Am avut o discuție relaxată cu Mihai Bordeanu, Directorul General Automobile Dacia. Ți-o prezint ca pe o poveste, nu ca pe un interviu. Adică fix așa cum s-a desfășurat. Mai jos o să găsești subiecte legate de Spring, de închiderea Văii Oltului, de taxele impuse modelelor electrice fabricate în China, de Sandrider, de vânzările on-line Dacia și despre o mulțime de alte subiecte. Curios? Ia-ți o cafea și citește. O să-ți placă!
Am început tare, cu închiderea Văii Oltului. Nimeni din conducerea Guvernului nu s-a consultat cu companiile și nu le-a anunțat legat de oprirea circulației. Dacia a făcut o estimare a pierderilor cauzate de aceasta. Sunt 600 de camioane care deservesc furnizorii sau piața și care trec pe acolo săptămânal. Nu se poate face nimic legat de asta, iar Dacia poate doar să se adapteze. Impactul financiar încă este calculat, dar o primă estimare era undeva spre 50.000 euro săptămânal, întârzierea fiind de două ore.
Se studiază și varianta de a trimite mașinile de la uzină cu trenul, dar rămâne de văzut dacă există suficientă capacitate pentru a face acest lucru. Dacia este ajutată doar de faptul că în august uzina intră în modul de lucru „remote”, conform programului, timp de 28 de zile.
➡ Cine este Mihai Bordeanu 💡
Și dacă tot vorbim de fluxul camioanelor, alte 150 trec pe Podul Prieteniei Ruse-Giurgiu, aflat în reabilitare. Se lucrează și aici la alternative, mai ales că există un terminal nou în Portul Constanța, iar transportul ar putea trece de la unul rutier la unul maritim.
Taxele Uniunii Europene legate de autovehiculele electrice fabricate în China afectează și Springul. Iar Dacia se va adapta pentru a face față cât mai bine acestei decizii. Oficialii mărcii anticipaseră această situație, pentru că discuțiile se țin de ceva timp. Astfel, au reușit să „absoarbă” o parte din taxe, păstrând prețul mașinii constant. De aceea, dacă dai comandă de Spring la prețul actual de pe site, vei primi mașina la acest preț, care începe sub 11.000 euro cu Rabla, deși noile taxe vamale sunt deja aplicate.
Nu e clar cât timp mai poate absorbi Dacia aceste taxe vamale, dar, momentan, clienții sunt protejați. Dacă această situație se va prelungi până anul viitor sau chiar până mai târziu, rămâne de văzut.
➡ Statele europene, divizate în privința taxelor pentru EV-urile chinezești 💡
Această taxă se aplică la preț de import, nu la preț de retail. Deci, deși nu se ridică la peste 3000 de euro, rămâne semnificativă. În orice caz, taxele nu au crescut la un astfel de nivel încât să determine compania să mute producția în Europa. Sigur, este o opțiune care rămâne pe masă, dar nu deocamdată, pentru că mașina ar deveni neprofitabilă. Iar venirea noilor modele chinezești și a lui Citroen e-C3 (fabricat în Europa) nu face decât să certifice faptul că acest segment și această ofertă a lui Spring sunt de succes. Așa că Dacia va continua cu rețeta actuală.
Decizia preliminară este deja adoptată de UE. Și, da, toate modalitățile prin care se iau decizii la nivelul UE sunt perfectibile. În Uniunea Europeană se iau anual între 8 și 10 decizii legate de industria auto. E mult, și ar fi nevoie de mai multă stabilitate. Problema e că nu poți lua în considerare scenarii, planificări pe cicluri lungi, pentru că industria se schimbă extrem de rapid. Și vorbim atât despre factori necontrolabili, precum războaiele și pandemiile, cât și despre cei care pot fi influențați într-o anumită măsură.
➡ Ce spune Ambasadorul Chinei în România, despre taxele EV-urilor chinezești 💡
Legat de schimbările atât de dese din gama Spring, care a fost lansată în 2021, apoi împrospătată în 2022 cu noua identitate de marcă, îmbogățită în 2023 cu versiunea Extreme de 65 de cai și acum, în 2024, cu marele facelift, dl Bordeanu spune că scurtarea ciclurilor de viață, subiect inclus și în cadrul planului Renaulution, ține de multe aspecte. La Dacia, apropierea de esențial și reducerea diversității permite o dezvoltare mai rapidă a gamei.
În plus, toate tehnologiile sunt disponibile, fiind deja testate și utilizate de Renault, iar asta face ca marca să se poată mișca extrem de rapid, fără să fie nevoită să dezvolte soluții de la zero. Iar rezultatele se văd la Spring și se vor vedea la viitorul Sandero, în 2027-28.
Suntem o țară cu nivel de electrificare redus și cu nivel de trai mai scăzut față de alte țări europene, iar valoarea tichetelor din programul Rabla Plus au suferit o scădere majoră, de la 10 la 5 mii de euro. Dar, până acum, pe persoane fizice, 80% din buget este neconsumat, deși am trecut de jumătatea anului. Informație mai relevantă decât asta nu există. Asta înseamnă că prețul joacă un rol-cheie în achiziționarea de mașini electrice în România și arată dependența clienților de electrice de acest program. Iar majoritatea celor care cumpără Spring o fac prin Rabla Plus.
➡ Citește aici cum se conduce noul Spring! 💡
Apropo de asta, noul Spring a primit deja aproximativ 300 de comenzi, adică aproximativ 100 de comenzi pe lună, în condițiile în care mașina nici nu a fost văzută de clienți. Iar după ce va veni în România, Dacia se așteaptă la o creștere semnificativă a comenzilor.
Termenul de livrare preconizat este de o lună – două. Din septembrie îl poate vedea toată lumea în showroom. Peste 80% dintre clienți merg spre versiunile de top, de 65 CP, la Duster peste 90% merg pe mâna versiunilor Journey și Extreme. Apropo, Dusterul nou a început să fie livrat către clienți, iar mașinile încep să se vadă pe șosea. Iar cel vechi a urcat în clasamentele interne peste Logan, devenind cel mai bine vândut model de pe piață.
Sandrider, bipostul cu care Dacia va participa la Raliul Dakar, își are originile în concept-car-ul Manifesto, dar nu va da numele unui model nou sau unei versiuni noi de Duster. Va da, totuși, tendința Daciei de a se îndrepta spre combustibilii sintetici.
➡ Află aici totul despre Sandrider! 💡
Legat de viitorul vânzărilor în 2025, când economiștii preconizează o scădere a nivelului de trai, Dacia nu are încă preconizări. Rămâne de văzut, mai ales că există unele aspecte care pot determina o abordare pesimistă și altele care arată că piața este în creștere. Există bani din diferite surse, inclusiv din PNRR, dezvoltarea infrastructurii e accelerată, poziția geo-strategică e favorabilă. O cale de mijloc este potrivită, iar probabil că abordarea Dacia va fi centrată, moderată, fără variații semnificative față de anul curent, fapt care s-ar putea reflecta în bugetul mărcii pentru 2025.
Vânzările on-line sunt un punct forte pentru gama Dacia, iar producătorul român este foarte aproape să atingă o țintă internă, adică 50% din sursele de vânzare să fie online. Pe scurt, clientul a completat o cerere pe site de la care a pornit tot procesul de cumpărare a mașinii. În primul trimestru, Dacia a vândut un număr record de mașini on-line, iar scopul este de a depăși 10.000 de unități. Pentru Dacia, au primat clienții persoane fizice, cu aproximativ 55% față de 45% companii.
➡ Test Dacia Jogger Hybrid 💡
La nivel european, goana către electrificare urmată de frânarea bruscă a vânzărilor a avantajat Dacia, fără discuții. Strategia mărcii a fost să urmărească clientul și nevoile sale, nu moda. Și, da, strategia mărcii a dat roade, chiar și la singurul model electric, Spring, care are 150.000 de exemplare vândute în Europa. Dar, dacă Renault a decis să se concentreze pe Ampere, pe propulsia electrică, Dacia a ales Horse, și a decis să meargă pe termic cât simp se poate. Sigur, se electrifică, cu sistemele de propulsie hibride de la Jogger și Duster, iar depoluarea trebuie făcută, și Dacia o face inclusiv prin GPL, cu emisii și costuri mai mici.
➡ În vizită la uzina Dacia 💡
Horse s-a separat de Dacia, dar totul era plănuit, compania fiind acum de sine stătătoare.
Referitor la celelalte modele, Bigster va fi expus în premieră la Salonul de la Paris, iar producția de pre-serie va începe la finalul lui 2024. Logan nu va fi vândut pe piețe noi din Europa, cel puțin ținând cont de deciziile din acest moment.
Per total, producția uzinei va fi peste cea de anul trecut și se va apropia de capacitatea maximă. Rămânem la uzină, unde descoperim că numărul angajaților a scăzut cu aproximativ 700 de persoane. Dacia ne asigură că e doar o fluctuație normală. Nu există nicio țintă de reducere a personalului.