Tobias Albert este unul dintre principalii ingineri care s-au ocupat cu dezvoltarea sistemului de propulsie al versiunii R-EV. Este membru al Departamentului de cercetare și dezvoltare de la Mazda Europe, din Dortmund. I-am răpit o jumătate de oră pentru acest interviu acordat exclusiv revistei AutoExpert.
AEx: Felicitări pentru renașterea motorului Wankel! Chiar, de ce ați ales un motor Wankel, din considerente tehnice sau pentru că a marcat istoria companiei?
Tobias Albert: Din ambele motive, firește! Evident, avem o mare tradiție în realizarea de motoare rotative, dar, din motive raționale, Wankel este un propulsor extrem de potrivit pentru acest sistem. Am prezentat versiunea electrică, care avea un spațiu sub capotă – acum știți de ce –, iar noi am decis să-l umplem cu acest tip de motor datorită gabaritului compact. Dacă am fi ales unul cu trei cilindri de aceeași putere, ar fi fost cu 25% mai voluminos, iar axul vilbrochenului, poziționat mai jos, ne-ar fi dat bătăi de cap. Deci nu e doar o problemă de volum, ci și de formă.
AEx: Există deja câteva concepte de hibrizi full și plug-in pe care le puteați alege. Totuși, ați decis să dezvoltați un sistem unic pe piață. Cu ce e acesta superior celorlalte?
Tobias Albert: Deoarece cu alte sisteme este mai greu ca mașina să străbată distanțe semnificative în mod pur electric. Cu al nostru, poate parcurge o distanță mare, iar dacă e nevoie de o autonomie și mai mare, poți folosi range extenderul. Deci, îi încurajăm pe șoferi să conducă cât de mult pot pur electric, iar când au nevoie să călătorească pe distanțe lungi sau n-au posibilitatea să încarce la priză, pot să beneficieze de o autonomie totală mare.
AEx: Credeți că discounturile mai mici oferite de către stat pentru hibrizii plug-in față de cele acordate pentru electrice vor afecta vânzările?
Tobias Albert: Mi-e greu să răspund, cred că un om de vânzări ar fi mai potrivit pentru asta. Totuși, noi ne-am străduit să păstrăm pentru R-EV același preț de pornire ca al versiunii electrice, deși tehnologia și sistemul sunt mult mai complexe.
AEx: Apropo de complexitate, dacă motorul Wankel va avea probleme, vor ști mecanicii să-l repare?
TA: Nu sunt multe piese la motorul Wankel, deci nu e o mare filosofie să-l repari. Iar dealerii au programe de training în care învață să întrețină și să repare un astfel de motor. Plus multe manuale la dispoziție în acest sens. Deci, nu consider că a repara acest motor reprezintă o provocare, mai ales în comparație cu unul convențional.
AEx: Dar reviziile vor fi mai dese, iar fluidele și bujiile, diferite de ale motoarelor convenționale? Vor fi mai dificil de servisat?
TA: Ca orice lucru în viață, depinde. Depinde cât de mult mergi electric și cât de mult termic. Sigur, dacă mergi mult pe distanțe lungi, deci folosești intens motorul Wankel, va trebui să faci schimburile mai des. Dar atunci nu ești cumpărătorul ideal pentru această mașină. Pentru cumpărătorul tipic de plug-in hybrid, reviziile tipice sunt programate la 20.000 km sau la un an. Uleiul nu e special, ci este la fel ca la orice propulsor termic. Bujiile sunt tipice motorului Wankel.
AEx: Oricum, turația maximă nu este mare, așa cum știam de la precedentele motoare rotative produse de Mazda, ci atinge valoarea de 4500 rpm. Deci, fiabilitatea promite să fie bună.
TA: Evident, pentru că acest motor are un alt scop, eficiența, nu sportivitatea.
AEx: Dacă bateria e goală, scade puterea când energia este produsă doar de către motorul Wankel?
TA: Orice mașină care are o bateria goală are o putere mai mică, din cauza tensiunii mai scăzute. Nici la R-EV, nu veți avea aceeași putere maximă, dar va fi suficientă pentru a conduce, deoarece nu este o scădere mare a puterii. Chiar dacă bateria e goală, mai păstrează o cantitate de energie în ea, deci, pentru o perioadă de mers tare, ai toată puterea maximă. Apoi, scade un pic.
AEx: Ați dezvoltat acest Wankel doar pentru acest sistem? Și, de asemenea, acest sistem va fi montat doar la MX-30?
TA: Întotdeauna, avem în vedere toate opțiunile, dar, deocamdată, așteptăm să vedem care va fi cererea pentru MX-30 R-EV și care vor fi reacțiile cumpărătorilor. Apoi, dacă se vor ivi oportunități, sigur că putem monta sistemul la alte mașini.
AEx: Vom vedea și alte motoare Wankel în gama Mazda?
TA: Sper că da, doar că, în momentul de față, nu avem astfel de planuri. Trăim niște vremuri pline de provocări pentru industria auto, precum tranziția spre neutralitatea emisiilor de carbon. Deci, în primul rând trebuie să ne concentrăm asupra acestor aspecte. Dar, dacă va exista oportunitatea, vă asigur că fiecare inginer de la Mazda va fi fericit să dezvolte un astfel de produs!
➡ Configurează aici o Mazda MX-30 R-EV! 💡
AEx: Motorul electric este același de la versiunea EV, și i-ați crescut puterea din soft, sau e nou?
TA: Este același tip de motor, dar e complet nou. Are putere mai mare, pentru că și greutatea mașinii e un pic mai mare, iar furnizorii celor trei componente principale sunt diferiți de cei ai motorului versiunii electrice.
AEx: Conform datelor tehnice, bateria lui R-EV este fix la jumătate față de a electricei.
TA: Ca valori, da. Ca dispunere, treaba e mai complexă. A trebuit s-o scurtăm, ca să facem loc în spatele ei rezervorului de benzină de 50 l. Și am și reașezat celulele, ca s-o facem și mai subțire. Deci n-a fost atât de simplu, pentru că n-am „tăiat-o“ pe jumătate.