Într-un segment al SUV-urilor de lux dominat de modele germane, Lexus RX își face simțită prezența. Timp de aproape 25 de ani, modelul s-a bucurat de un succes de invidiat și a pus pe primul loc confortul pasagerilor, în detrimentul plăcerii de a conduce. Versiunea 500h însă reușește să le îmbine pe amândouă și reprezintă o fuziune perfectă între rafinament și sustenabilitate în lumea de lux.
Considerat primul SUV de lux, Lexus RX a fost lansat în 1998, cu un an înaintea unuia dintre principalii rivali, cu o biografie la fel de bogată, BMW X5. Am avut plăcerea să testăm cea de-a cincea generație a modelului care a crescut în dimensiuni de-a lungul timpului. Primele două generații erau mașini compacte, dar acum a ajuns să fie cea mai mare din gama japonezilor.
La baza noii generații stă platforma GA-K, comună cu a fratelui mai mic, NX, și cu a unor modele de la Toyota, precum Camry și Highlander. În decursul anilor a fost disponibilă o gamă largă de sisteme de propulsie, inclusiv motorizări V6. Astăzi, într-o lume care se îndreaptă cu pași repezi spre electrificare, nu puteau să lipsească sistemele hibride. Chiar și la versiunea de bază, RX, avem de-a face cu două motoare electrice pe lângă cel termic aspirat natural, de 2,5 litri, împrumutat din familie, de la Toyota. Ansamblul produce 250 CP ce sunt transmiși printr-o cutie CVT către toate cele patru roți.
RX cu aspirații sportive
La capătul celălalt al gamei, versiunea de top pe care am condus-o, RX 500h F Sport Performance, este propulsată de un motor turbo pe benzină, de 2,4 litri, cu patru cilindri, care produce 271 CP și este asistat de două motoare electrice. Primul, de 87 CP, este amplasat între motorul termic și cutia de viteze automată cu șase trepte, iar al doilea, de 103 CP, se găsește pe puntea din spate. Întregul sistem livrează 371 CP către toate cele patru roți (tracțiune integrală permanentă Direct 4) și propulsează RX-ul, un SUV de peste două tone, în doar 6,2 secunde de la 0 la 100 km/h, viteza maximă fiind de 210 km/h.
Când vine vorba de condus, nivelul de confort este impresionant. Suspensiile adaptivă MacPherson din față și multilink din spate își fac bine treaba și absorb cu brio aproape toate denivelările în modul Normal. Singurele impedimente sunt la cele scurte și înalte, cum ar fi unele limitatoare de viteză, unde mașina se simte destul de rigidă. Ținuta de drum este surprinzătoare, având în vedere că discutăm despre un SUV de aproape 5 m lungime și 2190 kg. Răspunsul pedalei de accelerație e prompt, iar trecerea de la propulsia electrică la cea termică se întâmplă lin, aproape insesizabil. Prin oraș, mașina este destul de manevrabilă, asta și datorită roților viratoare din spate, care se rotesc până la 4 grade și îi conferă lui RX un diametru de bracaj de doar 10,8 metri, cu aproape 2 mai mic decât al rivalului BMW X5.
Consum ridicat de combustibil
Să trecem însă la consum, care, în ciuda sistemului hibrid, nu este punctul forte al lui RX 500h. În regim de autostradă, pe ruta București-Ploiești am obținut un consum de 11,5 l/100 km la o viteză de 140 km/h setată pe limitator. Poate părea destul de mult, dar să nu uităm totuși că avem 371 CP sub capotă. Pe drum național, în modul Normal am reușit aproximativ 10 l/100 km, ceea ce este acceptabil.
La viteză de croazieră, în interior domnesc liniștea și pacea. Habitaclul e foarte bine antifonat, nivelul de zgomot la rulare fiind extrem de scăzut. Cu toate că ești ferit de zgomotele exterioare, factorul perturbator vine din interior. Multitudinea sistemelor de asistență te întâmpină cu tot felul de sunete care pot deveni enervante. Un exemplu concret e sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație. De fiecare dată când citește alt semn, clipocește în bord și bipăie de câteva ori. Desigur, această funcție poate fi dezactivată, dar la fiecare pornire a motorului va intra din nou în funcțiune, și procedura va trebui reluată. Un alt factor obositor la condus este senzorul care monitorizează atenția șoferului.
Sisteme de asistență deranjante
Oricât de atent la drum ai fi, destul de des se întâmplă să apară în bord mesajul: „Neatenția șoferului detectată. Priviți înainte“. Mai ales dacă porți ochelari de soare. Că tot veni vorba de aceștia, trebuie să ținut cont îngreunează vederea proiecției head-up displayului, iar asta ar putea deveni o problemă, deoarece toate setările instrumentarului de bord sunt afișate în această fereastră.
În rest, sistemul multimedia este destul de ergonomic. Butoanele rotative pentru reglajul temperaturii interioare frumos integrate în ecranul tactil de 14 inchi sunt de mare ajutor și pot fi operate fără prea mult efort și fără a lua ochii de la drum. Nu același lucru se poate spune despre selectarea modului de condus. Nu există un buton fizic pentru acest lucru, iar ca să alegi modul dorit, trebuie să-ți iei ochii de la drum. Pentru a ajunge la modul Sport, trebuie să apeși pe meniu, să glisezi spre dreapta, abia apoi putând fi selectat. Sistemul multimedia este compatibil cu Android Auto și Apple CarPlay, dar conectarea se poate face doar prin cablu.
Interior premium
Toate materialele folosite la interior sunt premium, iar plasticul tare lipsește. Scaunele încălzite și ventilate îmbrăcate în piele grena cu Alcantara pe margini sunt foarte confortabile și oferă o susținere laterală excelentă. Mânerul ușilor are o poziționare ușor ciudată, dar, după o perioadă de acomodare, nu mai este o problemă. În partea din spate, spațiul la cap și la picioare e mai mult decât suficient. Bancheta este, de asemenea, încălzită și ventilată și, o dotare rar întâlnită la alte modele, pe lângă cele două porturi de încărcare USB-C există chiar și o priză de 220 V.
Geamurile din spate pot fi acoperite cu parasolare ce pot fi extinse. Spătarul banchetei poate fi reglat electric de la butonul aflat pe marginea exterioară a șezutului. Spătarul poate fi rabatat 60/40 atât din portbagaj, cât și de la ecranul central din față. Volumul pentru bagaje ajunge astfel la 1308 litri.
În final, a venit momentul să vorbim și despre preț. Luxul japonez nu este ieftin, versiunea de bază, RX 350h, pornind de la 81.804 euro. Exemplarul testat de noi ajunge la 100.000. Dacă vreți să fiți special și să dețineți o mașină interesantă, mai rar întâlnită pe străzile din România, trebuie să băgați mâna mai adânc în buzunar.
Verdict AutoExpert
RX 500h poate fi o alternativă viabilă la modele germane precum BMW X5, Mercedes GLE sau Audi Q7. Japonezul îți asigură senzații aparte față de ceea ce-ți oferă rivalii europeni, dar prețul este pe măsură.- Sistem de propulsie puternic
- Diametru de bracaj foarte bun
- Interior premium și confortabil
- Diverse sunete enervante ale sistemelor de asistență
- Consum de combustibil ridicat
- Mâner pentru deschiderea ușilor din interior poziționat ciudat
Date tehnice | Lexus |
---|---|
Model | RX500h |
Motor termic | |
Configurație/număr. cilindri | L4, benzină |
Cilindree (cm3) | 2393 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 272/6000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 460/2000–3000 |
Motor electric 1 | |
Putere maximă (CP) | 87 |
Cuplu maxim (Nm) | 292 |
Motor electric 2 | |
Putere maximă (CP) | 103 |
Cuplu maxim (Nm) | 169 |
Putere totală ansamblu (CP) | 371 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 551 |
Capacitate brută baterie (kWh) | 1,44 |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte |
L × l × h (mm) | 4890 × 1920 × 1695 |
Ampatament (mm) | 2850 |
Masă la gol (kg) | 2190 |
Volum portbagaj (l) | 461 |
Accelerație (0–100 km/h) | 6,2 |
Viteză maximă (km/h) | 210 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 13/10,3/11,4 |
Preț de bază (euro) | 82,971 |
Preț exemplar testat (euro) | – |