Punctul de cotitură a venit în 1974, când, după 30 de ani de Beetle „totul în spate“, Volkswagen a schimbat complet direcția și a scos primul Golf cu motor și tracțiune față. De atunci au trecut opt generații. Se mai reflectă elemente peste atâtea generații? Golf 1 vs Golf 8. Text, măsurători și foto: Quattroruote
Anii ’70 nu începuseră bine pentru Volkswagen. Criza petrolului paraliza iubitul motor boxer cu patru cilindri răciți cu aer. Broscuța încă era apreciată, dar vânzările începuseră să scadă, iar celelalte modele care foloseau boxerul, 1500/1600 și 411/412, au fost un eșec comercial răsunător. Acesta a avut un impact atât de mare, încât Volkswagen, influențat de falimentul mărcii sale NSU, a ajuns el însuși în pragul insolvenței.
Francezii, italienii și britanicii renunțaseră de ani de zile la configurația „totul în spate“ la mașinile compacte și medii, în favoarea tracțiunii față, care asigură, printre altele, o utilizare optimă a spațiului interior. Pe scurt, drumul fusese deja deschis de alții, iar soluția mai modernă părea un pas obligatoriu, care nu mai putea fi amânat. Dar n-a fost deloc o decizie ușoară. În primul rând pentru că, la acea vreme, producătorii germani erau deosebit de reticenți în a accepta și asimila schimbările și noutățile de orice fel.
Ce este, de fapt, Golf?
Însă Golf nu a fost primul Volkswagen cu tracțiune față. Nemții aveau deja ceva experiență cu sedanul K70, un proiect moștenit de la NSU, și cu primele modele Audi. Dar toate erau mașini mari, cu motor dispus longitudinal în consolă, adică în fața punții frontale. Abia în ’74 au făcut nemții mutarea, cu ajutorul genialului Giorgetto Giugiaro. Fără el e posibil ca VW să nu fi ajuns megacompania hipertehnologizată de azi.
Designerul italian a proiectat mai întâi coupé-ul Scirocco, apoi hatch-ul Golf. La ambele, motorul era transversal în față, iar tracțiunea, pe puntea frontală. Ambele mașini erau tinerești, simple, complet diferite de modelele rotunjite construite de VW până atunci. Iar succesul a venit imediat. Cele două motoare, de 1,1 și 1,5 litri, au ajutat Golful să cucerească inclusiv publicul tânăr. Nici nu e de mirare, Golf 1 fiind și azi un exemplu de design.
Golf 1 era compact, cu 18 cm mai scurt decât sportivul Alfasud, dar oferea un habitaclu spațios și primitor. Și, peste toate, era și practic, pentru că bancheta rabatabilă mărea capacitatea de încărcare, iar hayonul era de ajutor la obiectele voluminoase, în condițiile în care Alfasud avea doar un capac de portbagaj, mai îngust. E clar că nu era sportiv ca italianul, cu cei 50 CP dezvoltați de motorul de un litru, dar era ușor de condus și economic, în special față de predecesorul Beetle.
Așa că, în ultimele 3 luni din 1974, Golf 1 s-a instalat în vârful segmentului compact și nu s-a mai dat jos timp de încă șapte generații și 45 de ani. La primele generații, evoluția a fost mică, dar, pe parcurs, s-a accentuat. Spiritul auster care definea prima generație s-a pierdut la ultimele, Golf devenind un vehicul complex, sigur și ultratehnologizat.
Golf 1 vs Golf 8 – diferențe
De-a lungul vremii, și dimensiunile au crescut, iar asta se simte și la cântar. Actualul Golf are 1443 kg, față de cele 845 ale primei generații. Totuși, schema mecanică cu motor transversal și tracțiune față s-a păstrat. Și concurența a forțat evoluția, venind cu sisteme multimedia și de asistență tot mai complexe.
Așa că actualul Golf este un hatch complet și, probabil, cel mai bun din segment din multe puncte de vedere. Însă îi lipsește personalitatea primului Golf din istorie. Dar îl ierți repede, mai ales dacă privești comparația noastră. Golful 8 e nemilos cu strămoșul său și dovedește cât a evoluat tehnologia. 1.5 eTSI accelerează până la 100 km/h în 8,8 secunde, adică în jumătate din timpul necesar primei generații. Cutia automată cu șapte trepte a luat locul celei manuale cu patru rapoarte.
Citește pe AutoExpert.ro ➡ Alfetta vs Giulia 💡
Iar diferențele se adâncesc când vorbim despre consum, confort și siguranță. Și totuși, ceva s-a păstrat – comportamentul specific schemei „totul în față“. Cu peste 60% din greutate pe puntea anterioară, Golful 8 a rămas subvirator, la fel ca primul. Un comportament sigur, ușor de corectat, dar nu sportiv. Evident, 8-ul are un nivel superior de aderență și, în cazuri extreme, îl ajută și electronica, dar tendința e aceeași. Aici a rămas Golful neschimbat.
A existat o eră „totul în spate“ Volkswagen, care a apus odată cu apariția lui Golf. Există o eră „totul în față“, pe care o trăim acum. Și va începe alta în curând, odată cu ieșirea din producție a viitoarei (și, de altfel, ultimei) generații, Golf 9. O lume pur electrică, o lume care va uita de boxerul Broscuței.
Spațiu interior Golf 1 vs Golf 8
Habitaclu
În pofida creșterii simțitoare a gabaritului, spațiul de care dispun călătorii nu a crescut cu același aplomb. E drept, 8-ul oferă ceva mai mult spațiu pe înălțime și lungime, dar habitaclul e la fel de lat. Mai mult, bancheta este mai mare la prima generație. Însă diferența substanțială e la nivelul protecției călătorilor și al confortului, garantate de structura mult mai robustă a caroseriei.
Portbagaj
Aici, diferențele sunt clare. Cei aproape 50 cm în plus la lungimea caroseriei au ajutat 8-ul să aibă un portbagaj de 378 l, față de 230 la prima generație. Versatilitatea e asemănătoare datorită hayonului și banchetei rabatabile. Au fost două elemente care i-au vrăjit pe familiști și pe sportivii care transportau echipamente voluminoase.
Greutate
Mai multe kilograme în față
De-a lungul anilor, dimensiunile au crescut, dar schema mecanică a rămas neschimbată. Greutatea este cu 70% mai mare, dar distribuția masei pe punți e similară: 63/47% la prima generație, 61/49 la a opta.
Planșă de bord
Golf 1
Stilul a fost inovator. Instrumentele și comenzile principale erau grupate rațional, într-o zonă mare și dreptunghiulară. Pe lângă cadranele de bord, aceasta găzduia întrerupătoarele pentru lumini, pârghiile sistemului de ventilație și radioul. În special ultimul era la îndemâna șoferului, prevestind parcă transformarea în sistemul multimedia al zilelor noastre, care a devenit centrul nervos al mașinilor moderne.
Golf 8
Tabloul de bord este dominat de două ecrane digitale mari, care formează sistemul Innovision. Instrumentarul are 10,3 inchi și oferă toate informațiile legate de conducere. Poate fi configurat și poate afișa inclusiv harta sistemului de navigație. Cel din centru, de 10 inchi, este dedicat sistemului multimedia. Cea mai mare parte a butoanelor fizice au fost înlocuite cu suprafețe tactile, nu foarte intuitive în utilizare.
Ultraconectat
Golf 8 este primul Volkswagen echipat cu tehnologia V2X. Sistemul îi permite să schimbe informații în timp real cu alte mașini, prin rețea 5G sau pWlan. Astfel este posibilă prevenirea accidentelor în lanț (de exemplu, pe autostradă), situațiile hazardate fiind anunțate cu multă vreme înainte de a ajunge acolo. Potențialul tehnologiei este fabulos!
Bine dimensionat
La bordul primei generații, te întâmpina un mediu modern și plăcut. Nu mai rămăsese nimic din bătrâna Broscuță, și nimeni nu regreta asta. Poziția de conducere puțin mai înaltă a garantat o vizibilitate excelentă și o senzație plăcută de control asupra mașinii la manevrele în spații mici. Scaunele erau acoperite cu tapițerie rezistentă, tipică VW. Comenzile erau toate la îndemână și atmosfera din cockpit era plăcută.
Golful a fost construit cu grijă, atenție și cu materiale de bună calitate, o tradiție care s-a transmis de-a lungul anilor. În ciuda dimensiunilor sale compacte (până la urmă, avea doar 3,72 metri lungime, clar mai puțin decât actualul Polo), era confortabil, iar patru persoane puteau călători comod.
Tehnică: Golf 1 vs Golf 8
Golf 1
Se spune că, atunci când Giorgetto Giugiaro a fost la Wolfsburg pentru a prezenta schițele viitorului Golf, a fost surprins de numărul de Fiaturi 128, dintre care unele complet demontate, care se aflau în diferitele zone ale centrului de proiectare. Sedanul italian a fost considerat o bază excelentă pentru proiectarea Golfului 1. Nu întâmplător, Golf a avut încă de la început un modern motor cu patru cilindri, în linie răcit cu apă, amplasat transversal în față, împreună cu carcasa cutiei de viteze cu patru trepte.
Și tracțiunea era pe roțile din față, o soluție care a eliberat mult spațiu pentru habitaclu. În ceea ce privește suspensia, mașina prezenta o schemă MacPherson în față, inspirată tot de la 128 – soluție care mai târziu a devenit aproape definitorie pentru mașinile cu motor transversal –, în timp ce suspensia din spate avea o formulă fără precedent, cu roți interconectate cu brațe longitudinale, definite de VW drept „autostabilizatoare“. Pe scurt, o suspensie semiindependentă cu brațe retrase. Frânele erau cu disc pe față și cu tambur în spate, servoasistate, cu circuit dublu.
Golf 8
Motorul acestuia este rafinat la maximum. Are patru cilindri, e realizat integral din aliaj ușor, supraalimentat cu un turbocompresor având turbina cu geometrie variabilă (o adevărată raritate la propulsoarele pe benzină) și oferă posibilitatea dezactivării a doi cilindri când nevoia de cuplu și putere este redusă. E combinat cu un sistem mild hybrid la 48 de volți, care reduce consumul de combustibil și emisiile în oraș. Echipat cu injecție directă și filtru de particule, cu o cilindree de 1498 cm3, dezvoltă 150 CP și livrează un cuplu maxim de 250 Nm, care rămâne practic constant între 1500 și 3500 rpm. Amplasat transversal, ca și pe modelul original, este combinat cu o transmisie automată cu șapte trepte și ambreiaj dublu, care transmite mișcarea direct roților din față.
Față de prima generație, dimensiunile au crescut considerabil. Realizată din materiale ușoare si oțeluri de înalt aliate, caroseria garantează o protecție de top în caz de accident. Nici aerodinamica nu se compară. Studiul atent al liniilor și carenarea parțială podelei au făcut posibilă reducerea drastică a CX-ului.
Schemă cunoscută
Dacă pe față se păstrează clasicul MacPherson, ce-i drept evoluat, în spate a fost adoptată o punte multilink cu trei brațe și jumătate. Totuși, versiunile mai slabe au punte cu brațe retrase, ca la Golf 1. ABS și ESP veghează asupra stabilității, iar frânarea automată de urgență e standard. Conducerea autonomă de nivel 2 este disponibilă opțional.