Întotdeauna, A8 a fost cel mai introvertit model de lux. Puteai trece ușor prin trafic, fără să bați la ochi, iar ăsta, paradoxal, a fost un atu. Anul trecut însă, un simplu facelift i-a schimbat radical aura. Din cel mai timid băiat, primind pachetul S line, A8 s-a transformat într-un star fără perdea, care atrage priviri și trezește fantezii. În test, versiunea A8 TFSI e. Foto: Bogdan Paraschiv
Cromul s-a transformat în negru. Masca a crescut încă puțin și a ajuns la dimensiuni apocaliptice. Noile faruri Digital Matrix LED, cu 1,3 milioane de oglinzi la interior, și noile stopuri cu tehnologie OLED nu numai că și-au împrospătat tehnologia, dar și-au schimbat și înfățișarea. În plus, dacă mașina din spate se apropie periculos de repede la mai puțin de 2 metri, toate ledurile organice se aprind.
Mai… negru ca oricând!
Strălucirea cromului a fost acoperită cu o umbră numită Pachet Optic Negru. Adaugă și culoarea gri Daytona, și jantele bicolore de 20 de inchi, și ajungi la o imagine care-ți dă fiori. În sfârșit, A8 nu mai e un model aflat între agresivitatea Seriei 7 și luxul Clasei S. E unul care oferă și agresivitatea Șeptarului, și luxul S-ului. Ai înțeles nuanța.
Dacă la apariția-i pe șosea îți pare că s-au abătut toate stihiile naturii, a călători cu el îți trezește emoții complet opuse. În primă instanță, vrei să-l conduci. Să simți cele 2,4 tone plutind pe suspensia pneumatică, să butonezi ecranele cu feedback haptic, să culci accelerația, depășind fără emoții chiar și cu bateria descărcată.
Fix asta am făcut și-ți spun atât – experiența la volan e minunată. Sistemul multimedia este mai rapid, și acum, poate să comunice cu infrastructura (Car2X). Nu și cu cea din România, desigur, cu care comunică doar jantele și, ocazional, barele de protecție. Că, na, doar suntem campionii accidentelor în Europa.
Finisajele lui A8 TFSI e
Un singur reproș am de adus, suprafața mare de plastic negru lucios, pe care nu o poți schimba cu alt material, indiferent cum îți configurezi mașina. Arată rafinat, dar se umple de amprente și (probabil), în timp, de zgârieturi fine. Mai mult, pachetul interior S line îți aduce Piano Black și în zona superioară a bordului, și pe uși. Dacă nu-l alegi, poți opta pentru inserții din lemn de nuc sau eucalipt.
În rest, totul, de la materiale la asamblări, de la forme și culori, de la texturi la arome, este literalmente ireproșabil. M-am surprins analizând-o atent, cu ochi de soacră, și-ți spun că mașina asta pare un ceas elvețian la scară 100:1, într-atât de bine e finisată.
Dar spectacolul adevărat e în spate. Două scaune individuale se reglează electric, te masează, îți încălzesc și-ți ventilează dosul și șalele. Trei perdeluțe electrice îți asigură intimitatea. Un ansamblu de lumini ambientale te introduc într-o lume în care nimic nu pare a te atinge. Iar suspensia e o minunăție care preia toate oscilațiile verticale atât de eficient, încât, dacă simți vreo denivelare, trebuie să-ți faci griji pentru integritatea anvelopelor.
Triptic
Ai și trei ecrane, unul deja cunoscut, plasat în cotiera centrală, pentru reglaje, și două nou-nouțe în tetiere, de 10,1 inchi, pentru plăcerea sufletului și ochiului. Că, na, nu degeaba are suprafață antireflexivă și rezoluție full-HD. Aș mai scoate epitete din tolbă, dar cred că m-am făcut înțeles – e o senzație fabuloasă. Ca să fie supremă, mai investești 3400 de euro, pentru cei 13 cm în plus pe care versiunea lungă, A8 L, ți-i oferă. Așa, poți să intri mai ușor în mașină, să-ți întinzi picioarele în mers și o să primești și o amortizare un pic mai bună, datorită ampatamentului mai mare.
Sub capotă, o nouă surpriză pe care Audi n-a semnalizat-o în comunicatul de presă, dar pe care o observi verificând fișa tehnică. Singurul sistem de propulsie împrospătat la facelift a fost hibridul plug-in 60 TFSI e, pe care l-am avut la test. În rest, celelalte două versiuni, 50 TDI (286 CP) și S8 (571 CP) au rămas neschimbate. Toată gama beneficiază de transmisie automată și tracțiune integrală.
➡ Configurează-ți aici propriul A8! 💡
Revenind la A8 TFSI e, acesta a câștigat 13 CP. A primit și o baterie mai mare, de 14,4 kWh utilizabili, cu 2 peste fosta baterie. De fapt, și agregatul V6 turbo de 3 litri, și unitatea electrică au fix aceleași puteri (340, respectiv 136 CP), doar că acum conlucrează mai bine și dezvoltă împreună 462 CP. E o echipă puternică, șarmantă prin sunet și liniaritate, care face o treabă excelentă. Consumul mediu de 30 kWh/100 km în București asigură o autonomie electrică de 48 km. Dacă pornești prin oraș fără curent în baterie, consumul de benzină se duce spre 13 l/100 km. La drum întins, variază între 8 l/100 km la 100 km/h setați pe pilotul automat și 10 l, dacă mergi cu 140 km/h indicați.
Apropo, dacă ai bateria încărcată, poți merge pe curent cu până la 135 km/h. În sfârșit, dacă ocolești autostrăzile, vei coborî sub 7 l/100 km. În rest, senzația de detașare de gropi, dar de control total asupra mașinii te copleșește. E atât de dulce, încât te face să conduci sute de kilometri fără a obosi, bucurându-te că 2,4 tone pot sta atât de natural pe trasă.
- Prezentare agresivă
- Tehnologie de ultimă oră
- Suspensie confortabilă
- Ținută de drum excelentă, raportată la masă
- Sistem de propulsie rafinat și puternic
- Mult plastic negru lucios la interior
DATE TEHNICE | Audi | |
---|---|---|
Model | A8 60 TFSi e quattro tiptronic | |
Motor termic | ||
Configurație/nr. cilindri | V6, turbo | |
Cilindree (cm3) | 2995 | |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 340/5000–6000 | |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 500/1370–4500 | |
Motor electric | ||
Putere maximă (CP) | 136 | |
Cuplu maxim (Nm) | 350 | |
Putere totală ansamblu (CP) | 462 | |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 700 | |
Tracțiune | integrală permanentă | |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | |
L × l × h (mm) | 5190 × 1945 × 1473 | |
Ampatament (mm) | 2998 | |
Volum portbagaj (l) | 390 | |
Masă la gol (kg) | 2385 | |
Capacitate netă baterie (kWh) | 14,4 | |
Autonomie electrică (km) | 59 | |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 4,9 | |
Viteză maximă (km/h) | 250 | |
Consum mixt (l/100 km) | 1,8 | |
Emisii CO2 (g/km) | 42 | |
Preț (euro) | 114.200 |