Cu doar câteva zile în urmă, în Franța a fost inaugurată prima uzină de baterii pentru mașini electrice. Alte trei fabrici similare sunt programate să înceapă producția în următorii ani.
La finalul lunii mai, Automotive Cells Company (ACC) – rezultatul unui parteneriat între TotalEnergies, Mercedes-Benz și Stellantis – a inaugurat prima fabrică de baterii pentru mașini electrice din Franța. Situată lângă Billy-Berclau, în nordul țării, prima „gigafactory” franceză va începe producția în această vară și vânzările până la finalul lui 2023. Și este doar începutul a ceea ce ministrul francez al economiei, Bruno Le Maire, numea „recrearea unui sector industrial din aproape nimic”.
În luna iulie a anului trecut, într-o imensă sală a palatului Versailles, președintele francez Emmanuel Macron îl privea pe șeful companiei taiwaneze ProLogium cum taie cu foarfeca o baterie tip „solid-state” de mărimea unei cărți de credit. În ciuda secționării complete, becul pe care îl alimenta bateria a continuat să ardă. Uimit de demonstrație, Macron i-a spus lui Vincent Yang, directorul ProLogium, „vă vom face viața mai ușoară și vă vom ajuta să vă instalați aici”.
Zece luni mai târziu Macron și Yang stăteau din nou unul lângă altul la Dunkerque (Dunkirk) pentru a anunța că ProLogium a ales portul din nordul Franței în detrimentul unor zone din Germania și Olanda pentru prima sa gigafabrică de baterii din afara Taiwanului. În urma unei investiții de 5,2 miliarde de euro viitoarea uzină va produce baterii „solid state” care, conform lui Gilles Normand, vicepreședinte al ProLogium, pot fi încărcate de la zero la 80% în doar 12 minute. „Dacă am compara cu bateriile Tesla, acestea se încarcă până la 80% în circa 20 de minute”, a menționat Normand.
Aceasta nu va fi a doua fabrică de baterii pentru mașini electrice din Franța, ci a treia, pentru că la ceva mai mult de 120 km către vest, dar tot în nordul țării, se află în construcție uzina chinezilor de la Envision AESC în valoare de 1,3 miliarde de euro. Aceasta din urmă va furniza baterii pentru fabrica alăturată – e doar la 100 de metri – în care Renault asamblează Megane E-Tech Electric, Scenic E-Tech Electric și, de la finalul acestui an, Renault 5, tot electric.
O a patra uzină de baterii – a start-up-ului francez Verkor – va fi amplasată tot lângă Dunkerque și va costa două miliarde de euro. În plus, conform unor oficiali francezi citați de Reuters, există discuții avansate cu privire la noi uzine de baterii și cu BYD și Tesla.
Scutiri de taxe și ajutoare de stat pentru producătorii de baterii din Franța
Dacă ministrul Le Maire declara că noile uzine de baterii din Franța se nasc din „aproape nimic”, președintele francez Macron a ținut să explice la Dunkerque că investițiile cu pricina „nu cad doar din cer. (…) Sunt în concordanță cu ceea ce facem noi de șase ani. Franța se adaptează la lume”.
De altfel, Emmanuel Macron este unul dintre artizanii atragerii de investiții pentru dezvoltarea sectorului de baterii în Franța. În baza planului său „France 2030”, președintele a promis investiții de 30 de miliarde de euro pentru a relansa economia țării. Din acest total, circa patru miliarde vor merge doar către producția de mașini electrificate, astfel încât, până în 2030, Franța să asambleze peste două milioane de vehicule electrice și hibride.
Conform Reuters, în urma unor interviuri realizate cu zece oficiali guvernamentali francezi, a rezultat ideea că Franța a întins cu adevărat covorul roșu investitorilor în uzine de baterii și mașini electrice. Profitând de relaxarea reglementărilor UE cu privire la ajutoarele de stat – strict pentru investiții în domeniu „verde” – guvernul francez a oferit subvenții generoase. Mai mult chiar, lobby-ul făcut de Macron a dus la susținerea investitorilor prin reducerea impozitului pe profit, măsuri menite să facă angajarea și concedierea mai ușoare, dar și prin micșorarea taxelor în funcție de dimensiunea fabricilor.
De exemplu, pentru a îi atrage pe cei de la ProLogium și investiția lor de 5,2 miliarde de euro, Franța a oferit stimulente în valoare de circa un miliard de euro, susțin surse apropiate președinției franceze. Iar pentru uzina ACC în valoare totală de 2,3 miliarde de euro au fost asigurate subvenții și reduceri de taxe în valoare totală de 840 de milioane de euro.
Un detaliu important în demersul francezilor de a atrage investitori în uzine de baterii pentru mașini electrice este direcționarea acestora către nordul țării, o zonă în care populația are venituri mici și duce lipsă de locuri de muncă după ce au fost oprite toate exploatările de cărbune.
De asemenea, prin atragerea investitorilor în acest domeniu cu totul nou, Franța încearcă să recupereze decalajul față de alte state europene precum Germania sau Ungaria. Conform lui Heiner Heimes, profesor specializat în producția de baterii la Universitatea din Aachen, Germania, cele patru uzine pe care le va avea în curând Franța vor genera 169 GWh, în timp ce Germania se poate mândri cu 545 GWh, iar Ungaria cu 215 GWh.