În tot mai multe zone din lume funcționează experimental, pe drumuri publice, vehicule fără șofer. De la taxiuri la autobuze autonome, vehiculele fără șofer sunt deja în uz, transportând călători. Dar, avem șanse să avem astfel de vehicule și în România?
Cât de deschis ești la ideea de a călători într-un vehicul fără șofer? Ți se pare că ești expus? Sau, poate, că ”ia pâinea de la gura” șoferilor? Sau, crezi că toți senzorii montați pe un astfel de vehicul fac călătoria mai sigură decât orice șofer? Ei bine, bulgărele a început să se rostogolească și ia amploare.
În Europa, deja avem primul autobuz autonom care circulă pe drumuri publice. Se numește EZ10 și circulă liber pe șoselele din Toulouse, Franța, încă din decembrie 2021. Poate transporta până la 12 pasageri. A primit toate aprobările după 10 luni de teste în interiorul unui campus.
Citește pe autoexpert.ro ➡ Autobuzul autonom care circulă prin Toulouse 💡
De săptămâna aceasta, în California, un robotaxi fără comenzi precum volan și pedale, transportă, în premieră pentru SUA, pasageri pe drumuri publice. Sigur, nu e prima dată când vehicule de transport merg autonom pe teritoriul Statelor Unite. Există o flotă de Cevrolet Bolt experimentale în San Francisco, dar acestea sunt derivate din vehicule convenționale. Taxiul din California a fost dezvoltat de Zoox, aparținând gigantului Amazon. Transportă angajați ai companiei între două clădiri aflate în oraș, printre autoturisme și vehicule pe două roți.
Bine, au mai existat și mici piedici. De exemplu, prin 2017, un autobuz autonom cu opt locuri a provocat un accident ușor în Las Vegas. Atunci, chiar dacă vehiculul marca Navya a părăsit banda de rulare, a încercat să evite o camionetă. Și i-a ieșit, cu pagube minime. Și, oricum, au trecut cinci ani de-atunci, perioadă în care tehnologia a evoluat enorm.
Autobuze autonome în România?
Cât despre România, avem un mini autobuz autonom pentru transportul persoanelor. A fost prezentat de Continental la Timișoara, și chiar testat de sute de călători în Piața Unirii din oraș. Deci, tehnologia există și la noi, și, teoretic, n-ar fi extrem de complicat să fie ”lăsată liberă” pe șosele. Ar fi, în principal, nevoie de marcaje vizibile pe șosele și de câțiva senzori integrați în semafoare și în alte zone cheie aflate pe traseul acestor autobuze autonome. Apoi, pe măsura dezvoltării pieței de autovehicule autonome, vor fi introduse protocoale de comunicare car-to-car. Folosindu-le, softul mașinii poate anticipa diverse probleme aflate în traficul din față. Protocoalele nu sunt neapărat necesare, dar pot ameliora siguranța.
”România susține o abordare sistematică la nivel european de asigurare a beneficiilor pentru întregul sistem de transport în termeni de siguranță, eficiență și un impact redus asupra mediului. În prezent, ne preocupă comunicarea dintre vehicule, precum și comunicarea dintre vehicule și infrastructură, dar ar trebui să luăm în considerare și comunicarea între diferitele tipuri de infrastructură. Sunt convins că astfel, rezultatul va fi impresionant.”
Asta spunea Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, în 2017. De atunci, au trecut șase ani. Ministerul încă se preocupă.
Ziceam că aceste protocoale de comunicare nu sunt obligatorii. Deci, teoretic, ar putea fi introduse oricând mijloace de transport autonome în România. Practic, sunt două probleme.
Dacă ai văzut un astfel de vehicul în acțiune, începi să înțelegi de ce orașele mioritice mari sunt greu de străbătut astfel. Autonomele încetinesc la orice problemă detectată în față sau în lateral. Senzorii observă atât obstacolele aflate pe traiectorie, cât și schimbarea traiectoriei mașinilor aflate pe benzile vecine.
De fiecare dată când sesizează un potențial pericol, decelerează. Ori, în orașele mari de la noi, unde șoferii schimbă benzile haotic, un astfel de autobuz ar rula sacadat, fiind imposibil să mențină un regim confortabil de accelerare-decelerare. În concluzie, pentru a putea fi introduse autobuze autonome, ar fi necesară o bandă dedicată exclusiv transportului în comun, și separată prin bariere sau popici de restul benzilor, pentru a evita neajunsul de mai sus. Pe lângă aceasta, mai e un ”mic” impediment.
Cadrul legal
Deci, vom avea conducere autonomă în România? Absolut! Cât de curând? Greu de spus, dar, în sfârșit, avem… un proiect de lege! El completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002. Aceasta se referă la testarea pe drumurile publice, pe trasee prestabilite, a autovehiculelor prevăzute cu sistem de conducere automatizată. Practic, ordonanța aflată în dezbatere publică va da undă verde rulării autonome în mediu controlat.
”Este un proiect care arată curaj, dar mai ales deschiderea țării noastre spre noile tehnologii, și putem atrage companii și specialiști, România devenind, astfel, o țară pionieră în acest domeniu”, spun reprezentanții Ministerului Cercetării.
Cuvintele ”curaj” și ”pionieră” mă sperie un pic, mai ales că aș sufla în iaurtul din 2023, după ce m-am fript cu ciorba din 2017. Concluzionând, este necesară adoptarea acestui proiect de lege, pentru a putea testa vehicule autonome. Iar acestea vor avea, foarte probabil, șofer, volan și pedale, drept ”sistem de siguranță”. Deci, până la încheierea acestor pași esențiali, și introducerea unui autobuz put autonom, fără comenzi, ar putea trece mulți ani. Dar, om trăi și om vedea. Asta, dacă mai trăim…