Volvo atacă un segment neexplorat vreodată de compania suedeză. EX30 este un SUV mic care are ținta clară de a crește vânzările companiei la cote nemaivăzute.
Astea-s vorbe mari pentru un SUV mic. Dar, când ajungi să-l vezi și să-l pipăi, înțelegă că suedezii nu știu de glumă. Intrarea în scenă a fost remarcabilă. Pe platforma din fața muzeului Volvo de lângă Goteborg, EX30 a venit condus de Joakim Hermansson, șeful echipei de dezvoltare a modelului. Un domn blajin, serios, care nu glumește deplasat, ci spune cu subiect și predicat ce-are de spus. Un suedez.
Prima dată ne-a rugat să nu fotografiem interiorul, pentru că e plin de aparate de măsură. Da, EX30-ul nostru este o mașină de pre-serie, pe care echipa o folosește la tot felul de teste. Dar am putut să intrăm în habitaclu, am atins, am măsurat, am întrebat. Și ni s-a răspuns direct. Așa că, să-i dăm drumul!
Un EX30… exuberant!
Suntem primii care au văzut un EX30 în culoarea Moss Yellow. Pe viu, arată exuberant, mai ales când în Goteborg vezi (aproape) numai Volvo negre, albe sau gri. Iar roțile au fost trase foarte în exterior, atât ca ecartament, cât și ca ampatament. Astfel, consolele scurte și pasajele evazate îi dau și în realitate o stabilitate vizuală evidentă. Ce nu va avea la fel modelul european de serie? Emblema dintre faruri (care, în poze, este cea destinată pieței chineze) și jantele (la nivel de detaliu).
La interior… să-ți povestesc. Există un singur display, dispus central, în poziție verticală. Pe acesta vor fi afișate toate informațiile. În rest, nu are HUD, iar instrumentul minuscul din spatele volanului include doar senzorii sistemului de securitate. Folosind ecranul, faci aproape tot, pentru că mașina nu mai are butoane fizice. De exemplu, reglezi oglinzile exterioare, selectând iconița, apoi apăsând butoanele de pe volan. Sau deschizi torpedoul (ca la Tesla), dar nu reglezi și viteza ștergătoarelor (care are comenzile rotative pe maneta semnalizării). Apropo de torpedo, acesta este dispus central, exact sub ecran, nu în dreapta, dar e relativ încăpător. Mai jos, a dispărut tunelul central așa cum îl știam, rămânând un spațiu care creează o senzație de aerisire. Și încă un spațiu de depozitare, așezat longitudinal, fix pe podea.
Accesorii optimizate
Cotiera centrală adăpostește comenzile geamurilor electrice, din două motive. Gruparea câte două a comenzilor scade greutatea mașinii, iar buzunarele ușilor sunt ”probabil cele mai mari din industria auto”. Asta, inclusiv pentru că nu există boxe în uși, ci un soundbar Harman Kardon mare, la baza parbrizului, gata să umple cu sunet și 40 mp. Îți dai seama cum se aude într-un SUV mic…
Materialele sunt moi în toată zona superioară a habitaclului. Joakim ne-a spus că materialele cu care a venit exemplarul prezentat (nu cele din fotografiile de mai sus!) vor rămâne în ofertă la unul dintre interioarele modelelor de serie, dar cu îmbinări mai îngrijite. Cinstit, dacă va fi așa, va trebui fie să te obișnuiești cu plasa de pe fața bordului, și cu plasticul gri pestriț in partea de jos. Sigur, sunt sustenabile și poți citi despre ele accesând link-ul de mai jos. Dar, pentru mine, nu sunt foarte atractive.
Citește pe AutoExpert ➡ toate datele tehnice ale lui EX30 💡
Scaunele urmăresc conturul corpului fără probleme, iar în spate, spațiul este mai mare decât te-ai putea aștepta. Eu am 1,78 m și mai am 4 degete între genunchi și spătarul scaunului reglat pentru mine, iar deasupra capului – fix la fel. Nu există cotieră centrală, iar butoanele pentru geamurile din spate sunt în zona posterioară a cotierei din față, împreună cu două mufe USB-C. Surprinzător, și în spate materialele sunt moi în toată zona superioară.
Cât de rapidă e? În versiunea de top, este cel mai rapid Volvo la demarajul 0-100 km/h, pe care îl parcurge în 3,6 secunde. Și a plecat, cu accelerația la podea, condus de Joakim. Dar nu s-a dus departe, ci rămâne în Europa, unde Volvo țintește să vândă 70% din exemplarele EX30. În America de Nord și Asia, doar câte 15%.
➡ Configurează aici un EX30! 💡
Iar prețurile pe piața din România sunt interesante. Versiunea de bază, cu un motor de 272 CP și baterie de 54 kWh poate fi comandată cu 38.500 euro. La cealaltă extremă, cel mai dotat exemplar, animat de două motoare totalizând 428 CP și cu bateria de 69 kWh costă 53.050 euro.