Cum este ales Car Of The Year 2025

De 61 de ani, competiția Car Of The Year stârnește discuții, controverse, aprecieri sau nemulțumiri, în legătură cu modelele eligibile, cu procedurile de testare și selecție, cu finalistele sau cu modelul câștigător. Dar realitatea este incontestabilă – Car Of The Year (COTY) este cel mai cunoscut, recunoscut, respectat și dorit trofeu din lumea auto europeană.

 

Este greu să găsim evenimente / competiții europene cu o tradiție și continuitate atât de mare. Au fost 61 de ani de istorie neîntreruptă, de la primul câștigător – Rover 2000 / 1964 – până la cel mai recent – Renault Scenic / 2024. De 61 de ani, elita presei auto europene alege câștigătorul acestui trofeu mult așteptat atât de mărcile auto prezente în piața europeană, cât și de publicul larg.rover 2000 - Car Of the Year 1964 AutoExpert

După acceptarea României în elita presei auto europene – juriul Car Of The Year  și participarea la primele evenimente dedicate COTY, este firesc să vă ținem la curent cu evoluția acestei competiții.

Modele eligibile

În primul rând, pentru că de cele mai multe ori întrebările voastre sunt de genul “dar de ce nu a fost luat în considerație și modelul X?”, trebuie explicat ce înseamnă model eligibil. Prima condiție este să nu fi fost pe lista anului anterior. Apoi, să fie în vânzare în cel puțin 5 țări europene, dintre care două piețe majore (Germania, Franța, Italia, Regatul Unit, Spania) până la data de 31 decembrie a anului curent. Asta înseamnă să avem liste de prețuri publice și comenzi acceptate de importatori și dealeri. O altă condiție este ca majoritatea membrilor juriului să fi avut posibilitatea de a testa modelul respectiv înainte de a vota lista finalistelor.

Firesc, membrii juriului sunt invitați să testeze printre primii noile modele, de multe ori în cadrul unor evenimente exclusive, dedicate COTY.

De departe, cel mai important și consistent test este cel din Danemarca, de la Tannis, organizat de colegii noștri din Nord (este vorba despre ziariștii auto din Danemarca, Suedia, Norvegia și Finlanda, membri în Juriul Car Of The Year) de 46 de ani. Am fost la Tannis 34 de membri ai juriului COTY, bucurându-ne de o ocazie unică să ai la dispoziție, alături, modele total diferite, de la cel mai mic Hyundai Inster la masivul Toyota Land Cruiser, de la citadinul Suzuki Swift la sportivul Porsche Macan, de la motoare clasice de 1.2 litri la cele mai sofisticate propulsii electrice, de la modele convenționale la modele venite din viitor… În aceste condiții, ne-am bucurat ca niște copii de fiecare și am încercat să parcurgem cât mai mulți kilometri cu fiecare, în condiții variante, pentru a le înțelege.

Am avut situații diferite, de la modele pe care le știm deja de ceva timp (nu au nicio vină pentru asta) și pe care le condusese deja aproape toată lumea, la premiere mondiale pe care a fost bătaie la programarea testelor. Aceste premiere mondiale au fost la Tannis exclusiv pentru membrii juriului COTY, urmând să fie prezentate în săptămânile viitoare, multe dintre ele la Salonul Auto de la Paris. Ca urmare avem embargouri până în 11 noiembrie (Kia EV3 cu specificația europeană).

Am avut la dispoziție și marci / modele care nu sunt încă distribuite în România, ca Byd Seal,  Lotus Emeya, Nio EL8, Polestar 3 și 4 sau Xpeng G6. În același timp, m-am bucurat pentru prezența pe lista modelelor eligibile a două mașini produse în România – Dacia Duster și Ford Tourneo Courier.

O altă posibilitate de a testa modelele eligibile este în cadrul testelor naționale, fiecare la el acasă.Renault Scenic E-Tech autoexpert.ro

Finaliste

Din lista de modele eligibile, membrii juriului vor alege cele 7 finaliste, până în data de 13 noiembrie 2024. Până atunci, fiecare mai are timp să testeze modelele pe care încă nu le-a condus.

Foarte simplu, fiecare jurat alege 7 finaliste și sunt declarate finaliste primele 7 care obțin cele mai multe nominalizări. Firesc, există și o procedură de departajare în caz de egalitate.

În 15 noiembrie va fi publicată lista finalistelor.

Câștigător

Votul final va fi dat într-o sesiune specială de teste organizată pentru membrii juriului la Bruxelles, în perioada 08-09 ianuarie 2025, iar rezultatul va fi anunțat în 10 ianuarie, la Salonul Auto de la Bruxelles.

Este foarte interesant faptul că, oarecum firesc, este o mare diferență între ideile de vot ale juraților, în funcție de zonele din care vin.

Până acum am identificat 3 mari tendințe / zone:

  • Jurații din zona nordică (în primul rând Danemarca, Norvegia, Suedia și Finlanda, dar și parțial Germania și Olanda), mai bogată și cu o piață auto unde vehiculele electrice dețin până la 95% tind să voteze și pentru 2025 o mașină electrică. Trebuie menționat faptul că 4 dintre ultimele câștigătoare au fost electrice, ultimele 3 consecutive.
  • Din contră, jurații din țările sudice, mai sărace, vor să țină cont de realitatea piețelor din țările lor și nu mai vor să voteze mașini electrice (de exemplu, în Spania în care Dacia Sandero este lider de piață de 3 ani, vehiculele electrice dețin mai puțin de 5% din piață).
  • Restul țărilor, ca și România, care se învârt între 25% și 40% din piață, au nevoie de multă muncă și inspirație pentru a face alegerea potrivită.

Aveți aici lista modelelor eligibile pentru titlul de Car Of The Year 2025. Vom publica în zilele următoare câteva detalii tehnice, plusuri, minusuri + rezultatul de la testul elanului pentru o mare parte dintre nominalizate.

Lista preliminară a modelelor eligibile, oct 2024

  • Alfa Romeo Junior
  • Audi A5
  • Audi A6 e-tron
  • Audi Q6 e-tron
  • BMW 1-series
  • BMW X2/iX2
  • BMW X3
  • BYD Seal U
  • Citroën C3/ë-C3
  • Cupra Tavascan
  • Cupra Terramar
  • Dacia Duster
  • Ford Capri
  • Ford Explorer
  • Ford Mustang
  • Ford Tourneo Courier
  • Hyundai Inster
  • Hyundai Santa Fe
  • KGM Torres
  • Kia EV3
  • Lancia Ypsilon
  • Lexus LBX
  • Lotus Emeya
  • Maserati GranTurismo
  • Mazda CX-80
  • MG HS PHEV
  • MG 3
  • Maserati Grecale
  • MG Cyberster
  • Mini Aceman
  • Mini Cooper SE
  • Mini Countryman
  • Nio EL8
  • Opel Grandland
  • Polestar 3
  • Polestar 4
  • Porsche Macan
  • Renault 5
  • Renault Rafale
  • Renault Symbioz
  • Škoda Kodiaq
  • Škoda Superb
  • Smart #3
  • Suzuki Swift
  • Toyota Land Cruiser
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Tiguan
  • Volvo EX90
  • Xpeng G6

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top