Un studiu realizat de grupul de lobby Transport & Environment (T&E) arată că utilizarea combustibililor sintetici (e-combustibili) ar genera emisii de cinci ori mai mari decât cele produse de mașinile electrice.
În contextul potențialei relaxări a condițiilor privind utilizarea de combustibili sintetici sau e-combustibili în vehiculele vândute în Europa după 2035, grupul ecologist de lobby Transport & Environment (T&E), cu mare influență la Bruxelles, a realizat un studiu ale cărui concluzii arată impactul unei astfel de decizii.
În timp ce producătorii de vehicule și industria petrolieră susțin că utilizarea e-combustibililor ar fi extrem de utilă chiar și după 2035 – moment din care emisiile mașinilor noi ar trebui să fie zero – pentru că astfel vor fi reduse emisiile mașinilor cu motoare termice aflate încă în exploatare, realizatorii studiului susțin că o decizie în acest sens ar fi un imens pas înapoi.
Pe 24 septembrie 2023 Consiliul Europei a acceptat o propunere înaintată de Spania, dar susținută de mai multe state UE, care prevede utilizarea pe scară largă a combustibililor sintetici. Această intenție va trebui tranșată cât mai curând în Parlamentul European, același for care a stabilit că, începând cu 2035, toate mașinile noi care vor fi comercializate pe continent trebuie să aibă emisii zero de gaze cu efect de seră.
Studiul realizat de T&E arată că, în baza calculelor realizate după norma care impune ca e-combustibilii să atingă un prag de reducere a emisiilor GES (Gaze cu Efect de Seră) cu 70% în comparație cu combustibilii fosili, mașinile care vor utiliza combustibili sintetici în 2035 ar avea emisii medii de 61 gr. CO2/km. Pentru comparație, vehiculele complet electrice ar emite doar 13 gr. CO2/km.
În plus, testele realizate de T&E au arătat că mașinile alimentate cu combustibili sintetici emit la fel de mulți oxizi de azot (NOx) ca și cele cu combustibili fosili (aproximativ 22 mg/km) și mult mai mult monoxid de carbon și amoniac.
Calculul privind emisiile mașinilor cu e-combustibili are la bază metodologia Directivei UE privind energia regenerabilă (RED), în timp ce pentru mașini electrice este luată în calcul alimentarea cu energie electrică produsă din sursele care se estimează că vor fi disponibile în Europa în 2035.
Cum rezultatul studiului T&E arată clar emisii de cinci ori mai mari pentru mașinile alimentate cu e-combustibili, la care se adaugă alți poluanți precum oxizii de azot (NOx) sau particulele, organizația consideră că „pentru ca UE să respecte acordul oficial și decizia colegislatorilor, nu este posibil să se permită e-combustibili care nu ating o reducere de 100% GES atunci când sunt utilizați în mașini. O reducere de 70% ar ignora acordul existent de a permite doar «vehiculele care rulează exclusiv cu combustibili neutri în CO2»”.
În plus, T&E recomandă autorităților europene să se asigure că eventualii combustibili sintetici acceptați sunt „from well-to-wheel” (de la extracție la roată) neutri din punct de vedere al emisiilor.
„Comisia Europeană a decis că e-combustibilii trebuie să fie neutri din punctul de vedere al emisiilor de carbon pentru a fi acceptați ca sursă de energie pentru mașinile comercializate după 2035. De ani, lobby-ul făcut de susținătorii e-combustibililor a susținut că acești carburanți sunt cât se poate de curați. Este de neînțeles de ce nu au putut îndeplini criteriile propuse. Depinde de guvernele UE să respecte cerința Comisiei neutră în carbon”, a declarat Alex Keynes, manager al Transport & Environment.
Este important de menționat că studiul T&E este publicat în contextul în care Comisia Europeană a cerut statelor membre feedback cu privire la propunerea sa de a permite doar e-combustibili 100% neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon în mașinile noi după 2035. Se așteaptă ca guvernele UE să ia o decizie finală cu privire la criterii înainte de sfârșitul anului.