Skyactiv-X va avea două bujii pe cilindru

Mazda Skyactiv SPCCI autoexpert.ro

Un patent depus de Mazda la USPTO devoalează o nouă rafinare a sistemului Skyactiv-X. Acesta urmează să primească încă un rând de bujii. Astfel, arderea va fi ameliorată, deci consumul va scădea, iar performanța va crește. Foto: Carbuzz, Mazda

Deja Mazda reușește să stăpânească atât de bine aprinderea prin comprimare a benzinei, încât o produce la scară largă. Skyactiv-X este un motor revoluționar. El combină avantajele unui benzinar cu cele ale unui diesel. În speță, motorul este suplu, silențios, performant și economic. Are emisii scăzute, se simte excelent la turații joase (ca un MAS), dar la turații joase are cuplu mai mare  și consum mai scăzut cu până la 30%.

Mazda Skyactiv SPCCI autoexpert.ro

Practic, la Skyactiv-X, amestecul este până la de 3 ori mai sărac decât la Skyactiv-G. Iar asta de întâmplă la sarcini parțiale. Cam în 95% din cazuri. Adică până la 4000 rpm, indiferent cât de tare apeși accelerația, și chiar până la 5000 dacă nu culci pedala. La sarcini mari, nu mai ține cont de economie, ci livrează puterea maximă. Are și sistem mild-hybrid la 24 V și o baterie de 0,22 kWh.

Prima ameliorare a motorului Skyactiv-X

 

În 2021, Skyactiv-X a primit un spor de putere (+6 cai) și de cuplu (+16 Nm). De atunci, se numește eSkyactiv-X. Acum, dezvoltă 186 CP/6000 rpm și 240 Nm/4000 rpm. Consumul a scăzut cu 0,4 l/100 km, iar emisiile cu 8 g/km. Toate au fost posibile prin optimizarea controlului combustiei, modificarea arhitecturii pistoanelor și actualizarea software-ului Mazda Mild-Hybrid. Inclusiv raportul de comprimare a fost redus de la 16,3:1 la 15,0:1.

Acum toate zvonurile conduceau către o viitoare rafinare prin adăugarea unui turbo-compresor. Sigur, există deja un mini-compresor mecanic, dar nu pentru supraalimentare. El este folosit ca să introducă în mod controlat aerul în camera de ardere. Astfel, se creează un vârtej care ajută la propagarea flăcării. Iar la sarcini parțiane (SPCCI – Spark Plug Controlled Compression Ignition), scânteia nu e folosită pentru a aprinde tot amestecul, ci doar pentru a ”dicta” momentul aprinderii. Doar la sarcini totale se trece în mod ”MAS”, bujia aprinde propriu-zis amestecul.

Mazda Skyactiv SPCCI autoexpert.ro

Sistemul e superb gândit, și l-am explicat cu ocazia primului test cu Mazda3 de pre-producție, pe care îl poți citi dând click pe link-ul de mai jos. Doar că acolo, motorul avea alte reglaje decât urma să primească în versiunea de serie. Astfel, și răspunsul era mai viguros decât la versiunea de producție. Din păcate, normele de poluare au obligat producătorul să ”domolească” un pic funcționarea la sarcină maximă pe versiunea de producție.

Citește pe autoexpert.ro 💡

Acum se pare că Mazda continuă ameliorarea adoptând o altă direcție. Următorul pas nu este supraalimentarea, ci adaugarea încă unui set de 4 bujii. Astfel, arderea va fi realizată mai controlat, mai omogen în tot volumul camerei. Desenele inovației tehnologice depuse de Mazda au fost publicate de carbuzz.com.

Astfel, folosind aceeași cantitate de benzină injectată, motorul ar funcționa mai rotund și arderea ar fi completă, motorul funcționând mai curat. Totodată, și puterea ar putea fi mărită, rezolvându-se astfel una dintre problemele motorului Skyactiv-X. Și anume, detașarea mai concludentă de Skyactiv G150. Actualmente, puterea de 186 CP nu se simte, în practică, decisiv peste cea de 150 a motorului convențional cu aprindere prin scânteie.

Citește pe autoexpert.ro ➡ 💡

Pe scurt, a doua bujie este un pic retrasă. Ea intră în scenă doar la sarcini apropiate de cea maximă. Aerul intră în camera de ardere, apoi este comprimat. Injectorul pulverizează o cantitate mică de benzină, care este amestecată de vârtejul aerului. O parte din amestec ajunge și în zona celei de-a doua bujii. Apoi, o a doua doză de benzină este injectată în zona bujiei principale, care aprinde amestecul, urmată imediat de bujia secundară. Aceasta produce o a doua flacără, cu mai multe roluri. Grăbește arderea, arde complet amestecul și uniformizează procesul. Astfel, crește puterea, scăzând emisiile.

Rămâne de văzut când va fi introdusă în producție inovația. Cert este că patentul există, și e doar o chestiune de timp până va intra în producție.

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top