Stellantis și Valeo, doi actori importanți din industria auto europeană, au anunțat întreruperi semnificative ale producției și reduceri de personal ca răspuns la provocările actuale ale pieței.
Stellantis, societatea mamă a Fiat, a dezvăluit că va opri producția la fabrica sa istorică Mirafiori din Torino, Italia, în perioada 2 decembrie – 5 ianuarie. Decizia este determinată de cererea scăzută pentru modelul Fiat 500 electric, care este produs la această unitate. În ciuda eforturilor de a stimula producția, inclusiv reluarea asamblării în noiembrie după mai multe opriri anterioare, uzina se confruntă cu o incertitudine continuă. Principala problemă o reprezintă vânzările slabe de vehicule electrice pe piețele europene cheie, care reprezintă 97% din producția Mirafiori, și mașini de lux în unele țări din afara Europei, cum ar fi China și Statele Unite.
În consecință, Stellantis a fost de acord să oprească operațiunile în primele două săptămâni ale lunii decembrie, ceea ce coincide cu o închidere planificată pentru perioada sărbătorilor. Uzina produce, de asemenea, mașini sport Maserati de volum redus, dar acestea nu au fost suficiente pentru a compensa scăderea cererii de vehicule electrice.
În același timp, Valeo, un furnizor francez de piese auto, ia măsuri drastice pentru a face față dificultăților sale financiare. Compania intenționează să elimine aproximativ 1.000 de locuri de muncă în Europa, dintre care peste 800 sunt concentrate în Franța. Valeo închide, de asemenea, două unități din Franța, alături de reduceri de personal în Germania, Polonia și Republica Cehă. Aceste acțiuni urmează unei reduceri a previziunilor de vânzări ale companiei în luna octombrie, în mare parte din cauza unei piețe auto europene slabe și a intensificării concurenței din partea producătorilor asiatici, care produc adesea vehicule electrice mai ieftine. Restructurarea Valeo reflectă tendințele mai largi din sectorul auto, deoarece și alte companii, precum Michelin și Ford, anunță reduceri de personal pentru a face față provocărilor din industrie. Michelin a dezvăluit că intenționează să renunțe la 1.250 de locuri de muncă, în timp ce Ford a anunțat că va reduce aproximativ 14% din forța sa de muncă europeană.
Închiderile și reducerile de personal evidențiază climatul dificil din industria auto europeană, care se confruntă cu o cerere slabă pentru vehiculele electrice, cu o concurență acerbă de pe piețele internaționale și cu creșterea costurilor de producție. Atât Stellantis, cât și Valeo încearcă să se adapteze la aceste presiuni, însă mișcările lor reflectă incertitudinea și volatilitatea generală care afectează sectorul. Având în vedere cererea redusă de vehicule electrice din partea consumatorilor de pe piețele-cheie și creșterea numărului de alternative mai accesibile din partea producătorilor asiatici, viitorul rămâne incert pentru multe întreprinderi din sectorul auto din Europa.