Compania chineză CATL, cel mai mare producător de baterii din lume, este dispusă să construiască o fabrică în SUA dacă președintele ales Donald Trump va permite investițiile chineze în lanțul de aprovizionare al vehiculelor electrice.
Într-un interviu recent acordat Reuters, fondatorul CATL, Robin Zeng, și-a exprimat dorința de a se extinde pe piața americană, dar a subliniat că politicile anterioare ale guvernului SUA au blocat astfel de eforturi. Zeng a declarat: „Inițial, când am vrut să investim în SUA, guvernul american a spus nu”, dar el rămâne optimist cu privire la posibilitățile viitoare.
Producătorii chinezi de baterii și de vehicule electrice, puternic subvenționați de guvernul chinez, s-au confruntat cu bariere comerciale severe în SUA din cauza preocupărilor privind securitatea națională și concurența. Aceste măsuri, susținute atât de democrați, cât și de republicani, au împiedicat efectiv bateriile fabricate în China să se califice pentru subvențiile pentru vehiculele electrice destinate consumatorilor în cadrul administrației Biden. În plus, importurile de vehicule electrice chinezești sunt supuse unui tarif de 100%, ceea ce le face efectiv interzise pe piața americană. Unele proiecte de lege propuse, cărora administrația Biden li se opune, ar restricționa și mai mult stimulentele pentru vehiculele electrice care utilizează tehnologia bateriilor chinezești licențiate de companii americane precum Ford și Tesla.
În ciuda acestor obstacole, CATL și alte firme chineze precum BYD, care produce, de asemenea, vehicule electrice, sunt considerate actori-cheie care ar putea accelera tranziția Statelor Unite către vehiculele electrice. Trump, care a inițiat un război comercial cu China în timpul primului său mandat, s-a arătat deschis față de producătorii chinezi de automobile care își stabilesc producția în SUA. „Vom oferi stimulente, iar dacă China și alte țări doresc să vină aici și să vândă mașini, vor construi fabrici aici și ne vor angaja muncitorii”, a declarat Trump într-un interviu din august. Zeng a menționat că astfel de remarci îl fac să fie încrezător în oportunitățile viitoare din SUA.
În prezent, CATL are o prezență limitată în SUA, concentrându-se pe acordurile de licențiere a producției de baterii cu producătorii auto. Ford, de exemplu, construiește o fabrică în Michigan pentru a produce baterii litiu-fosfat pentru Mustang Mach-E și F-150 Lightning în cadrul unui acord de licență cu CATL. Tesla, între timp, a încheiat un acord de licență similar cu CATL pentru o instalație de producție de baterii în Nevada, programată să fie deschisă în 2025.
Zeng a împărtășit, de asemenea, informații despre discuțiile sale frecvente cu directorul general al Tesla, Elon Musk. El a fost de acord cu accentul pus de Musk pe vehiculele autonome conduse de inteligența artificială, dar a criticat încrederea lui Musk în bateria cilindrică 4680, sugerând că aceasta va eșua în cele din urmă. Zeng a remarcat, de asemenea, că tendința lui Musk de a stabili termene prea ambițioase pentru noile tehnologii ar putea duce la dezamăgire, recomandând prudență în cazul unor astfel de promisiuni.
Comentariile lui Zeng sunt primele făcute de un furnizor chinez important pentru industria auto din SUA după victoria lui Trump în alegeri. CATL rămâne un furnizor cheie pentru fabrica Tesla din Shanghai, care este cea mai mare și cea mai profitabilă fabrică Tesla.