Când a făcut vreodată Peugeot mașini ca la carte? O întrebare retorică, te-ai prins. Nici în cazul de față nu s-a schimbat nimic. Noul 308 face tot posibilul să iasă din tipare, cu un design extrovertit, susținut de culori fermecătoare. Unde mai pui că sub capota exemplarului nostru lucrează un motor diesel. Nebunie! Test cu 308 BlueHDI. Foto: Bogdan Paraschiv (308 roșu), Bogdan Grigorescu (308 verde)
Cu ce să încep? Că designul îl vezi și tu. A, știu! Ce culoare-ți place, roșie sau verde? Eu merg pe verdele ăsta care aduce arome britanice unui design latin prin definiție. Se completează perfect, și tocmai de-aia, francezii l-au ales drept culoare de lansare. Noi le-am avut pe amândouă. Cea roșie cu motorul pe benzină, cea verde cu diesel. Ambele de 130 CP. Una a plecat la munte, alta, la mare.
Poate, mă vei blama, dar am ales să scriu despre 308 BlueHDI. În mod suspect, deși niciodată n-am admirat aprinderea prin comprimare, motorul ăsta mi-a ajuns la inimă, atât pe SUV-ul 3008, cât și pe vehiculele comerciale ale francezilor, deci n-am ratat ocazia să-l pun la încercare și pe compacta lor. De arătat însă, ți le arăt pe amândouă. Cea roșie fotografiată de maestrul Para, cea verde pozată de mine. Ai prins, sper, nuanța.
Economie în toate scenariile
308 BlueHDI… un diesel verde. Ironic, nu? Deloc. Dau în scris că motorul ăsta îmbâcsește mai puțini plămâni decât multe benzinare cu pretenții. În primul rând, pentru că emisiile de CO2 sunt mici datorită consumului redus de motorină. În două zile prin București, leul a sorbit motorina printr-un pai subțire, mulțumindu-se cu 6,5 l/100 km. E relaxant să-l conduci prin oraș, pentru că nu „ronțăie“ sesizabil și se împacă bine cu transmisia automată.
Probleme? Doar una. Sistemul stop/start, care oprește motorul cât încă mașina se deplasează, deci la viteze apropiate de repaus mai poate să smucească (rar, ce-i drept) când ești indecis cu frâna. Însă la pornirea de la semafor, este extraordinar de rafinat, pornind motorul fără vibrații. Chiar și cu jantele pe 18 inchi ale versiunii sportive de echipare, GT, suspensia rămâne suficient de confortabilă pentru a nu suferi la trecerea peste denivelările scurte.
Volanul este ușor de învârtit pe loc în Eco și Normal, dar cel mai mare atu e diametrul de bracaj de 10,5 m (față de 10,9 la Golf și 11,3 la Mégane), care îți iartă greșelile în luarea reperelor la parcare. Dacă parchezi „în spic“, atenție la bordură! Mașina asta are garda la sol mică, deci poți s-o bărbierești sub consolă. Și plafonul stă cu 2 cm mai jos decât al fostei generații.
Dar de-aici decurge marele avantaj la drum întins, centrul de greutate coborât. Ținuta de drum este nesperat de bună. De ce nesperat? Pentru că, știind că platforma EMP2 are punte semiindependentă cu brațe retrase pe spate, m-aș fi așteptat să nu se ridice la nivelul celor independente de pe platforma MQB a lui Golf. Dar e clar că francezii au petrecut mult timp pe poligonul de teste reglând suspensia, pentru că, indiferent de configurația șoselei și de calitatea asfaltului, anvelopele păstrează fără reproș contactul cu șoseaua.
Citește pe autoexpert ➡ e-308, versiunea electrică a compactei 💡
Prin Dobrogea, am abuzat de dinamica ei și chiar m-am jucat la limită pe șoselele decopertate și prăfuite. Provocat, 308 subvirează, dar o face progresiv, fără probleme. Îl simți stabil, docil, mai ales că și ampatamentul a crescut cu 5,5 cm, dar, dacă sportivitatea este principalul criteriu al alegerii tale, mergi pe mâna benzinarului de 130 CP. Sigur, are trei cilindri, dar apasă cu 72 kg mai puțin pe roțile din față, de aceea l-am simțit mai agil când l-am dus la limită.
Dacă însă nu plănuiești să te dai tare, atunci dieselul e soluția! Pe autostradă, la 130 km/h într-a opta, are 2000 rpm, iar consumul nu atinge 6 l/100 km. Coeficientul aerodinamic de 0,28 și geamurile laterale laminate pe față „dau încet“ turbulențele, și doar porțiunile cu asfalt rugos se mai aud în habitaclu. Pe drum național sau județean, consumul stă un pic peste 4 l/100 km.
Un singur lucru să nu faci, nu merge cu el în modul Eco. Alege Normal, pentru că Eco tinde să subtureze motorul, mai ales când urci rampe (iar Dobrogea e plină de dealuri), și nu știu cât durează până să se înfunde filtrul de particule, injectoarele și alte piese cărora le șade mai bine desfundate.
Puternic, dar nu sportiv
De tras, trage bine, fără a fi sportiv. Încă de la 1700 rpm, se simte vioi, dar cel mai mult îi place între 2000 și 2500. Acolo, se mișcă frumos și asigură un flux continuu de putere la schimbarea în treapta superioară. Dacă însă o să vrei să schimbi manual, din padele, o să ajungi repede să te enervezi pe turometrul „aproximativ“, al cărui afișaj nu se actualizează suficient de repede pentru a te ține în priză.
Dar nu e vorba doar de viraje, accelerații și consumuri, ci și de cum te simți la volan. Ori 308 e la fel de radical ca întotdeauna, cu instrumentarul de bord de 10 inchi poziționat deasupra manșei cu rol de volan. Îți ia ochii cu informația afișată 3D și arată chiar mai bine decât cel de la 208, pentru că sunt mai multe detalii, iar grafica a evoluat. Au apărut și butoanele fizice în centru, iar climatizarea are chiar buton dedicat de pornit și oprit. Nu și pentru diversele reglaje, care se fac din meniul sistemului.
➡ Vezi lista de prețuri a lui 308 BlueHDI aici! 💡
Mai mult, sub ecranul central se află încă un display liniar, chiar mai spectaculos decât cel de la Kia EV6, care afișează scurtăturile către diverse funcții. E plăcut la volan, mai ales că materialele sunt de calitate și asamblările sunt corecte. Scaunele AGR sunt „furate“ de la Opel, frații de grup, și te relaxează la drum.
În spate, are și mufe USB-C, și cotieră centrală cu suport pentru pahare, și chiar și tunel către portbagaj prin deschiderea cotierei. Singura obiecție e spațiul la genunchi, care le va face probleme călătorilor cu picioare mai lungi. Cât despre portbagaj, are 412 l, iar dacă ridici podeaua amovibilă, mai primești 28. Pe scurt, este unul dintre cele mai spațioase portbagaje de hatch compact.
- Superb desenat
- Finisaje și ergonomie mai bune decât la precedenta generație
- Echilibru bun între agilitate și confort
- Portbagaj spațios
- Spațiu cam mic în spate
- Turometru „relativ“
Model | 308 GT BlueHDI 130 EAT8 | |
---|---|---|
Motor/nr. cilindri | L4, diesel | |
Cilindree (cmc) | 1499 | |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 131/3750 | |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 300/1750 | |
Tracțiune | față | |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | |
L × l × h (mm) | 4367 × 1852 × 1444 | |
Ampatament (mm) | 2675 | |
Volum portbagaj (l) | 440–1323 | |
Masă la gol (kg) | 1436 | |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 10,6 | |
Viteză maximă (km/h) | 207 | |
Consum WLTP mixt (l/100 km) | 4,6 | |
Emisii CO2 (g/km) | 121 | |
Preț (euro) | 34.600 |