Beneficiară a unor investiții majore în industria auto și cea de baterii pentru mașini electrice, Ungaria pare să fi atras un nou producător auto. Chinezii de la BYD s-ar putea alătura companiilor Audi, BMW, Mercedes-Benz, Suzuki și Stellantis, pentru a asambla autoturisme în țara de la vest de România.
Informații despre dorința chinezilor de la BYD – unul dintre cei mai mari producători de mașini electrice din lume – de a construi sau cumpăra o uzină în Europa pentru a susține expansiunea pe continent, au apărut de mai bine de doi ani. Cu intenția declarată de a se impune pe piața europeană, grupul chinez are nevoie de o uzină locală.
Conform publicației germane Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS), care citează surse apropiate BYD care au vrut să își păstreze anonimatul, decizia de a amplasa această uzină în Ungaria a fost deja luată la nivel intern, ea urmând să fie anunțată în viitorul apropiat.
Pe lângă informațiile FAS, confirmarea unei eventuale investiții BYD în Ungaria au venit și din China. Un site guvernamental din Shenzhen, unde BYD își are sediul central, a postat luna trecută un articol în care menționa că premierul ungar Viktor Orban s-a întâlnit cu președintele BYD, Wang Chuanfu.
În ciuda acestor informații, oficialii BYD au refuzat să confirme investiția menționând pentru Reuters că se află încă în căutarea zonei potrivite. Totuși, ei au susținut că BYD va face un anunț în acest sens până la sfârșitul acestui an. Termenul scurt, de mai puțin de două luni, până la un anunț oficial, arată tocmai că, la nivel intern, decizia este deja luată.
Nu este prima dată când Ungaria reușește să atragă investiții majore în detrimentul altor state europene, în ciuda fricțiunilor cu șefia UE de la Bruxelles. Poziția geografică, existența unei rețele extinse de autostrăzi și căi ferate, subvențiile guvernamentale și, nu în ultimul rând, existența unei forțe de muncă pregătite, atrasă inclusiv din statele vecine precum România sau Serbia par să fi fost câteva dintre punctele forte în pledoaria susținută în fața investitorilor.
În prezent, Ungaria deține, conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), cinci uzine de asamblare a vehiculelor. La Szentgotthárd, lângă granița cu Austria și Slovenia, se află uzina grupului Stellantis în care sunt produse motoare pentru mărcile Citroen, DS, Opel și Peugeot. În nord, de-a lungul graniței cu Slovacia, se află uzina de la Gyor a grupului Volkswagen, cea a Suzuki de la Esztergom și chiar deja „vechea” uzină BYD de la Komaróm în care sunt asamblate autobuze electrice. În centrul țării, dar destul de aproape de granițele cu România și Serbia se află uzina Mercedes-Benz de la Kecskemet. Iar în curând, nu mai departe de 2025, va deveni funcțională și uzina grupului BMW de la Debrecen, aflată la mai puțin de 50 km de România.
Deși sunt deocamdată doar informații preliminare, se pare că și chinezii de la Great Wall au în vizor Ungaria pentru dezvoltarea unui proiect greenfield de asamblare a mașinilor. În primăvara acestui an, Xiangjun Meng, președintele diviziei europene a producătorului auto, declara că „estul Germaniei ar putea fi o posibilă alegere, iar, alternativ, Ungaria sau Cehia se află și ele pe listă”.
În toate uzinele deja funcționale din Ungaria au fost produse anul trecut 453.350 de vehicule, dintre care 452.551 au fost autoturisme, iar 799 autobuze. Pentru comparație, cei patru producători amplasați în România – Renault (Dacia) la Mioveni, Ford Otosan (Ford) la Craiova, ATP la Baia Mare și BMC la Ciorogârla (București) – au livrat în 2022 aproape 510.000 de vehicule.
În contextul extinderii producției de mașini din Ungaria, avansul României, deja minim, în privința volumului producției nu va mai ține mult timp dacă guvernul nu va reuși să atragă un nou investitor. Deși despre această posibilitate se discută de mai bine de zece ani, nicio nouă investiție în domeniul producției de mașini nu a fost concretizată.
Mai grav chiar, în timp ce România ratează investiție după investiție în domeniul de viitor al bateriilor pentru mașini electrice, statul vecin, Ungaria, reușește să se impună ca hub european al acestui important sector industrial. Nu mai departe de vara acestui an producătorul chinez de baterii Sunwoda Electronic și-a anunțat decizia de a construi în zona Nyiregyhaza din nord-estul Ungariei prima sa uzină din Europa. Cu o investiție inițială de circa 240 de milioane de euro, compania cu sediul în orașul Shenzen din China are în plan dezvoltarea unei uzine care va produce baterii litiu-ion.
Cu doar câteva săptămâni înainte, și EVE Energy, al patrulea cel mai mare producător de baterii din China, și-a anunțat intenția de a construi o fabrică de baterii de 1,26 mld. euro în Ungaria, iar în august 2022 CATL, cel mai mare producător chinez de baterii pentru vehicule electrice, a declarat că va construi o fabrică în Ungaria cu o investiție estimată la nu mai puțin de 7,34 miliarde de euro.
Cei trei mari investitori chinezi nu sunt decât o parte din înfloritoarea industrie de baterii pentru vehicule electrice a Ungariei. Alte exemple sunt unitățile de producție ale SK Innovation (SKI) și Samsung SDI din Coreea. Grație acestora, planul guvernului de la Budapesta de a deveni o bază europeană a producției de baterii nu doar că prinde contur, dar are mari șanse de reușită. Conform datelor European Federation for Transport and Environment, în 2030 cel mai mare producător de baterii din Europa va fi Germania (484 GwH), stat urmat de Ungaria (207 GwH), Franța (125 GwH), Polonia (120 GwH) și Suedia (110 GwH).