Am fost invitați la o discuție cu managerul general la Porsche România, dl. Brent Valmar. Am apreciat-o, pentru că, dincolo de informațiile pe care ni le-a transmis, ne-a dat posibilitatea de a-i adresa întrebări. Și am făcut-o fără rezerve. Citește, în cele ce urmează, o sinteză a întâlnirii noastre.
Porsche România a avut o perioadă recentă plină de realizări. Grupul a livrat peste 41 de mii de mașini către clienții din România în ultimii doi ani. În 2022, creșterea vânzărilor la nivel de grup a fost de 7 procente față de 2021. Recordul a fost bifat de Audi, cu un progres de peste 37%.
În 2021 și 2022, cumulat, Volkswagen și Skoda au vândut aproximativ același număr de mașini (peste 16.000), în timp ce Audi a livrat 4050 unități, VW Comerciale 2352, Seat 1353, iar Cupra 475.
Totodată, anul trecut au fost livrate 562 stații de încărcare Moon. Dintre acestea, 56 au fost hyperchargere, restul fiind wallboxuri. Actualmente, există 202 puncte de încărcare rapidă la dealerii Porsche România. Aceste stații însumează o putere totală de 6,8 MW. Practic, este cea mai mare rețea privată de încărcare a EV-urilor din România. Este realizată în colaborare cu Renovatio. Clienții săi au încărcat, în total, 459 MWh în 2021, și 654 în 2022.
Tot anul trecut, Porsche România a livrat panouri fotovoltaice totalizând 620 kWp. Porsche România plănuiește să ajungă la 600 de puncte de încărcare în 2023. Pentru a atinge această valoare, vor fi instalate încă 300 de stații wallbox și 60 hyperchargere. Totodată, vor instala și panouri fotovoltaice însumând 1MW. Și nu, nu s-a ajuns încă la limita superioară a cutentului cerut de stațiile de încărcare din dealershipuri. Deci mai e loc.
Revenind la vehiculele electrice, Porsche România a livrat deja peste 3400 unități. Pe primul loc sunt ID-urile mărcii Volkswagen, dar și e-tronurile de la Audi însumează 140 de exemplare, iar Skoda a vândut 712.
Actualmente, sunt 11 modele electrice în oferta Grupului, dar vor urma încă 8 până în 2025. Cota electricelor este de 6% din toate modelele vândute de Grup în România. Tocmai se află în curs de livrare o flotă de 80 de vehicule electrice din familia ID.
Porsche România: Rabla Plus face discriminări
Inevitabil, discuția a curs către programul Rabla Plus. Porsche România consideră că plafonarea prețului maxim care să permită EV-urilor să fie eligibile pentru Rabla Plus la 75.000 euro, este greșită. Este o discriminare și ar trebui încurajați și cei care intenționează să cumpere mașini mai scumpe să treacă pe electrice. Iar anul trecut au fost înmatriculate 205 unități din segmentul D. Dacă ar fi fost în întregime înlocuite cu electrice, am fi economisit 861 tone CO2.
Totodată, Porsche România susține eventualele măsuri care să limiteze numărul de vehicule second hand importate în România. Acestea sunt considerate de companie drept periculoase, poluante. Importatorul va continua să vândă dieseluri atâta timp cât normele europene și legislația le vor permite. Dar e cert că vom trece la electrice, iar electrificarea va fi mai accentuată la modelele mici, pretabile circulației urbane.