Începând cu 2024, mașinile importate din Marea Britanie care nu îndeplinesc normele impuse de UE în privința procentului de componente autohtone, vor fi taxate suplimentar.
Producătorii auto „rătăcesc pe teritoriul prudenţei” când vine vorba de vânzările de vehicule electrice în Marea Britanie, anul viitor, din cauza planificatelor tarife UE, a avertizat luni Mike Hawes, directorul general al Asociaţiei Producătorilor şi Comercianţilor de Automobile din Regatul Unit (SMMT).
Producătorii auto „vor trebui să-şi asume riscuri” în privinţa cifrelor privind vânzările în 2024, a explicat Mike Hawes, care se aşteaptă ca negocierile dintre Londra şi Bruxelles să se apropie de punctul culminant.
Companiile auto de pe ambele părţi ale Canalului Mânecii au cerut UE să amâne cerinţele comerciale post Brexit. Conform acordului comercial convenit când Marea Britanie a părăsit blocul comunitar, 45% din valoarea unui vehicul electric vândut în UE trebuie să vină din Regatul Unit sau din UE din 2024, pentru evitarea tarifelor. Restricţii mai dure urmează să fie aplicate din 2027.
În timp ce multe baterii pentru vehicule electrice sunt produse în China, vehiculele care sunt trimise în ambele direcţii ar urma să devină mai scumpe din 2024, fără o amânare a noilor reglementări.
Producătorii auto pot opta pentru a absorbi costurile suplimentare sau a le trece consumatorilor.
„Încă suntem optimişti că se va ajunge la un acord. Este ceva de bun simţ deoarece ultimul lucru pe care îl dorim îl reprezintă tarifele suplimentare chiar pe vehiculele electrice, în condiţiile în care îi încurajăm pe oameni să le cumpere”, le-a spus Mike Hawes jurnaliştilor.
Făcând din nou presiuni pentru un acord între UE şi Marea Britanie, şeful SMMT a avertizat că producătorii auto „rătăcesc pe teritoriul prudenţei”, deoarece „nu vor să rămână cu maşini necompetitive pe piaţă în urma aplicării tarifelor”.
Alex Smith, director în cadrul Volkswagen Marea Britanie, a apreciat: „Suntem pe drumul tranziţiei spre vehiculele electrice şi nu ar fi de ajutor nimic din ce le-ar face mai scumpe”.
Kemi Badenoch, ministrul britanic pentru Afaceri şi Comerţ, susţine că UE şi Regatul Unit sunt de mult timp în negocieri privind vehiculele, iar de majorarea tarifelor “vor beneficia doar companiile din China” care produc baterii pentru maşini.
În 7 septembrie, premierul britanic Rishi Sunak şi Comisia Europeană au anunţat că Regatul Unit se va alătura din nou programului ştiinţific european Horizon, pe care l-a părăsit după Brexit.
„Comisia Europeană şi Regatul Unit au încheiat joi un acord politic privind participarea Regatului Unit la programul european de cercetare şi inovaţie Horizon şi la programul Copernicus”, programul de monitorizare a Pământului, a anunţat executivul european într-un comunicat.
Rishi Sunak, întrebat dacă Horizon a deschis calea pentru un acord privind vehiculele electrice în timpul reuniunii G20 din India, a declarat că cele două părţi discută despre termenul limită.
Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), grupul de lobby al industriei auto europene, a cerut o amânare cu trei ani a reglementărilor.
Fără o amânare, tarifele ar putea totaliza 4,3 miliarde de euro în perioada 2024-2026, reducând în mod potenţial producţia de vehicule electrice cu aproximativ 480.000 unităţi.
Marea Britanie rămâne a doua mare piaţă auto din Europa, în urma Germaniei, dar înaintea Franţei, Italiei şi Spaniei.
Şi Asociaţia Industriei Auto din Germania (VDA) a solicitat recent Uniunii Europene şi Marii Britanii să amâne cerinţele comerciale post Brexit, care ar afecta tranziţia spre vehiculele electrice (EV)
Problema este că o baterie poate reprezenta până la jumătate din costul unui vehicul electric nou, iar Europa nu are încă uzine care să fabrice suficiente baterii pentru vehiculele electrice, şi este puţin probabil să realizeze acest lucru până la finalul lui 2023, susţine VDA.
Tarifele impuse la exporturile în Marea Britanie şi la importurile din această ţară “vor reprezenta un dezavantaj concurenţial semnificativ pentru industria auto europeană în faţa concurenţei din Asia, pe piaţa britanică atât de importantă. De asemenea, va reprezenta un pericol pentru dezvoltarea mobilităţii electrice, deoarece va fi afectat întregul lanţ de aprovizionare al UE”, consideră Asociaţia Industriei Auto din Germania.
Aceasta avertizează că astfel „va fi frânată transformarea industriei auto”.
Şi Ford a cerut prelungirea până în 2027 a cerinţelor comerciale post Brexit privind regulile de origine pentru vehiculele electrice, susţinând că impunerea tarifelor va majora inutil costurile pentru consumatori şi va încetini tranziţia la electrificare.
„Ford cere ca actualele cerinţe comerciale să fie extinse până în 2027, pentru dezvoltarea lanţului de aprovizionare cu baterii în Europa şi pentru a satisface cererea de EV”, arată producătorul auto american.
Acesta investeşte 380 milioane de lire sterline (480 milioane de dolari) pentru a construi o unitate unde va produce motoare pentru vehicule electrice, în Liverpool.
„Tarifele vor afecta atât producătorii din Marea Britanie, cât şi pe cei din UE, deci este vital pentru Regatul Unit şi blocul comunitar să fie de acord cu o soluţie”, susţine Ford.
Şi Stellantis, al treilea producător auto mondial, a avertizat că fabricile auto britanice se vor închide, ceea ce va duce la pierderea a mii de locuri de muncă, dacă acordul privind Brexitul nu este renegociat.
Conform actualului acord, Stellantis, care deţine 14 branduri, inclusiv Vauxhall, Peugeot, Citroen şi Fiat, va suporta tarife când va exporta vehicule electrice către Europa, începând din 2024, când intră în vigoare reglementări mai dure post-Brexit.
Stellantis vrea ca Marea Britanie şi UE să extindă actualele reglementări privind aprovizionarea cu piese până în 2027, în loc de planificata modificare din 2024.