Din când în când, mai particip la câte un eveniment care să-mi ofere o imagine clară, completă asupra industriei auto trecute, actuale și viitoare. Fix precum cel de față, Porsche Track Experience, unde am condus mașini cu motoare natural aspirate, turbo și electrice, coupe-uri, fastback-uri și SUV-uri. Am spus, cumva, ”am condus”?!? Foto: Radu Chindriș
La Porsche Track Experience nu se conduce. Se pilotează. Mă rog, nu cu inconștiență, pentru că nimeni nu are nimic de demonstrat. Toată lumea e aici ca să experimenteze și să înțeleagă, doar că pe repede înainte. Nu e timp de pierdut pe niciuna dintre probe, și nici buton de reset. E drept, experiențele se asimilează repede când ești entuziasmat.
Iar aici primești tone de distracție concentrate în secunde petrecute la limită. Totul în deplină siguranță, în cel mai nemțesc stil. Cel mai important e că, între probele alerte, ai timp să te relaxezi și să discerni.
Proba de îndemânare
Eu mai fusesem la câteva ediții Porsche Track Experience, în România și Germania. Știam, deci, la ce să mă aștept. Iar oficialii m-au luat ușor, cu proba de slalom. Sub poarta de start mă așteptau un Cayman și pilotul Alexandru Pițigoi, gata să-mi arate ce poate face un coupe rigid, cu motor central și punte spate motoare printre jaloane. După briefing și o primă ”manșă” în dreapta, am urcat la volan.
Atât îți spun: parcurgerea unui traseu de îndemânare la volanul unui coupe cu motor central îți bulversează ideile legate de agilitate, stabilitate, manevrabilitate. Pentru că cea mai mare parte a masei este grupată aproape de centrul mașinii și foarte jos, transferul maselor este minim în timpul schimbării direcției.
Cayman Style Edition – culoare Ruby Star neo, agilitate supremă
Caroseria rigidă concentrează toate forțele în volan, nu le disipează în deformări dinamice, deci pare că devii una cu mașina, că orice input din volan și pedale se duce direct la asfaltul rugos de pe MotorPark, nu se diluează prin componentele mașinii. Și e ușor, cam 1,4 tone la gol. Drept urmare, Cayman este cel mai plăcut de condus model din gama Porsche pe viraje.
Dacă țintești cel mai bun timp posibil, secretul este fluiditatea. Nu brusca mașina, chiar dacă pare că așa mergi mai repede. Ține viteza cât mai apropiată de limita aderenței și cât mai constantă. Și nu te uita la jalonul din față, ci în depărtare, pentru a avea permanent imaginea de ansamblu a traseului. În capăt, la acul de păr, nu te urca pe accelerație, pentru că vei fi nevoit să frânezi în viraj și vei subvira. Atât! Restul e plăcere pură.
Launch Control cu 911 Turbo S
Am spus plăcere pură? Atunci, proba de accelerare 0-100 km/h în cel mai rapid Porsche din ofertă ce mai e? A, știu! E dovada că nicio mașină electrică, indiferent cât de violentă, nu va putea suplini sunetul, vibrațiile, șocurile, plăcerea, vehemența la care te supune un supercar cu motor convențional. Ce cudat – să numesc motorul lui 911 Turbo S ”convențional”. În fine, totul se desfășoară așa: modul Sport Plus cuplat, Launch Control activat, stângul ”îngropat” în pedala de frână, dreptul în cea de accelerație. Eliberezi frâna.
Toți zeii din înaltul cerului și demonii din adâncul gheenei dau buluc, eliberați din camerele de ardere pe țeava de eșapament. În 2,7 secunde în care simți cum motorul din consolă presează anvelopele din spate pe pista aderentă, ajutat de inerția celor 1,8 tone, deja ai atins 100 km/h. De două lucruri trebuie să ții cont: să ții drept de volan și să presezi capul în tetieră. Atât.
https://www.facebook.com/reel/7007858629245403
Porsche Track Experience – pe circuit cu modelele cu 4 uși
În sfârșit, tururile de circuit. După ce mi-am făcut încălzirea la probele de slalom și launch control, trec la cea mai lungă și complexă probă, circuitul. Tururile de pistă. Magistral gândite de echipa Porsche on Track, acestea m-au urcat, pe rând, la volanul celor mai variate modele Porsche. Am început cu Macan S, un SUV cu centru de greutate ridicat, care mi-a arătat că și cele mai sportive SUV-uri au tangaj și ruliu. Firește, raportate la crezul și dinamica tipice Porsche.
Apoi, am sărit în Panamera Sport Turismo. Poziția mai joasă la volan, centrul de greutate mai coborât și ampatamentul mai mare cu aproape 15 cm schimbă radical comportamentul. Fastback-ul se simte mai stabil și mai ușor de controlat. Iar diferența e sesizabilă și mai pregnant dacă vii direct din SUV. Următorul pe listă – Taycan Sport Turismo. Bateria poziționată în podea coboară centrul de greutate la minimum și echilibrează masele pe punți sesizabil mai bine decât la sora Panamera. Reprizele în Taycan sunt șocante, neegalate de niciun alt Porsche cu 4 uși. Și, atipic pentru o electrică, simți clar când reductorul cu două trepte ”schimbă viteza”, iar sunetul din boxe îți dă fiori. Dar inerția mare îmi face gândul să revină la modelul pe benzină, care rămâne cel mai plăcut Porsche cu 4 uși pe viraje. În sfârșit…
Înapoi, la filosofia Porsche
De fapt, în sfârșit! În sfârșit, am ajuns la artileria grea. Targa, cabrio și roadster, toate cu două uși. Din păcate, n-am avut voie să le ducem la limită decapotate, din motive de siguranță. Cele două 911, deși au limita extrem de sus, se simt supraviratoare la limită din cauza motorului din consola spate. Cu toate astea, eleronul escamotabil ține impecabil puntea spate pe trasă. Unde strălucesc? La ieșirile din viraj full-gas, unde motorul presează puntea spate, asigurând accelerări curate, fără pierderea aderenței.
În cazul lui Boxster GTS 4.0, senzațiile sunt fundamental diferite, în toate privințele. Motorul atmosferic de 4.0 litri, boxer, cu 6 cilindri, stă fix între punți, în spatele scaunelor. Deci răcnește cu o furie inimaginabilă, nestrangulată de turbosuflante aflate pe traseul evacuării. Toate subansamblurile grele concentrate în jurul axei de rotație scad la minimum momentul de inerție. De aici decurge comportamentul eminamente neutru. Chiar dacă are doar roți spate motrice, chiar dacă o duc peste limită, glisând câțiva centimetri cu puntea spate peste vibratoare, sunt mereu în control, pentru că nu mă lupț cu Boxster, ci îl simt completându-mă.
➡ Configurează un 718 Boxster GTS aici! 💡
Suntem mereu de aceeași parte a baricadei, fără accelerări violente (deh, motor natural aspirat), fără reacții imprevizibile, cu viraje atacate la viteze greu de digerat pentru creier. Un pansament pentru suflet, un booster pentru inimă, un revigorant pentru trup. Este și va rămâne modelul meu preferat din gama Porsche, în versiunea pe care aș alege-o fără ezitare și pe care aș conduce-o doar decapotată. Mă mai despart doar 98.464 euro de visul meu.