Am condus-o în Austria, la primele teste internaționale. Am mers pe drum național, pe autostradă și, mai ales, prin Viena. Acum am venit să-ți spun care sunt principalele informații și senzații cu care am rămas după test. În revista Auto Expert voi detalia toate informațiile legate de Spring Extreme. Deci, care sunt cele mai importante 5 lucruri pe care trebuie să le știi? Foto: Dacia, Bogdan Grigorescu
A adăugat 20 de cai la cei 45 pe care îi avea. Acum, Spring există în două versiuni, de 45 și 65 CP. Pe prima deja am testat-o, și poți afla despre ea aici. Acum, Dacia a permis delegației României să testeze versiunea de top înaintea tuturor celorlalte țări. Iată lucrurile esențiale!
-
Ce e nou, de fapt, în gama Spring?
Păi, să detaliem. În primul rând, a apărut în gamă acest Spring Extreme, de 65 CP, pe lângă cel de 45. Despre ce aduce nou versiunea Extreme, poți citi aici.
Apoi, ambele versiuni (și cea de 65, și cea de 45 CP) au primit amortizoare noi. Sunt furnizate de o altă companie decât până acum, dar oficialii Dacia n-au vrut să ne spună numele acesteia. Firește, ne-am contorsionat pe după roți și am văzut că au ștanțată sigla Renault, nu numele unui producător anume.
-
Care sunt diferențele, pe hârtie, între 45 și 65 CP?
Pe scurt, majore. În primul rând, la accelerații. Chiar și 0-50 km/h durează cu 1,9 s mai puțin (3,9 vs 5,8 s). Cu cât crește viteza, diferențele se adâncesc. De exemplu, 0-100 km/h durează cu 4,4 s mai puțin (13,7 vs 18,1 s). În sfârșit, timpul necesar pentru repriza 80-120 km/h s-a înjumătățit (13,5 vs 26,2 s).
Cum a fost crescută puterea? Folosind un alt motor și un alt raport de demultiplicare. Ambele vin de la același furnizor ca și motorul de 45 CP. Noul motor adaugă 5 kg ansamblului și e la fel de compact ca cel de 45 CP. Practic, are același spațiu liber uriaș sub capotă.
Motorul funcționează la turație maximă mult mai ridicată (14.700 vs 8500 rpm), și, pentru a rezista în timp, a primit rulmenți noi, mai performanți, la axul rotorului. Totuși, chiar dacă puterea motorului a crescut cu 20 de cai, cuplul său e mai mic decât la versiunea de bază cu 12 Nm (113 vs 125 Nm). Ei bine, aici intervine raportul de demultiplicare al reductorului.
Acesta a fost modificat, de la 7,162, la 12,057. Astfel, cuplul transmis la roată este mai mare cu 220 Nm la Spring Extreme (672 vs 452 Nm). Normal, alegând să mărească cuplul la roată, Dacia n-a mai crescut și viteza maximă. Astfel, ambele versiuni ating 125 km/h, doar că Extreme ajunge mult mai repede acolo.
-
Cum accelerează Spring Extreme?
Pe scurt, evident mai rapid decât cea de 45 CP. Diferența de putere de 44% este sesizabilă încă de la plecarea de pe loc. Totuși, la dum întins și pe autostradă se simte cel mai bine. Acolo, poți ține pasul cu celelalte mașini fără probleme. Ține cont, însă, că nu vorbim nici măcar acum despre sportivitate! Dar, dacă cu 45 CP, depășirile la peste 80 km/h erau hazardate, cu 65 sunt clar mai relaxante.
Ca idee, și dacă apeși butonul Eco ai cu 13 CP mai multă putere decât cu Spring de 45 CP în modul normal. Deci, nu suportă comparație.
-
Cum se simte pe șosea?
Cu noile amortizoare are mai puțin ruliu decât până acum. Ține cont că și versiunea de 45 CP a primit aceste amortizoare, deci se comportă la fel. Pare mai închegată, mai ”plantată”, mai stabilă. Sigur că te suflă TIR-urile, că n-ai decât 975 kg, plus ce mai pui în mașină. Dar, comparativ cu fosta suspensie, e mai stabilă.
Legat de confort, părerile au fost împărțite. Francezii au spus la conferința de presă că e mai bun, iar o parte din delegația României a fost de acord cu ei după test. Eu, ca să fiu sincer, am simțit noua suspensie ceva mai puțin moale prin Viena. Totodată, pare că lucrează mai silențios. Doar că acolo nu prea sunt denivelări, așa c-o aștept prin București, ca să mă edific.
Ce nu mi-a plăcut de la început, iar Dacia n-a rezolvat, este direcția care nu transmite absolut niciun feedback și, mai ales, care nu revine în punctul central când eliberezi volanul.
-
Merită diferența de 1650 euro față de versiunea de 45 CP?
Depinde. În primul rând, să specific prețul de pornire. Spring Essential 45 CP costă 20.800 euro, Spring Extreme 65 CP costă 22.450 euro.
Diferența de preț acoperă nu numai cei 20 CP în plus, ci și dotările suplimentare de pe Extreme față de Essential. Deci, pe scurt, merită.
Totuși, dacă mergi doar în oraș, ține cont că, cel puțin teoretic, versiunea de bază este mai fiabilă, pentru că se turează mai puțin. Și (cel puțin în ciclu WLTP) are o autonomie mai mare cu 10 km. Apropo, ce autonomie are Extreme?
Păi, pe ruta mea – în esență, o buclă cu oraș, drum național și autostradă – a consumat 11,1 kWh/100 km. Asta echivalează cu o autonomie respectabilă pentru o mașină de oraș. Adică 241 km. În oraș, sunt suficienți pentru o săptămână de condus.