Trei versiuni de putere, trei modele, acelaşi propulsor – 1 litru EcoBoost. Putem noi, ca oameni, să trecem dincolo de cilindreea de 999 cmc şi să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului?
În ultima perioadă asistăm la lucruri care se desfăşoară oarecum în contradictoriu. Pe de o parte, segmentul IT reuşeşte să ne surprindă prin cele mai noi tehnologii pe care noi, ca simpli utilizatori, le luăm ca atare şi devenim fani peste noapte.
Este cazul lui Apple care a furat prin iPhone un număr record de utilizatori de Nokia şi asta fără a pune foarte multe întrebări despre fiabilitate, rentabilitate, consum de energie etc.
Ei bine, în industria auto, aceiaşi consumatori de iPhone refuză să accepte că revoluţia tehnologică a ajuns şi sub capotă.
Cel mai bun exemplu este mult lăudata motorizare 1 litru EcoBoost de la Ford care, dincolo de nenumăratele premii pe care le-a câştigat, încă ridică semne de întrebare în rândul potenţialilor clienţi. Bineînţeles, la majoritatea întrebărilor răspunsurile vin după un scurt test drive şi sunt, de cele mai multe ori, răspunsuri care plac.
Noi, în calitate de formatori de opinie, am petrecut câteva luni bune alături de fiecare model care poate fi echipat cu revoluţionarul motor.
Primul a fost Ford Focus 1 litru EcoBoost şi 125 CP, care vine standard şi cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Un drum până în Bulgaria avea să confirme că este o alegere înţeleaptă, iar consumul mixt de carburant s-a situat în jurul valorii de 7 l/100 km. Nu am întâmpinat niciodată probleme în depăşiri atât timp cât turometrul s-a aflat mai sus de 2.500 rpm, iar pe autostradă treapta a şasea de viteză s-a dovedit foarte utilă. Fără doar şi poate este o motorizare superioară celei de 1.6 litri aspirat, comportându se în prima parte a turometrului ca un diesel, dar care îşi păstrează suflul până aproape de 6000 rpm, turaţie specifică motorizărilor pe benzină.
Focus echipat cu această motorizare are un “şuierat aparte”, foarte plăcut, şi care îşi face simţită prezenţa îndată ce turbina intră în funcţiune.
Dacă pentru Focus sunt disponibile două versiuni de putere (100 și 125 CP), pentru B-MAX există variantele de 100 și 120 CP (modificarea galeriilor de admisie și de evacuare, fiind vorba de un compartiment motor de dimensiuni mai mici, conduce la diminuarea puterii maxime, comparativ cu Focus).
Versiunea câştigătoare
Noi le-am condus pe ambele şi am înclinat mai mult spre versiunea de 120 CP, B-MAX fiind un monovolum de clasă mică care are toate şansele să transporte des mai mult de doi pasageri. Este o mașină care te implică în condus, direcția este mai „grea“ și precisă, iar timoneria la fel. Comportamentul dinamic are influențe sportive şi poate fi considerat rigid, dar la acest aspect își aduc aportul și pneurile cu talon mic.
Trecând la clasa mică această motorizare îi aduce Fiestei primul loc în topul celor mai reuşite masini. Este oferită odată cu faceliftul, la evenimentul internaţional am testat varianta superioară de putere de 125 CP, în timp ce în România am condus-o pe cea de 100 CP, care a şi câstigat confruntarea cu Clio 0.9 TCe. Cu un cuplu motor maxim de 170 Nm (ce ajunge la 200 Nm cu funcția overboost), noul motor pune în evidență șasiul foarte bine echilibrat al Fiestei.
Accelerațiile sunt de-a dreptul surprinzătoare, iar acustic, cu siguranță n-ai zice că ai sub capotă doar trei cilindri. Chiar și cu un ritm ceva mai alert de condus, motorul nu dă semne de slăbiciune, fiind inclusiv pe placul șoferilor care nu fac din eco un deziderat.
Cum reuşeşte un motor care se poate desfăşura pe o coală A4 să anime trei modele din clase diferite (Focus, B-MAX şi Fiesta)? Răspunsul vine după primul test drive!