Cât costă să parcurgi 100 km? Evident, depinde de mașină, de gabaritul, greutatea și puterea acesteia. În articolul nostru, îți prezint clasamentele celor mai eficiente modele din testele noastre, grupate pe tipuri de motoare. Și te avertizez, podiumurile te pot surprinde! Deci, care sunt cele mai economice mașini? Text: Danilo Senna. Adaptare: Bogdan Grigorescu
În așteptarea consolidării tranziției electrice, piața încă se dovedește a fi acaparată de vehiculele cu ardere internă. Iar cheltuielile la pompă, deși mult atenuate la cei mai recenți hibrizi, care consumă foarte puțin, sunt totuși factori importanți în economia bugetului unei familii. Astfel, indicatorul lei/100 km rămâne un criteriu substanțial în alegerea unei mașini. Este o valoare care ne face să înțelegem cât costă o călătorie în lumea reală. Datele sunt determinate riguros și incontestabile, fiind rezultate din testele Quattroruote, care includ proceduri foarte clare de testare, ce simulează trasee urbane, pe drum național și pe autostradă. Pentru comoditate, am creat cinci clasamente, în funcție de tipul propulsiei.
Notă: la momentul redactării articolului, prețul litrului de benzină, respectiv de motorină era de 7,3 lei, iar al GPL-ului era de 3,55 lei.
Faceți loc hibrizilor, chiar dacă electrificarea este infimă. În clasamentul modelelor pe benzină, versiunile mild hybrid sunt prezente în masă și, în mod evident, ocupă primele poziții. O dovadă că și un mic sprijin electric poate ajuta motorul clasic care funcționează în ciclu Otto să-și crească eficiența. Podiumul este integral japonez, Suzuki monopolizând primele poziții, în timp ce Toyota ține sus drapelul motoarelor fără pic de electrificare.
Sunt mașini ușoare și mici, care profită de masa scăzută și de secțiunea transversală redusă, aspecte cruciale în obținerea unui consum ponderat de benzină. Chiar dacă nu excelează, europenii se apără cu Fiat 500, Panda și Lancia Ypsilon, care par să fi primit un elixir la bătrânețe, odată cu sistemul hibrid la 12 V. Dar adevărata surpriză este C5 Aircross, SUV-ul compact care intră la această categorie pentru că Citroën îl descrie drept mild hybrid, deși schema de propulsie e apropiată de a unui full hybrid.
Cu o constituție sănătoasă și robustă, motoarele diesel demonstrează că nu au nevoie de ajutor electric pentru a funcționa eficient. De fapt, situația este inversată față de tabelul fostei categorii. Acolo au dominat sistemele mild hybrid. Aici, în schimb, hibrizii sunt mai puțin răspândiți, având doar apariții sporadice: primul, un Mercedes-Benz care a ajuns abia pe locul 8, Clasa C lăudându-se cu un raport excelent între performanțe și consum.
Primele poziții sunt astfel monopolizate de TDI-urile de 2,0 litri ale Grupului Volkswagen, atât în varianta de 116, cât și în cea de 150 de cai, în timp ce motoarele BMW, puternice și eficiente, le urmează. Mazda CX-60 iese în evidență, plasându-se în mijlocul clasamentului și reușind să se insinueze printre mașinile mult mai mici propulsate de motoare mult mai compacte decât cel de 3,3 litri cu șase cilindri în linie. În sfârșit, o mențiune specială pentru Alfa Romeo Giulia, care, deși nu e printre primele, este unul din modelele care oferă o mare satisfacție la condus.
Lupta dintre hibrizii full e o afacere pur asiatică, dominată de Japonia și Coreea de Sud. Este surprinzător să nu regăsim Toyota pe prima poziție, având în vedere că această tehnologie a fost întotdeauna punctul său forte, însă trebuie să remarcăm că de la locul 4 în jos prezența sa e considerabilă. Acestea fiind spuse, faptul că o pereche de la Honda ocupă primele două poziții nu poate trece neobservat și este un rezultat semnificativ. Doar Renault sparge hegemonia estică, fiind prezent în top 20 cu trioul Clio, Arkana și Espace. Ultimul renunță la a fi monovolum și devine crossover. În final, trebuie subliniat că, în cazul hibrizilor full, aceste valori reduse sunt sprijinite mai ales de consumurile urbane minuscule. Acestea echilibrează randamentul slab de pe autostradă.
Aici, am împărțit tabelul în două. Modul plug-in hybrid este, de fapt, un ciclu de o oră în care mașina pornește cu bateria încărcată complet. După ce rămâne fără curent, continuă cu benzină. În modul Hybrid însă, bateria este goală la start, iar motorul cu ardere internă funcționează exact ca la un full hybrid. Acolo, regele e modelul care a liberalizat propulsorul hibrid, Prius. Îl urmează un coreean și alți cinci japonezi, în timp ce primul european, Volkswagen Golf, s-a clasat pe locul 7.
Aici, avem ceva mai mult decât un podium, pentru că nu sunt multe modele cu GPL pe piață. Cu un preț la pompă apropiat de o jumătate din cel al benzinei, confortul financiar este evident și vine la pachet cu puține constrângeri. În frunte se află un Hyundai, trei Dacii și un Dr, o mașină chinezească vândută de o companie italiană.
Marca Dacia, parte a grupului Renault, îl va avea ca director de vânzări, marketing și operațiuni, începând cu 1 februarie…
Puternicul grup maghiar de comerț cu automobile AutoWallis a confirmat obținerea drepturilor de distribuție pentru marca Nissan în România împreună…
Industria auto din România bate anual record după record. În 2024 a fost depășit pragul de 560.000 de unități, după…
General Motors (GM) a semnat un contract multianual, în valoare de mai multe miliarde de dolari, cu Vianode din Norvegia…
Mai multe fabrici de automobile din Europa și America de Nord se confruntă cu posibilitatea de a fi închise sau…
Raportul comercial al grupului Renault pentru întregul an 2024 arată că marca Dacia a fost comercializată anul trecut în 676.340…
Acest site utilizeaza cookies.
Leave a Comment