Agenția rusă Autostat a dat publicității mai multe documente care arată că piața auto din Rusia a depășit punctul critic al retragerii mărcilor occidentale și a intrat pe o curbă ascendentă.
Conform datelor Autostat, în aprilie au fost înmatriculate în Rusia 75.622 de vehicule, cu 170,4% mai multe decât în aceeași lună a anului trecut. Totuși, prin comparație cu aprilie 2020 (cca. 150.000 de unități), înaintea declanșării războiului din Ucraina, vânzările sunt doar la jumătate.
În total, în primele patru luni din 2023, cumpărătorii ruși au achiziționat 314.500 vehicule, dintre care circa 80% au fost autoturisme. În acest caz, al cumulării vânzărilor din perioada ianuarie – aprilie, înmatriculările au scăzut cu 12% față de anul anterior.
Revenind la vânzările din aprilie, atrage atenția faptul că raportările Autostat, având la bază datele Otkritie Auto (unitatea de finanțări pentru vehicule a băncii Otkritie), arată o creștere majoră a vânzărilor de mașini ale mărcilor chineze.
Astfel, din totalul de 75.622 de vehicule înmatriculate în a patra lună a acestui an, nu mai puțin de 33.200 au aparținut unor mărci chinezești, arată LifeNews.ro. Pentru comparație, în aceeași lună din 2022 erau comercializate în Rusia doar 3.500 de mașini ale unor mărci din China.
Nici măcar mărcile rusești, precum Lada sau, mai nou, renăscuta Moskvich, nu reușesc să țină pasul cu asaltul chinezilor. Astfel, dacă mărcile asiaticilor au atins vânzări de peste 33.000 mașini, cele din Rusia au cuantificat în aprilie doar 26.700 de unități, iar cele coreene – bine poziționate pe piață – nu mai mult de 6.300 de unități. În clasamentul provenienței urmează mărcile japoneze (4.300 unități), cele europene (4.100 unități) și cele americane (cca 1.000 unități).
Chiar mai interesantă decât înlocuirea rapidă a mărcilor occidentale cu unele din China – aproape inexistente pe piața din Rusia cu doar doi ani în urmă – este valoarea achizițiilor.
Conform specialiștilor Otkritie, rușii au cheltuit în aprilie, pe mașini noi, 202,2 miliarde de ruble, adică circa 2,3 miliarde de euro. Suma este cu 9,3% mai mare decât în martie și de 2,6 ori peste cea din aprilie 2022. Având în vedere că în a patra lună au fost tranzacționate 75.622 de mașini noi, rezultă că, în ciuda războiului, a plecării companiilor occidentale și a embargoului, mulți ruși își permit să investească, în medie, 30.800 de euro pentru un vehicul.
Așa cum, în privința numărului de unități vândute, chinezii și-au luat partea leului, situația se repetă și în cea a banilor. Aproape jumătate din totalul sumei de 202,2 miliarde de ruble, mai exact 98,8 mld. ruble, au luat drumul unor companii precum Great Wall, Geely sau SAIC. Pentru comparație, în aprilie 2022, suma încasată de mărcile din China era de doar 10 miliarde de ruble.