Șase ani de BMW EfficientDynamics

Programul BMW EfficientDynamics a debut oficial cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, în 2007. Încă de atunci, cu un avans de câțiva ani față de competiție, BMW a prezentat un set de tehnologii care urmărea în paralel reducerea consumului de combustibil și îmbunătățirea performanțelor dinamice.

Tehnologiile Efficient Dynamics aveau să fie introduse consecvent, în echiparea standard, pentru toate modelele din gama BMW Group și să fie dezvoltate constant.

Mulțumită acestui program, BMW Group a fost singurul producător care a reușit să respecte angajamentul ACEA, de reducere a emisiilor flotei de modele cu 25% între 1995 și 2008, depășind această cifră cu 2 puncte procentuale.  Următorul obiectiv este de a reduce emisiile cu încă 25% în intervalul 2008 și 2020.

În prezent Effcient Dynamics cunoaște două direcții de dezvoltare: optimizarea automobilelor convenționale, propulsate cu motoare de ardere internă și soluții revoluționare pentru emisii zero, așa cum este cazul gamei BMW i pregătită pentru lansarea mondială în acest an.

Alături de BMW i, o altă direcție majoră de dezvoltare care debutează în acest an, sunt așa-numitele sistemele predictive pentru optimizarea consumului și performanțelor dinamice. Folosind date topografice și informații oferite de sistemul de navigație, automobilul cunoaște traseul care urmează să fie parcurs și este capabil să ia măsuri anticipative, cum ar fi setări ale cutiei de viteze, înainte oricărei reacții din partea conducătorului auto.

Repere istorice
Preocuparea firească pentru optimizarea consumului și performanțelor dinamice a fost urmărită de BMW constant de-a lungul timpului. Primul model al mărcii care s-a remarcat la acest capitol a fost BMW 303, lansat exact acum 90 de ani. Acesta folosea un șasiu inovator bazat pe cadre de oțel tubular, o abordare care permitea reducerea semnificativă a masei automobilului. BMW 303 este însă recunoscut  în istorie ca primul model al mărcii care folosea emblematica grilă dublă și un motor de șase cilindri în linie.

Reducerea greutății, cu impact pozitiv atât pentru performanțele dinamice, cât și pentru reducerea consumului, a fost ulterior urmărită pentru multe modele de-a lungul timpului: de la BMW 502, primul automobil de serie din lume care folosea un motor cu carter din aliaj ușor, până la legendara denumire CSL (care se referea la automobile sport cu construcție ușoară), așa cum a fost cazul lui BMW M3 E46 CSL, primul model de serie al mărcii care folosea fibra de carbon. În prezent se foloseşte o gamă extinsă de soluții pentru reducerea de mase, de la elemente de caroserie din plastic, aluminiu, fibră de carbon până la utilizarea unor aliaje de materiale ușoare pentru elemente de suspensie sau blocul motor.

BMW a explorat teritoriul mașinilor electrice încă din 1972, prin conceptul  BMW 1602 electric. Acesta a fost construit special ca mașină de asistență la Maratonul Olimpiadei din Munchen, din 1972. Dispunea de o baterie cu plumb, de 350 kg, care dezvolta 12,6 kWh și permitea o autonomie de aproximativ 30 km în regim de oraș, o viteză maximă de 100 km/h și un sprint 0-50 km/h în 8 secunde. De-a lungul anilor, a urmat o serie de concepte care au explorat soluții de transport electric. Totul a culminat în acest an cu lansarea BMW i3, primul model de serie al mărcii.

În 1981 se lansa conceptul eta, reprezentând litera grecească care denumește randamentul. Noua tehnologie era disponibilă sub forma modelului BMW 325e. Era vorba de un BMW Seria 3 cu un motor de 6 cilindri și 2,7 litri, optimizat pentru reducerea frecărilor interne și pentru a oferi cuplul de la turații cât mai joase.

Modul ECO PRO cu Predictive Driving Assistant și funcția Coasting
Predictive Driving Assistant îi permite conducătorului să conştientizeze din timp situaţiile de decelerare, pentru a evita manevrele ineficiente de frânare şi pentru a reduce consumul de combustibil. De exemplu conducătorul auto se apropie de o zonă cu limitare de viteză. Atunci primește recomandarea pe display-ul de bord că poate ridica piciorul de pe accelerație și rula liber până la zona de limitare de viteză. O eventuală accelerare ar însemna o frânare imediată care duce la o creștere a consumului.

Suplimentar, în modul ECO PRO, între viteze de 50 km/h și 160 km/h, la ridicarea piciorului de pe accelerație, motorul este decuplat automat de la transmisie. Automobilul poate rula astfel liber (coasting), din inerție, cu frecări minime și astfel cu cel mai mic consum de combustibil. La prima apăsarea a accelerației, cutia de viteze este cuplată automat.

O altă măsură de eficienţă include funcţia ECO PRO Route, care îi oferă conducătorului cel mai eficient traseu din punct de vedere al consumului. Acest sistem, alături de gestionarea inteligentă a temperaturii motorului, este deja disponibil pe BMW Seria 7 sau BMW Seria 5.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top