Volvo pășește într-o nouă eră, lansând un model unic în istoria mărcii. EX30 este primul SUV de clasă mică al companiei și, totodată, cel mai rapid model lansat vreodată de suedezi. Dar, în ansamblu, este un model complet diferit de oricare altul de pe piață. Foto: Volvo
Ești unul dintre cei care cred că sustenabilitatea și electrificarea sunt inamicii prețurilor accesibile și ai mașinilor solide? Volvo e aici ca să te contrazică. Tocmai ce-am făcut cunoștință cu un model electrificat, sustenabil, accesibil și solid.
Stai… cum adică accesibil? Păi, versiunea de bază costă 38.500 euro în România. Are 272 CP și este mai ieftin decât o Kona electrică de 156 CP și un Mokka electric de 136 CP, ambele cu baterii de capacități apropiate de a lui EX30. Deci, un Volvo accesibil. Cum a fost posibilă adoptarea uni preț atât de mic, mai ales că vorbim despre o marcă premim? O spun fără ocolișuri: prin implicarea chinezilor.
Să luăm drept exemplu platforma SEA. A fost dezvoltată, timp de 3 ani, sub patronajul companiei-mamă Geely, în centrele din China, Suedia, Marea Britanie și Germania. Da, a fost dezvoltată în mare parte în Europa. Asta, pentru că asiaticii pun mare preț pe piața europeană, care, deși nu este printre cele mai mari la nivel global, este crucială pentru electrice, datorită trecerii rapide la acest sistem de propulsie.
Unde se (va) produce?
Și încă ceva: EX30 este produs în China, la Zhangjiakou. Cel puțin, asta se întâmpla când am testat eu mașina, pe 23 noiembrie. Dar Volvo tocmai a anunțat bomba: datorită cererii foarte mari de care se bucură modelul, producția se va extinde și în Ghent, Belgia. Acum, rămâne de văzut dacă costurile de producție mai mari vor ehivala doar costul transportului din China spre Europa. Atunci, prețurile finale vor rămâne neschimbate. Dacă, însă, le vor depăși, atunci… Atunci, om vedea. Și mai e ceva: producerea mașinilor în Europa, pentru Europa, asigură reducerea poluării cauzată de transportul din China, un aspect la care Volvo ține în mod special.
Ca să înțelegi magnitudinea reducerii amprentei de carbon, află că oficialii se așteaptă să-l vândă pe micuț în Europa în proporție de 70%. Restul de 30% din exemplare ar trebui să fie vândute în America de Nord și Asia, în proporții relativ apropiate. Ce-nseamnă ”micuț”? Înseamnă că este cu 19 cm mai scurt, cu 3 mai îngust și cu 10 mai scund decât XC40.
Exteriorul lui EX30
Poate fi comandat cu una dintre cele 5 culori exterioare, iar jantele au 18 inchi la primele două niveluri de echipare, Core și Plus, și 19 inchi la cea de top, Ultra. Garda la sol măsoară 16,7 cm, dar dacă ești în căutarea aventurii va trebnui să aștepți versiunea Cross Country de anul viitor. Aceasta va veni cu o gardă la sol mai mare și cu protecții din plastic în zona inferioară a caroseriei.
În prețul de bază, primești lumini full-LED și un mic eleron deasupra lunetei. La interior, atmosfera premium imaginată de Volvo este extrem de simplă. Fără butoane fizice, cu un singur ecran, cu materiale reciclate și cu linii simple. Mie mi-a fost greu să mă obișnuiesc cu simplitatea asta extremă, dictată si de filosofia mărcii, și de costurile de producție. Ecranul are 12,3 inchi, stă în poziție portret și afișează absolut toate informațiile.
Ecranul de start este excelent structurat, la fel și meniul, dar absolut orice funcție vrei să activezi, de la reglarea oglinzilor la deschiderea torpedoului, o faci de la iconițele display-ului. Răspunde extrem de prompt, are o funcție tactilă sensibilă și nu-i poți reproșa nimic. În spatele său rulează sistemul Android Automotive de la Google, și integrarea telefoanelor utilizând Android Auto și Apple CarPlay se realizează wireless.
Comenzi structurate diferit
Pentru că maneta din dreapta volanului este rezervată transmisiei, pe cea din stânga se află și comenzile ștergătoarelor, și ale farurilor, și ale semnalizării. Volanul (în esență, o manșă) este subțire, moale și acoperit cu o piele fină. Mi-ar fi plăcut ca butoanele de pe brațele sale să fie acoperite cu plastic mat și să aibe forme mai clar conturate, mai ales că le folosești des. Și încă ceva: există doar două butoane în față pentru geamurile electrice, și sunt plasate în capătul cotierei, nu pe uși. De la o iconiță aflată lângă ele, poți selecta geamurile față sau spate, apoi le deschizi din butoane. Fix ca la modelele ID de la Volkswagen.
➡ Cum ne imaginam noi EX30, pe vremea când se putea numi… XC20? Iată! 💡
De ce? Ei zic că, astfel, au eliberat loc în portiere. Iar asta, împreună cu o altă găselniță – eliminarea difuzoarelor din ușile din față și înlocuirea loc cu un soundbar, a creat cele mai mari buzunare în uși din clasa SUV-urilor mici.
Da, un soundbar, ai citit bine. Standard, poartă numele de Volvo Hi-Fi și nu este dublat de difuzoare în ușile din spate, opțional este Harman Kardon și vine împreună cu boxe în spate. Eu am avut versiunea de top, Ultra, care era dotată standard cu sistemul mai complex. Sună excelent, doar să te obișnuiești cu ideea că notele vin din față, nu din lateral, ca la restul mașinilor.
Finisaje și confort
Configurarea interiorului e musai s-o faci cu grijă. Pentru că cele mai multe materiale sunt reciclate și sustenabile, iar suedezii pun accent pe asta, EX30 fiind cel mai sustenabil model Volvo, finisajele nu sunt cele mai convenționale. Dacă ești deschis la minte, o să le iubești. Dacă, însă, ai rămas blocat în epoca lui 850, va trebui să-ți dai reset.
De exemplu, poți opta pentru o combinație de plasă de in pe bord și tapițerie din lână. Sau pentru un plastic reciclat, cu aspect de piatră, pe bord și tapițerie din piele sintetică. Am condus ambele configurații, și a doua e mai ”pământeană”.
➡ Poți să-ți configurezi propriul EX30 aici! 💡
Scaunele sunt extrem de confortabile, ca niște fotolii și, în versiunea de top au reglaje electrice. De fapt, per total, poziția la volan este extrem de naturală și plăcută, fiind tipică unui crossover, mai înaltă decât la S60 și mai joasă decât la XC40. Oglinzile nu au ramă, iar asta creează o senzație premium.
La fel, și bancheta este comodă, iar spațiul la genunchi decent. De exemplu, cu scaunul șoferului reglat pentru cei 1,77 m pe care-i am, stând pe banchetă mi-au mai rămas 5 cm între genunchi și spătar. Deasupra capului, plafonul vitrat (standard la Core) lasă suficient loc și pentru călătorii mai înalți. Este, poate, cea mai mare înălțime interioară din segment. Nu poți regla bancheta, ca la fratele de platformă smart #1, nu ai mânere de viraj și nici jaluzea pentru plafonul vitrat, care, deși e fumuriu, o să mai lase ultravioletele să-ți mângâie părul. Ai, în schimb, buzunare pe spătarele scaunelor, inclusiv mici, pentru telefoanele mobile, și mai ai și podea plată, deci trei copii mai înguști în umeri pot lua loc pe banchetă.
Portbagaj și sisteme de propulsie
Portbagajul este mare. Dacă reglezi podeaua la cea mai joasă poziție, are 4xx litri, altfel are 318. Și e dublat de un frunk de 7 litri. Adică fix pentru cablul de alimentare la AC. Apropo de asta, există trei sisteme de propulsie.
Primul alătură motorului de 272 CP, poziționat pe puntea spate, o baterie de 49 kWh utilizabili. Astfel, accelerează până la 100 km/h în 5,7 secunde și are o autonomie electrică anunțată de 344 km. Al doilea utilizează același motor, în combinație cu o baterie mai mare, de 64 kWh. Astfel, autonomia crește la 480 km. În sfârșit, cel de top are două motoare, de 156 și 272 CP, totalizând 428 CP, și bateria mare, de 64 kWh. Performanțele dinamice îl transformă, simplu spus, în cel mai rapid model din istoria Volvo și în cel mai rapid SUV mic de pe piață.
Cum se simte la condus? Îți voi povesti pe 6 noiembrie, când va expira embargoul impus de Volvo.