Înființat la 5 aprilie 1904, Automobil Clubul Român, ACR, se înscrie în istoria universală între primele 10 cluburi naționale seculare din Europa și între primele 14 cluburi din mișcarea automobilistică mondială.
5 aprilie a devenit Ziua Automobilistului și este sarbatorită anual de toți automobiliștii din România. La aceasta premiera se adaugă și organizarea, în data de 22 septembrie 1904, a primei curse de automobile pe ruta București – Giurgiu și retur, Romania fiind, astfel, a sasea tara din lume care a organizat concursuri automobilistice.
In acesti 119 ani, ACR a traversat cele Doua Războaie Mondiale, dar și meandrele diferitelor regimuri politice, fiind, la ora actuala, membru al Federatiei Internationale a Automobilului (FIA), din anul 1905, al Aliantei Internationale de Turism (AIT), din anul 1962, al European Road Assessment Program (EuroRAP) si membru fondator al Institutului pentru Siguranta Motorsportului, al Fundatiei FIA pentru Automobil si Societate si al Clubului Diplomatic Bucuresti.
Automobil Clubul Roman este Autoritate Sportiva Nationala FIA (ASN) pentru sportul automobilistic și de karting din România si reprezentant national pentru Carta Europeana a Sigurantei Rutiere (European Road Safety Charter) – cea mai mare platformă civică de siguranță rutieră din Europa, coordonată de către Comisia Europeană.
ACR 119 ani de istorie
Faptul ca ACR a fost ales in mai multe mandate, chiar si in prezent, in forurile de conducere ale automobilismului mondial, demonstreaza vocatia europeana a asociatiei noastre, manifestata inca de la infiintare, prin participarea Automobil Clubului Roman, la dezvoltarea turismului si sportului auto, elaborarea si perfectionarea unei legislatii rutiere unitare la nivelul continentului, contribuind la evolutia automobilismului in Europa si remarcandu-se ca factor de initiativa in procesul de integrare in mecanismul economico-social si implicarea cetatenilor in intelegerea exigentelor traficului modern.
Incepand cu primul Cod Rutier, din 1904, si continuand cu prima scoala de soferi (1910) si cu primele semne de circulatie de pe soselele tarii, precum si prin primele competitii ale sportului cu motor, ACR a fost un factor activ in dezvoltarea automobilismului, in general, si in asimilarea regulilor de circulatie.
ACR se prezinta la acest ceas aniversar cu o adevarata istorie si o experienta deloc de neglijat, ce-i confera dreptul si posibilitatile de a se implica in elaborarea reglementarilor menite sa apere pe plan national si international interesele prioritare ale automobilistilor.
In perioada 1925-1936, automobilistii, membri ai ACR, au realizat prin participarea lor o buna reclama Romaniei in cadrul curselor europene, remarcandu-se, in anul 1936, prin cea mai mare victorie a automobilismului romanesc, respectiv castigarea Raliului Monte Carlo, de catre Petre Cristea si Ion Zamfirescu.
In perioada 1914 – 1947, Automobil Clubul Roman si-a schimbat denumirea, devenind Automobil Clubul Regal Roman, pana in anul 1947, perioada in care Regii Romaniei au detinut functia de Presedinti de Onoare ai ACRR.
Incepand cu 1 ianuarie 1948, Automobil Clubul Republicii Populare Romane a continuat traditia automobilistica iar, dupa anul 1967, s-a revenit la denumirea initiala de Automobil Clubul Roman.
5 aprilie a devenit Ziua Automobilistului și este sarbatorită anual de toți automobiliștii din România
In anul 1985, regimul de atunci a nationalizat abuziv averea asociatiei, la fel cum a facut-o si regimul din 1948. Ulterior, in anul 1990, ACR-ului i-au fost restituite drepturile si bunurile materiale confiscate. Un singur imobil confiscat in anul 1948, fostul sediu al ACRR, a ramas confiscat de Statul Roman si este folosit ilegal, in prezent, de catre un minister din Romania.
De-a lungul istoriei sale centenare, Automobil Clubul Roman a organizat peste zece mii de competitii nationale si internationale, fara niciun ajutor financiar de la stat, culminand cu doua etape ale Campionatului mondial FIA GT in anii 2007-2008 pe circuitul stradal din jurul Parlamentului Romaniei, in Bucuresti, fiind un regal automobilistic de importanta deosebita.
Pentru activitatea in domeniul sigurantei circulatiei rutiere, si in domeniul civilizatiei automobilismului, in general, pentru aceasta misiune nobila si de responsabilitate fata de membrii sai – crez fundamental, ca exponent al societății civile, dar si ca reprezentant al Romaniei in familia automobilistilor la nivel mondial, Automobil Clubul Roman a primit importante premii si distinctii la nivel european sau mondial.
Automobil Clubul Roman a participat la mai multe campanii mondiale
In ultimii ani, Automobil Clubul Roman a participat la mai multe campanii mondiale, cum ar fi “Make Road Safe”, in anul 2006, “Make Cars Green”, in septembrie 2010, sau la campanii nationale: “O secunda pentru viata ta”, in anul 2013. A participat activ la Decada mondiala a sigurantei rutiere in perioada 2011-2020, iar in colaborare cu Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta din Romania, in anul 2014, a lansat proiectul “Carte de Salvare la Bord”.
Prin multitudinea activitatilor sale, Automobil Clubul Roman se regăsește și astăzi in cadrul organizatiilor mondiale de profil, si pe plan national, ca reprezentant al drepturilor si libertatilor automobilistilor si pentru promovarea turismului si sportului automobilistic in randul membrilor sai.
În ultimii ani, ACR a desfășurat activități în care a implicat elevii și tinerii din România în diverse antrenamente specifice și instruiri cu sprijinul FIA, acțiuni privind siguranța circulației și a pilotajului sportiv.
Lista avantajelor si facilitatilor membrilor ACR este anual imbunatatita, astfel ca acestia sa poata gasi un prieten in asociatia noastra, si avand posibilitatea sa rezolve multe probleme de aprovizionare cu piese auto, facilități si reduceri la combustibilii auto, si nu in ultimul rand, asistenta medicala prin contractele incheiate cu unitati medicale de prestigiu sau reduceri la medicamente din farmacii cunoscute etc.
Atelierele si garajele ACR din reteaua nationala a sucursalelor stau la dispozitia membrilor pentru diverse operatiuni de intretinere auto, iar scolile de soferi ACR sunt la dispozitia acestora. Nu in ultimul rand, documentele rutiere de circulatie internationala (Permisul International de Conducere, Carnetul de Passage en Douane) si asistenta rutiera, in tara si in strainatate, sunt, de asemenea, activitati utile automobilistilor.
Practicantilor sportului automobilistic le facilitam participarea la competitiile interne si internationale.
In prezent, insa, destructurarea socio-morala si “esuarea statului” in Romania lovesc si activitatea ACR, deoarece anumiti demnitari de proasta calitate au incercat si incearca periodic atacuri atat la adresa existenței ACR, cat si la adresa patrimoniului privat al asociatiei, constituit in exclusivitate din surse proprii, reprezentate, in majoritate, de cotizatiile membrilor nostri.
Personaje dubioase ajunse în funcții ministeriale, prin manevre oculte si subiective, refuză să restituie o parte de patrimoniu, pe care o folosesc ilegal, si, mai nou, incearca sa stearga istoria de peste un secol de sport automobilistic in Romania, pentru interese private ale acolitilor lor. De exemplu, din cauza acestui fenomen, condus de Ministerul Sportului, s-a ajuns la situatia ca automobilismul sportiv sa fie transformat intr-o afacere comerciala din care se infrupta cei care nu iubesc automobilismul, ci doar profitul.
Cu toate succesele si neimplinirile, Automobil Clubul Român a implinit 119 ani de existenta, si, cu speranta ca Societatea Civila din Romania va fi respectata in drepturile si libertățile sale intr-o tara condusa cu sentimente patriotice si civilizate, suntem optimisti.
Membrilor ACR si iubitorilor automobilismului le dorim calatorii in siguranta
Membrilor ACR si iubitorilor automobilismului le dorim calatorii in siguranta pe, eventual, cât mai multe autostrazi si sosele moderne in Romania.
Cu mandria de a fi recunoscuti de catre Statul Roman prin Legea nr. 872/1909, semnata de catre Regele Carol I, prin care se stipuleaza “se recunoastre societatii Automobil Clubul Roman din Bucuresti calitatea de persoana morala”, in conformitate cu Hotararea Camerei Deputatilor din 22 ianuarie 1909 si a Senatului din 19 februarie 1909, Automobil Clubul Roman se prezinta, astfel, la cei 119 ani de existenta, ca o asociatie reprezentativa a Romaniei de astazi.
Impreuna vom ramane puternici, ignorand, prin realizarile noastre, orice atac sau ilegalitate comisa asupra Automobil Clubul Roman.
La multi ani buni si cu sanatate Automobil Clubul Roman, membrilor sai si tuturor automobilistilor din Romania!