E răcoare la Balocco. Soarele n-a răsărit încă, iar prin penumbra clădirii istorice Autodelta SpA se zăresc siluetele unei specii nemaivăzute. A fost dezvoltată timp de trei ani în laboratoarele Alfa Romeo, iar acum, 10 exemplare Junior Veloce tocmai au evadat și așteaptă cu ochii închiși înconjurate de clădiri cu povești din era romantică a motorsportului, aflate în inima Centrului de Teste. Dintre ele, unul roșu se trezește la viață. Text: Bogdan Grigorescu. Foto: Alfa Romeo
Oddio!, exclamă admirativ un jurnalist australian aflat lângă mine, descoperindu-și câteva gene italiene, și trebuie să-i dau dreptate. În lumina lăptoasă creată de razele dimineții, care tocmai se ițesc printre clădirile încărcate de istorie, formele lui Junior apar mai atractive decât în mapa de presă, cu atât mai mult cu cât toate bestiile din parcare sunt aparte de tot ce-am văzut vreodată. Echiparea Veloce care aduce jante pe 20 de inchi și coboară garda la sol cu 2,5 cm fac din Junior un crossover mic care intrigă prin aspect.
Console scurte, mai ales când sunt plasate lângă jantele uriașe, cu design tipic mărcii, șolduri evazate, spate arogant, cu coada pe sus. Și în față, și în spate, semnătura luminoasă are trei elemente, ca la SZ, 159 și Tonale, dar translatată în viitorul electric. Primul Alfa Romeo electric… Un moment trist pentru petrolheads, printre care mă număr și eu. Fără sunet incitant, ca la Giulietta Multiair, fără reglaje impecabile ale cutiei, ca la Giulia și Stelvio. Fără emoții. Fără viață. Doar că…
➡ Maserati MC20 la Goodwood Festival of Speed 2024 💡
Doar că pun mâna pe fișa tehnică și inima începe să-mi bată din nou, încercând să-mi explic cum naibii își imaginează italienii că pot bombarda puntea față cu 280 de cai. Ca posesor de Alfe de-a lungul vremii, ca tester de mașini de două decenii încoace, știu că inginerii italieni sunt cei mai buni în a regla platforme, suspensii, frâne, direcții, transmisii și motoare. Și, în lumina tuturor experiențelor pe care le am cu modelele Alfa Romeo, încep să capăt încredere. „Dar, dacă mașina asta chiar știe să pună pe asfalt TOȚI cei 280 de cai de pe puntea față? Dacă, în virajele luate la limită, iei stânga de volan și mașina chiar virează spre stânga, în loc să meargă drept?”, mă întreb, și ochii încep să-mi licăre la unison cu cei ai Juniorului roșu trezit la viață.
Visez frumos, rămas singur în fața armatei de elită a Italiei. Sunt trezit la viață de un organizator, care mă invită la conferința de presă. În încăpere, ochii îmi cad pe diferențialul mecanic TorSen de generație D și, instinctiv, îl compar cu cel al lui 147 Q2, din 2006. E de două ori mai mic, deci îl iau în palmă și remarc că nu are nici jumătate din greutatea originalului, semn că tehnica a evoluat enorm în două decenii. Prezentarea a început, informațiile se scurg pe ecran, inginerii le rostesc în limba engleză cu un accent italian nedisimulat, iar concluzia lor este unanimă: „azi, o să măsurăm calitatea muncii noastre prin numărul zâmbetelor voastre”!
➡ Vizitează aici pagina lui Junior Electric! 💡
Îndrăzneț, aș zice, mai ales că ne așteaptă o mașină electrică de clasă mică. Dar ce mașină și pe ce circuit epic! Balocco Proving Ground, varianta lungă, a fost inaugurat în 1962, iar pe el n-au condus până azi decât piloții Alfa Romeo, Ferrari, Maserati și Fiat. Are peste 20 km lungime, e plin de viraje și linii drepte orizontale, în pantă și rampă, în câmp deschis și prin pădure și este folosit pentru dezvoltarea exemplarelor angrenate în competiții de mărcile de mai sus.
Aici au fost testate, printre altele, Alfele 155 2.5 V6 TI, câștigătoare a titlului suprem în DTM, Alfa 156 Superturismo care a concurat în WTCC, monoposturile care au luat startul de-a lungul timpului în Formula 1, monopostul Ferrari 499P, câștigătorul ultimelor două ediții ale cursei de anduranță de 24h de la Le Mans, modelele de serie limitată Alfa 33 Stradale și Giulia GTA…
Pe virajele astea au căutat apexul toți piloții importanți ai oricărei mașini a Grupului Fiat din ultimele 6 decenii. Iar azi, într-un exces de bunăvoință, italienii au dat undă verde tuturor ziariștilor veniți să strângă în mână volanul lui Junior Veloce. Mă număr printre ei, iar emoția pe care o simt este depășită doar de curiozitatea care nu-mi dă pace: este prima Alfa electrică o Alfa veritabilă?
➡ Alfa Romeo, creștere semnificativă a vânzărilor în 2023 💡
Sorții îmi atribuie fix exemplarul roșu care a deschis primul, de dimineață, ochii LED Matrix. Numărul 22. Pare o conspirație supranaturală pe care o accept cu plăcere, strângând cheia cu forță în pumn, de teamă să nu-mi fie luată printr-o conspirație la fel de ireală. Intru în scaunul scoică Corsa by Sabelt care mă fixează la fel cum brațele Madonei Sixtine îl înconjoară pe Prunc, creându-mi un sentiment de siguranță fără a mă restricționa. Mă imaginez ieșind și intrând de câteva ori din (și în) mașină, într-o zi normală prin oraș, și-mi dau seama că n-aș face niciun efort. În timp ce-mi fixez centura, un Stelvio QV albastru se oprește lângă mine, geamul șoferului coboară, iar crețul de la volan mă întreabă în cea mai italienească engleză posibilă: „you ready for the ride of your life?”.
Zâmbesc ușor neîncrezător, dau din cap aprobator și pornesc în urmărirea lui. Prin situl de la Balocco, până la intrarea pe circuit, printre intersecții și viraje abordate cu viteze de până la 30 km/h, ne intersectăm cu diferite exemplare de Maserati camuflate, cu o Giulia cuplată la priză, cu un Jeep Renegade cărând un dispozitiv electronic uriaș pe plafon. Mă simt precum Alice în Țara Minunilor, dar n-am timp să mă bucur de toate, pentru că lumina verde a semaforului ne dă liber la intrarea pe circuitul istoric. Pornim piano, deci las mașina în modul Natural, pentru a experimenta senzațiile unui posesor de Junior Veloce.
➡ Tonale a intrat în flota Carabinieri 💡
Este o senzație tipică oricărei electrice, cu o rulare silențioasă și, spre surprinderea mea, fără zgomote parazite la trecerea peste limitatoarele de viteză. Pentru că, da, circuitul lung simulează un drum public „cu de toate”, de la denivelări la limite de viteză. Veloce, chiar și cu suspensia sa coborâtă, trece suveran peste pragurile abrupte, fără zgomot de plastic și fără șocuri în direcție, dovedindu-mi un spirit urban nebănuit.
Apoi, Stelvio accelerează brusc pentru o șicană, iar eu culc pedala pentru a nu-l pierde din cătare. Cu 90 km/h brachez succesiv stânga-dreapta și mintea mea refuză să creadă ce simt. Anvelopele Michelin PilotSport EV mușcă cu poftă din asfalt, fără măcar a scârțâi, iar Junior urmează fix trasa pe care i-am dictat-o. Mă dezmeticesc: diferențialul blocabil este permanent pornit, indiferent de modul de rulare ales, nu ca cel electronic de la Giulietta mea, care în Natural este oprit. Astfel, asigură permanent o siguranță remarcabilă la limită, chiar și când nu vrei să depășești limitele, dar ești nevoit s-o faci.
➡ Alfetta vs Giulia – comparativ nostalgic 💡
Pe scurt, poți să-i dai mașina mamei, tatălui, fiicei, oricui vrei tu fără griji, pentru că oricine poate evita un obstacol mai bine decât în oricare altă mașină cu tracțiune față. Alta-i, însă, întrebarea: i-ai da Juniorul tău Veloce unuia dintre membrii familiei? Eu m-aș gândi de două ori, și, în fond, ce-i cu gândurile astea în capul meu?
Cuplez modul Dynamic, culc pedala și mă apropii la câțiva metri de Stelvio. Crețul ridică privirea spre oglinda centrală, și mă întreabă prin stație, cu același accent italian nedisimulat: „wanna go fast?” Îi răspund: „pedal to the metal!”. Îl văd rânjind și, cu un pocnet pe eșapament, retrogradează, apoi țâșnește printre virajele zonei sinuoase a circuitului. Juniorul meu păstrează apexul fără să mă oblige să mut mâinile pe volan, chiar și la ace de păr, datorită direcției ireal de scurte pentru un autoturism mic. Sigur, demultiplicarea de 14,6:1 nu o egalează pe cea de 12:1 a lui Stelvio din față, dar printre suratele din segment nu are egal.
➡ Totul despre Alfa Romeo Stradale, model 2024 💡
La apropierea de viraj, frânez brusc în linie dreaptă, discurile de 380 mm cu etriere monobloc cu patru pistonașe mă împing violent spre volan, avariile pornesc iar pedala dovedește o consistență impecabilă, aidoma celor ale modelelor termice, pentru că (atenție!) frânarea regenerativă este complet oprită în Dynamic, atribut unic pe piața electricelor. Practic, nu simt când se oprește frânarea electrică lăsând loc celei mecanice, pentru că, simplu, cea electrică a fost dezactivată! Apoi, mă înscriu pe viraj, iar caroseria stă paralelă cu pista, fără ruliu, pentru că italienii au montat arcuri scurte și bare antiruliu mai groase, anulând înclinarea laterală.
De la mijlocul virajului, încep să realizez că diful mecanic începe să lucreze. Ține mașina pe trasă fără efort când țin pedala apăsată constant, degrevând de cuplul excendentar roata descărcată de la interiorul virajului și trimițându-l către cea din exterior, apoi efectul devine uimitor la degajare, când culc pedala, iar cei 280 de cai sunt canalizați către interior, anulând, ad-litteram, subvirarea. Este uimitor la ce nivel a adus platforma e-CMP2 echipa care a dezvoltat Giulia GTA și care a fost aleasă să proiecteze și Junior Veloce.
Totul se întâmplă sub mâna de fier a direcției care debordează de feedback și care nu mă lasă nicio clipă să mă-ntreb „oare stă?” Stă, știu sigur, o simt, stă pe trasă și când o provoc, și când exagerez, stă cu o siguranță nemaiîntâlnită de mine pe o mașină cu punte față motoare, mai ales că cele sub 1,6 tone, o greutate mică pentru o electrică atât de potentă, nu produc o inerție exagerată. De fapt, e mai probabil să supravireze ca o mașină cu punte spate motoare, decât să subvireze.
➡ Test Alfa Romeo Giulia 💡
Apoi, în linie dreaptă, cei 280 de cai produși de motorul dezvoltat de echipa Alfa Romeo pentru a fi folosit doar pe o Alfa Romeo, nu și pe celelalte mărci ale grupului Stellantis, se simt suficient de puternici cât să mă țină în scaun, dar niciodată violenți. Este fix așa cum se comportă per total mașina, incitant, dar sigur. Ireproșabil. De fapt, fix astea sunt cele mai mari atuuri ale lui Veloce, omogenitatea și previzibilitatea. Capacitatea de a te entuziasma în deplină siguranță.
Am simțit acestă capacitate pe parcursul fiecărui tur în care am întins coarda, trăgând și de mine, și de Junior. La finalul zilei, crețul înalt îmi face un compliment, în aceeași engleză italianizată: „you are great driver!” Mă uit la Juniorul Veloce roșu pe care l-am chinuit în fel și chip și-i răspund crețului, cu un accent italian care a pus stăpânire pe mine: „no, this is a great car! I was just its driver.” O mașină minunată, care mi-a adus certitudinea că Alfa Romeo realizează capodopere și în era electrică. O bijuterie.
Verdict AutoExpert
Da, Alfa Romeo știe să dezvolte modele entuziasmante și în era electrificării. E o ușurare majoră să văd că spiritul Veloce s-a păstrat nepătat, chiar dacă sunetul mecanicii a fost înlocuit de cel prezent în boxe. Toate celelalte emoții au rămas, însă, acolo!Date tehnice | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Junior Veloce |
Motor | electric |
Putere maximă (CP) | 280 |
Cuplu maxim (Nm) | 345 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | automată, o treaptă |
L × l × h (mm) | 4173 x 1781 x1505 |
Ampatament (mm) | 2562 |
Volum portbagaj (l) | 400-1265 |
Masă la gol (kg) | 1590 |
Capacitate brută/netă baterie (kWh) | 54/51 |
Putere maximă încărcare CC/CA (kW) | 100/11 |
Viteză maximă (km/h) | 200 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,9 |
Consum mixt (kWh/100 km) | ind. |
Autonomie mixtă (km) | ind. |
Preț de bază (euro) | ind. |
Preț exemplar testat (euro) | ind. |