Continuă impresiile despre modelele nominalizate la cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year. Am testat de curând o mare parte dintre modelele nominalizate și eligibile pentru finala de șapte. A fost o sesiune complexă de teste, pe toate categoriile de drum, la care s-a adăugat faimosul test al elanului, realizat de colegii noștri suedezi, pe o pista de aeroport, în aceleași condiții și cu aceiași piloți pentru toate modelele testate.
De data aceasta avem două modele Renault, unul care reia povestea remarcabilă a unuia dintre cele mai cunoscute modele din istoria automobilului mondial – R5, iar celălalt care vine cu o poveste total nouă, completând gama SUV Renault.
La fiecare dintre modele voi prezenta o scurtă descriere generală, 5 puncte pro, 5 puncte contra și rezultatul de la testul elanului.
Renault 5
Renault 5 este unul dintre cele mai cunoscute / longevive / produse modele din industria auto mondială. Fabricat din 1972 până în 1996, pe majoritatea continentelor – Franța, Spania, Venezuela, Iran, Mexic, Africa de Sud, Yugoslavia, a cunoscut în cei 24 de ani o grămadă de variante, de la motoare mici la puteri extreme (de exemplu, varianta Alpine a apărut cu două luni înaintea arhicunoscutului Golf GTI), sau de la variante urbane la veriante de competiție.
Iar acum Renault, cu noul R5, ne propune poate cea mai reușită reluare a temei retro, cu amendamentul că noul R5 este doar electric.
Avem de-a face cu o mașinuță urbană (conform standardelor actuale), care își arată peste tot atât AND-ul (logo R5 este în cele mai neașteptate locuri), cât și originea franceză (tricolorul francez este și el prezent ca element de design).
Firesc, Renault are așteptări foarte mari de la R5, atât la nivel de imagine, cât mai ales la nivel de vânzări. În 1973 (acum 52 de ani!) prima generație R5 a pierdut titlul European Car Of The Year în fața lui Audi 80, la numai 5 puncte diferență. Sincer, cred că generația actuală are suficiente arme ca să ajungă cel puțin în finala de 7.
Pro
- design exterior reușit, foarte aproape de primele generații, dar modern
- caroserie cu 4 uși
- interior vesel, plin de culoare
- ergonomie corectă
- dinamică (viteză maximă către 150 km/h)
Contra
- autonomie reală redusă (în cazul nostru, cu bateria la 94%, autonomia reală era de 233 km)
- existența celor 3 manete de comandă pe dreapta volanului
- spațiu în spate practic inexistent
- nu există poziția P pe selectorul de viteze – fapt confuzant la oprire
- inerție mare de când apeși butonul POWER până când simți că se întâmplă ceva.
Rezultat testul elanului
Renault 5 E-Tech Electric, anvelope Conti Ecocontact 60 195/55 18
60 km/h – trece ușor, cu puțin balans al caroseriei
68 km/h – ESP frânează ușor mașina, ușor de controlat pe traiectorie
74 km/h – subvirare și balans, dar menține traiectoria
81 km/h – subvirare accentuată, părăsește traiectoria
79 km/h – pree rapid, subvirare
Concluzie: acționează în siguranță, dar derapează la viteze mari; direcție bunăș ar fi fost utilă intervenția ESP la viteze mai mici.
Renault Rafale
Cu Rafale, Renault își întărește poziția în segmentul modelelor SUV- coupe, după ce a mirosit succesul cu Arkana. Am avut la test un model special Arkana – Esprit Alpine, care a accentuat impresiile noastre favorabile.
Fără exagerare, Rafale este o mașină frumoasă, care interpretează cu succes rolul de SUV Coupe. Fiind cu aproximativ 15 de cm mai lung decât Arkana și având cu 5 ani mai puțin comparativ cu acesta, Rafale devine nava amiral a modelelor Renault SUV.
Ampatamentul este cu aproximativ 18 mm mai lung decat la Arkana, ceea ce se traduce printr-un spațiu mai mare la interiorn, mai ales în spate.
Interior cu materiale de calitate, echipament bogat – iată câteva dintre atuurile Rafale.
Pro
- design exterior sportiv, dar fără excese
- design interior plin de elemente franțuzești, poziționate discret
- spațiu în spate mare, cu acces ușor
- materiale de bună calitate la interior
- ergonomie
Contra
- etrieri de frână banali, fără vreun design special, mai ales că noi am avut varianta Alpine
- vizibilitate spate redusă, din cauza lunetei mici și înclinate (este tendința actuală a industriei auto)
- cele trei manete din dreapta coloanei de direcție
- materiale ieftine în partea inferioară a bordului
- consum relativ mare
Rezultat testul elanului
Renault Rafale E-Tech Hybrid Iconic Esprit Alpine, anvelope Bridgestone Turanza 245/45 R20
63 km/h – ESP frânează puternic, direcția funcționează correct
70 km/h – menținere ușoară a traiectoriei, viteză mică la ieșire, datorată frânării ESP
75 km/h – subvirare, ieșire de pe traiectorie
73 km/h – subvirare, ieșire de pe traiectorie