De data aceasta e mai mult decât o simplă chestiune de accelerare, totul jucându-se între vibratoarele circuitului și implicând trei dintre cele mai bune supercaruri pe care le poți dori pentru o zi toridă pe pistă. 911 GT3 dă piept cu rivalii săi scumpi, GT Black Series și Huracan STO. Text: Lorenzo Fachinetti. Adaptare: Dragoș Băltățeanu. Foto: Quattroruote
Viteza este un concept relativ. În ceea ce privește performanțele în linie dreaptă, există hypercaruri care ajung cu ușurință din urmă aceste trei mașini supersport. Care, desigur, fac parte din clubul nostru exclusivist, pentru că ajung la prima sută de kilometri pe oră numărând doar până la trei, dar nu aceasta este misiunea lor.
Sau, mai degrabă, nu numai asta. Aici, semnificația vitezei este legată de capacitatea de a parcurge curbe într-un ritm ieșit din comun, de viteza cu care botul mașinii ajunge în apex și de rapiditatea cu care piciorul drept poate reveni pe pedala de gaz, pentru a ieși cât mai repede din viraj.
Concepte-cheie din lumea curselor, pentru că, la urma urmei, aceste bijuterii mecanice au rădăcini în lumea sportului cu motor. Trei dintre ele produc 1880 de cai-putere, au șase, opt și zece cilindri și motoare amplasate în față, centru și spate. Și se folosesc de toate cunoștințele de inginerie auto, pentru a ridica plăcerea de a conduce la niveluri necunoscute.
Circuitul de la Vairano: AMG se apropie de record
Datorită calităților sale aerodinamice și motorului puternic, Mercedes-AMG Black Series s-a apropiat de timpul-record deținut de Pagani. Cu mai puțini cai, dar cu un echilibru perfect, GT3 a fost și el surprinzător.
Dacă lăsăm cronometrul deoparte pentru o clipă, rămâne un aspect comun tuturor celor trei competitori, echilibrul. Acea armonie între toate componentele capabile să facă mașina eficace și ușor de condus în același timp, când devine practic o extensie mecanică a creierului tău, făcând exact ceea ce te aștepți. Și asta, în ciuda soluțiilor tehnice diferite.
Black Series, de exemplu, deși are motorul amplasat frontal, dovedește o precizie chirurgicală la intrarea în viraj și o tracțiune excelentă, iar după aceea, cu o avalanșă de cai-putere, newtoni-metru și multe kilograme de apăsare aerodinamică, atentează la recordul stabilit de Pagani.
Porsche însă impresionează cu cei 510 CP, fiind la doar 1,8 secunde în urmă. 911 GT3 întruchipează cel mai bine conceptul de echilibru perfect, ajutat și de anvelopele foarte performante (Michelin Cup 2 R, aceleași fiind folosite și de Mercedes-AMG GT).
Lambo, la rândul său, e la o secundă de GT3, din cauza unei aderențe ușor mai scăzute. Modelul italian este echipat cu anvelope Bridgestone, care preferă durabilitatea și constanța.
Accelerație: o pură chestiune de timp
La sprinturi scurte, GT3 se dovedește superior rivalilor săi, dar cu puțin. Asta, în ciuda faptului că este cel mai puțin puternic. Secretul? Motorul cu șase cilindri se află în spatele punții posterioare. Lamborghini și Mercedes compensează însă cu mult pe linia dreaptă lungă.
A fost mereu arma câștigătoare din arsenalul de modele Porsche 911, cu motorul în consolă ce generează o forță verticală direct pe puntea din spate și, în consecință, aderență crescută. În special la GT3 sunt de ajutor și anvelopele cu aderență ridicată, și sistemul launch control extrem de precis. Rezultatul este absența totală a patinajului la start lansat, ceea ce se traduce printr-un timp de accelerare 0–100 km/h de 2,96 s.
Cu câteva miimi mai bun decât al lui Huracán STO, care are și el un motor masiv amplasat în spate, care îi oferă o bună tracțiune la plecarea în forță de pe loc. În cazul lui Lambo însă, deși puterea și cuplul sunt mai mari, roțile posterioare se străduiesc puțin mai mult să găsească aderența necesară.
Demaraj penalizat de arhitectură
Acest fenomen este cel mai pregnant la GT Black Series, care a obținut cel mai slab timp la sprintul 0–100 km/h, 3,41 s. Motorul e amplasat în față, spatele este ușor și, mai presus de toate, roțile posterioare au dificila misiune de a trimite la sol un cuplu de 800 Nm, aproape dublu față de al lui Porsche.
Cu această limitare la start, pe termen scurt nu poate face față rivalilor. Dar e doar o chestiune de timp. Odată găsită aderența, monstrul V8 AMG își pune în valoare puterea, la 150 km/h ajungând din urmă modelul Porsche, în vreme ce Lambo încă este în față. E impresionant modul în care Black Series produce viteză, trecând de marcajul de la 1000 m în doar 19,5 s, cu vitezometrul arătând peste 275 km/h, pe când GT3 nu are nici măcar 260, dar totuși e o diferență de 220 CP. Lamborghini uimește fiindcă ține ușor pasul cu AMG, deși are 90 CP în minus.
Concluzii: 911, cel mai echilibrat model
GT3 joacă în altă ligă în ceea ce privește prețul și puterea. Totuși, a dovedit că poate lupta de la egal la egal cu rivalii săi mult mai performanți.
Dacă ne limităm la spațiul pistei de curse, cifrele vorbesc de la sine. AMG GT Black Series are o artilerie împotriva căreia rivalii săi nu prea au ce face. Având motorul cel mai puternic și mai eficient, o aderență mecanică foarte bună și o apăsare aerodinamică superioară, Mercedes este în frunte ca timpi pe tur, câtă vreme știi să gestionezi acest arsenal, care necesită o mână expertă.
Și Lamborghini, cu soluțiile aerodinamice și mecanice extreme, este unul dintre automobilele care oferă satisfacții maxime, chiar dacă nu este cel mai rapid, din motivele menționate (anvelopele preferă consistența și durabilitatea), dar, fără îndoială, stârnește multă plăcere la condus, mai ales datorită agilității și preciziei șasiului.
Și mai este și Porsche, care, dacă rămânem în contextul unei piste de curse, în ciuda faptului că plătește tribut unei diferențe de câțiva cai-putere în minus față de ceilalți, a arătat că nu se teme de o comparație. Acest lucru se datorează echilibrului și armoniei dintre toate componentele sale mecanice, capabile să-l facă deosebit de eficient, solid și distractiv.
Dar mai este ceva. Să ne amintim că 911 GT3 joacă într-o altă ligă în comparație cu Lamborghini și Mercedes-AMG, atât ca gamă de prețuri, cât și ca soluții tehnice nu atât de extreme – pentru cei care vor mai mult, avem GT3 RS. Mașina care pe hârtie ar fi putut fi veriga slabă în această comparație s-a dovedit a fi egală cu celelalte, dacă nu chiar superioară în anumite situații.
Citește pe FloteAuto ➡ Orice mașină ar putea deveni un supercar! 💡
Da, pentru că trebuie luată în considerare și utilitatea globală a unei astfel de mașini. Care, cu siguranță, nu este prima și singura mașină din garajul unui pasionat bogat, dar totuși a putea beneficia de versatilitatea necesară pentru a merge de acasă la pistă și înapoi este un plus cu care doar Porsche se poate lăuda. Nivelul de confort rutier al modelelor STO și Black Series nu este deloc comparabil cu al lui GT3.
Și dacă, întâmplător, vrei să iei ceva cu tine în timpul călătoriei, 911 este singurul care oferă un pic de confort, datorită portbagajului din față și spațiului din spatele scaunelor. Mercedes-AMG are doar un mic portbagaj în spate, parțial ocupat de doi stâlpi care trebuie să susțină aripa posterioară atunci când este strivită de tonele forței de apăsare aerodinamică, în vreme ce Lambo nu are nici urmă de compartiment pentru bagaje.