Parcul auto al României a atins la finalul anului trecut 10,3 milioane de vehicule, dintre care 8,1 milioane sunt autoturisme. În ciuda programelor Rabla, cele mai multe mașini au peste 20 de ani.
Raportul Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), fosta DRPCIV, privind numărul de vehicule înmatriculate în România arată că parcul auto a depășit 10,3 milioane. Dintre acestea, 8.106.570 sunt autoturisme, valoare în creștere cu 3,07% față de finalul lui 2022.
Dacă diferența față de 2022 nu pare semnificativă, este demn de luat în seamă că, în 2013, cu zece ani în urmă, în România erau înmatriculate doar 4,6 milioane de autoturisme. Creșterea cu 72,71% în zece ani arată cât se poate de clar de ce șoselele sunt tot mai aglomerate, iar în orașe deplasarea cu mașina a devenit aproape imposibilă. Ca în orice aglomerare urbană majoră din lume, infrastructura nu poate ține pasul cu o creștere atât de rapidă a parcului auto.
Dincolo de creșterea rapidă a numărului de mașini, analiza comparativă a raportărilor DGPCI din ultimii ani mai dezvăluie câteva informații interesante. Astfel, dacă în 2013 parcul de autoturisme era compus doar din mașini alimentate cu benzină sau motorină, la finalul anului trecut 0,68% dintre mașinile înmatriculate în România erau complet electrice, iar 2,47% hibride.
Creșterea numărului de electrice și hibride a redus cota de piață a mașinilor alimentate cu benzină și motorină, însă altfel decât s-ar aștepta cei care consideră dieselul pe cale de dispariție. Surprinzător pentru mulți, chiar dacă în raportările cu privire la înmatriculările de mașini noi procentul de vehicule alimentate cu motorină a scăzut până la doar 12,9%, în parcul total de autoturisme – cel care include atât mașinile noi cât și cele second-hand – cele mai multe rămân vehiculele diesel. Ba mai mult chiar, în 2023 acestea ocupă mai mult din parcul auto decât la finalul lui 2022.
Conform datelor DGPCI, la finalul lui 2023, 45,78% dintre autoturismele înmatriculate în România au motoare alimentate cu benzină, în timp ce 50,57% sunt diesel, restul fiind electrice și hibride. Cu un an în urmă, cele pe benzină ocupau 47,19%, în timp ce cota dieselurilor era de 50,18% din piața autoturismelor. Prin urmare, ponderea dieselurilor în parcul auto din 2023 este mai mare decât cea din 2022! Asta arată că majoritatea mașinilor de ocazie intrate în circulație anul trecut au avut motoare alimentate cu motorină.
Așa cum era de așteptat, față de 2013, parcul auto din România conține un procent mai mare de mașini alimentate cu benzină (45,78% față de 34,21%) și unul mult mai mic de dieseluri (50,57% față de 65,73%).
Pe lângă faptul că autoturismele diesel sunt încă majoritare în parcul auto românesc, o surpriză deloc plăcută vine din zona vechimii mașinilor aflate în trafic. Dacă între 2013 și 2023 parte din total aferentă mașinilor cu vechimi de până la cinci ani a rămas relativ asemănătoare, tot mai multe autoturisme se încadrează în intervalul 6 – 20 de ani sau chiar peste 20 de ani.
Analizând datele din 2023 comparativ cu cele din 2013 și luând în calcul sumele majore cheltuite de statul român cu programe tip Rabla, fie ele destinate mașinilor cu motoare termice, hibride sau electrice, este greu de înțeles strategia responsabililor din Ministerul Mediului pentru a „înnoi parcul auto”.
Revenind la analiza parcului auto, este demn de observat că, în timp ce în 2013 doar 17,7% dintre autoturismele înmatriculate aveau o vechime mai mare de 20 de ani, la finalul anului trecut nu mai puțin de 33,23% se aflau în această categorie. Peste o treime dintre mașinile aflate în prezent pe șosele sunt mai vechi de 20 de ani!
O altă treime este ocupată în 2023 de mașinile cu vechimi cuprinse între 16 și 20 de ani. Dacă în 2013 acestea reprezentau doar 15,37% din întregul parc al autoturismelor, anul trecut ele au urcat până la 31,3%. În schimb au scăzut procentele aferente autoturismelor cu vechimi între 11 și 15 ani (de la 24,2% la 16,22%) și, mai ales, între 6 și 10 ani (de la 32,87% la 10,68%).
Chiar și în cazul vehiculelor cu vechimi cuprinse între 3 și 5 ani se observă un recul: în 2013 peste 7,3% dintre mașinile înmatriculate se aflau în această categorie în timp ce în acum procentul a scăzut la 5,29%. E drept că a crescut ușor parte din total ocupată de mașini noi (0-2 ani) de la 2,65% la 3,28%.
– Toyota, cu vânzări de 11,2 mil. vehicule, este cel mai mare producător auto mondial
– Tesla Model Y este cel mai vândut vehicul din lume
– ACAROM: Uzinele auto din România, record de producție în 2023