutieră și o garanție de 8 ani pentru baterie.
Gama de motorizări este identică. Clienții pot alege pentru noul ASX aceleași motorizări care sunt disponibile și pe modelul Captur. De altfel, cele două modele sunt construite în aceeași uzină: fabrica Renault din Valladolid din Spania. Poate nu întâmplător, Mitsubishi a ales Spania pentru a prezenta presei noul său model.
Mitsubishi ASX este disponibil în patru variante de motorizare ce acoperă toate variantele de hibridizare. Modelul de intrare în gamă este ASX 1.0 MPI-T ce folosește motorul turbo de 1.0 litru cu trei cilindri ce oferă 90 CP. Este singurul propulsor din gamă fără sistem hibrid. Urmează ASX 1.3 DI-T Mild Hybrid cu motor turbo de 1.3 litri cu patru cilindri și sistem mild hybrid. Vor fi disponibile două variante de putere: 140 și 158 CP.
Gama este completată de ASX 1.6 HEV (hibrid clasic cu motor de 1.6 litri, 2 motoare electrice și baterie li-ion de 1.3 kWh, putere sistem 145 CP) și topul de gamă ASX 1.6 Plug-in Hybrid (PHEV cu motor de 1.6 litri, 2 motoare electrice și baterie li-ion de 10.5 kWh, putere totală 160 CP).
În ceea ce privește prețurile, nu putem face încă o comparație directă. Pentru piața din România, prețurile vor fi comunicate în a doua parte a lunii februarie. Putem compara, însă cu prețurile de pe piața din Germania. Dacă un Renault Captur are un preț de pornire de 19.200 euro pe piața din România, un Mitsubishi ASX pornește de la 24.690 în Germania. Pe piața din România, ne aștepăm ca prețurile să fie similare între Captur și ASX.
Hibrid clasic și plug-in
Alături de Renault, Mitsubishi devine unul dintre puținii constructori care oferă un model plug-in hybrid în clasa SUV-urilor de clasă mică. Este un model ideal pentru cei care pot să încarca mașina peste noapte acasa, sau ziua la birou, bateria de 10.5 kWh asigurând o autonomie oficială de 49 kilometri. Deci, naveta zilnică se poate face complet electric. Însă, despre acest model vom detalia într-un test complet ce va fi publicat în revista AutoExpert din luna martie.
Versiunea care va deveni un best seller pe piața de la noi este cea cu sistem hibrid clasic. Fără a fi nevoie de încărcare la priză, acest sistem hybrid cu motor de 1.6 litri și două motoare electrice a fost inițial folosit de noul model Clio. Renault l-a pus apoi și pe Captur, devenind rapid preferat de public. Același sistem poate fi regăsit și pe noul model Dacia Jogger Hybrid.
În varianta Mitsubishi, este una dintre cele mai bune alegeri. Cu un consum mediu oficial de 5 litri/100 km și unul de de 4.8 litri/100 km înregistrat pe drumurile din apropiere de Malaga, ASX HEV este o alternativă excelentă la un crossover similar cu motorizare diesel.
Cine a condus un Captur sau un Clio de generație nouă se va simți imediat acasă la volanul lui ASX. În afară de grila radiatorului diferită și jantele cu design specific, la interior remarcăm singura diferență majoră. Deși folosește aceeași cutie automată multimodală cu patru trepte pentru motorul termic și 2 trepte pentru cel electric, inginerii Mitsubishi au ales un levier mecanic, mai asemănănător cu cel al cutiilor automate clasice. La Captur există un selector electric cu un design diferit.
Cutia are inclusiv poziție B, ce permite recuperarea accentuată a energiei prin decelerare. Nu există posibilitatea schimbării treptelor în mod manual. În ceea ce privește suspensia și direcția, am simțit o îmbunătățire semnificativă față de ce ne aminteam de la primul test cu Renault Captur. Am întrebat oficialii mărcii dacă Mitsubishi a ales să facă un setup special și am primit răspunsul că nu, dar Mitsubishi a primit de la alianță cea mai nouă versiune a modelului Captur, cu toate îmbunătățirile ce au fost aduse de la momentul lansări și până astăzi. Am remarcat și atenția la detalii, în ceea ce privește sistemul infotaiment, care deși are o grafică identică, anumite elemente au fost personalizate pentru Mitsubishi. Sistemul Multi-Sense ce permite alegerea modului de rulare a fost păstrat și are aceeași denumire ca la Renault.
Mitsubishi oferă și o gamă completă de accesorii pentru ASX, de la praguri, bare pentru portbagaj de plafon, protecții pentru portbagaj și chiar cârlig de remorcare semi-automat ce poate fi ascuns sub caroserie cu o apăsare de buton.