Renault își electrifică toată gama de vehicule comerciale. Ultimul pas al procesului se numește Trafic E-Tech Electric. L-am testat în Bordeaux și m-am întors cu impresii calde.
Divizia de vehicule comerciale a companiei franceze trece printr-o perioadă de excepție în Europa. În segmentul utilitarelor mici și mari este pe locul 1 la vânzări, în timp ce la categoria celor medii se află pe 2. Și, cum fix acolo nu aveau o versiune electrică, impulsul pentru atacarea primei poziții a venit firesc. Așa a apărut Trafic E-Tech Electric.
Cât de mult poate influența o versiune electrică succesul unui model utilitar, te întrebi? În loc să divaghez, îți dau cifre. În Europa, în 2022, piața comercialelor electrice a crescut cu 39% față de 2021, ajungând la 76.164 unități. Raportându-ne doar la segmentul în care activează Trafic, creșterea a fost și mai mare, de 56%. Iar Trafic nu profită cu nimic din toată această expansiune.
Mă rog… nu profita, că, de-acum, devine inclusiv model electric cu acte în regulă. E evident că francezii nu au făcut eforturi inimaginabile pentru a-l transforma într-un vehicul “verde”, din moment ce au în depozit toată tehnica necesară pentru asta. Și totul vine de la… ZOE! Da, fix cum ai auzit!
Tehnica lui Trafic E-Tech Electric
Motorul de 122 CP, dispus în față, este comun cu al lui Kangoo Electric, care, la rândul său, provenea din cel al lui ZOE, cu câteva modificări. Bateria de 52 kWh este fix ca a lui ZOE și stă sub podeaua compartimentului de marfă. Dacă vrei să citești mai multe despre tehnica lui Trafic E-Tech Electric, apasă aici!
La exterior, diferențele față de versiunea termică se limitează la sigla E-Tech de pe ușa batantă din dreapta-spate. Există până și mască între faruri, un element atipic pentru multe electrice. În cabină, instrumentarul dă de gol natura propulsiei. Cadranul din stânga este acum dedicat sensului în care “curge” energia (consum vs. recuperare). Sub el, indicatorul nivelului bateriei. În dreapta, indicatorul nivelului de putere disponibil la apăsarea accelerației. Toate analogice, old school, lizibile și ușor de interpretat.
Proba practică
Pe parcursul testului nostru, care s-a întins pe distanța a mai bine de 100 km prin zona Bordeaux, am cărat în spațiul de marfă o cutie plină cu balast, totalizând 300 kg. Adică aproape o treime din sarcina utilă maximă. În aceste condiții, respectând limitele de viteză, Trafic E-Tech Electric a consumat 17 kWh/100 km. A fost un traseu mixt, preponderent extraurban, dar cu o porțiune de aproximativ 15 km prin oraș, prin aglomerație. Regula de trei simplă ne indică o autonomie reală de 300 km, la fel ca cea declarată. Nu am menajat mașina, ci am rulat inclusiv cu 110 km/h, viteza ei maximă. Am mers în Normal, nu am folosit modul Eco, care limitează puterea mașinii. Va exista și o versiune “long range”, care nu are baterie mai mare, ci doar viteza maximă limitată la 90 km/h, deci nimic spectaculos aici.
Cei 122 CP sunt suficienți pentru accelerații și reprize rapide, mai ales că forța de tracțiune se naște instantaneu și se dezvoltă liniar. Și mai există un aspect deloc neglijabil. Starea de relaxare pe care i-o induce șoferului poate fi benefică în aglomerația orașului, când lipsa locurilor de parcare și blocajele produc stres maxim. Poți opta pentru modul Normal sau pentru Eco, dar nu ai posibilitatea varierii nivelului de regenerare a curentului. Decelerarea implicită este sesizabilă, dar moderată, și depinde de viteză și nivelul de încărcare. Iar dacă șantierul se scaldă în noroaie, există și buton Extended Grip, care activează o setare mai puțin restrictivă a controlului de tracțiune. Astfel, se facilitează ieșirea din “situații alunecoase”.
Citește pe AutoExpert ➡ Test cu Kangoo Van E-Tech Electric 💡
Poți încărca bateria în trei moduri. Fie de la wallbox, cu până la 7 kW, fie de la stațiile publice de AC, cu până la 20 kW, fie la cele de curent continuu cu până la 50 kW. Doar că, dacă standard Trafic E-Tech Electric vine cu încărcătorul AC de până la 22 kW inclus, bifarea celui opțional, de curent continuu de 50 kW îl elimină din dotare pe cel de 22. Pe româneste, ori AC de până la 22 kW fără costuri extra, ori AC de 7 kW și DC de 50, cu bani în plus. Și 22, și 50 nu pot coexista pe aceeași mașină. Companiile ar putea rămâne fără probleme la configurația de bază, pentru că, de cele mai multe ori, nu încarcă flota la stații rapide. Și încă ceva: priza de încărcare se află pe stâlpul din spatele ușii șoferului.
Absolut niciun atu al versiunilor cu motoare convenționale nu a fost șters de cea electrică. Are, deci, două uși laterale culisante, cele batante din spate se deschid la 180°, iar podeaua compartimentului de marfă este acoperită standard cu placaj aderent. A rămas și trapa de sub scaune care face legătura cu cabina, și prin care poți transporta obiecte lungi și înguste. În cabină, scaunul central are spătar pliabil, care se transformă în post de lucru cu clipboard pentru mape. Iar sub șezuturile scaunelor pasagerilor se află un spațiu mare de depozitare, în care poți transporta, printre (multe) altele, cablul de încărcare.
➡ Accesează aici pagina lui Trafic Van de pe site-ul Renault! 💡
Vor exista trei versiuni de caroseriei: L1H1, care poate fi comandat în noiembrie 2023, respectiv L2 H1 și L2 H2 (octombrie). Volumul util variază între 3,3 și 8,9 mc. Poate fi comandată și o versiune cu șasiu. Prețurile în România nu au fost încă publicate.
Date tehnice | Renault |
---|---|
Model | Trafic Van E-Tech Electric L2 H1 |
Motor | electric, poziționat în față |
Putere maximă (CP) | 122 |
Cuplu maxim (Nm) | 250 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | reductor de turație, 1 treaptă |
L × l × h (mm) | 5480 x 1956 x 1967 |
Ampatament (mm) | 3498 |
Vilum spațiu de marfă (mc) | 6 |
Masă la gol (kg) | nc |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 13,6 |
Viteză maximă (km/h) | 110 |
Consum mixt WLTP (kWh/100 km) | 22 |
Emisii CO2 (g/km) | 0 |
Autonomie electrică mixtă/urbană (km) | 283/367 |
Putere de încărcare (kW) | până la 50 |
Sarcină max. / greutate max. tractabilă (kg) | 950 / 920 |
Preț de bază (euro) | ind |