Multe sisteme de asistență de înaltă performanță utilizează un senzor radar pentru a monitoriza mediul din jurul autovehiculului. Avantajul acestor senzori este acela că pot măsura extrem de precis distanța și viteza autovehiculelor din față.
Bosch a dezvoltat un nou senzor radar cu rază lungă de
acțiune. Ca și predecesorii săi, acesta utilizează banda de frecvență de 77
GHz. Este, de asemenea, mai puternic, mai compact și mai rentabil decât predecesorul
său direct. „Noul senzor radar poate detecta chiar mai repede obstacolele și
autovehiculele care se interpun”, afirmă Gerhard Steiger, președintele diviziei
Sisteme de Control al Șasiului. „Acest lucru înseamnă că funcțiile de siguranță, precum frânarea
automată de urgență, pot fi activate mai devreme.” A patra generație de senzori
radar cu rază lungă de acțiune (LRR4), va intra în producția de serie în anul
2014.
Acoperirea unei suprafețe mai late oferă mai multe
informații despre mediul înconjurător
Cea mai importantă noutate tehnică în ceea ce privește
noul senzor LRR4 este numărul de raze radar utilizate. Ca și la modelul
anterior, este generat un grup de patru raze în partea din față. Radarul poate
detecta alte autovehicule la o distanță de aproximativ 250 de metri. Acest
lucru permite utilizarea tempomatului adaptiv ACC la viteze mai mari de 160
km/h, putând compensa diferențe mari de viteză fără a fi necesară intervenția
șoferului.Două raze radar suplimentare extind unghiul de acoperire
la 40 de grade – cu zece grade mai mult decât predecesorul său. Astfel, autovehiculele
care se interpun pot fi detectate chiar mai devreme, iar ACC poate reacționa
mai rapid. Pentru a obține și mai multe informații, există și o rază de
detectare a înălțimii. Împreună cu cele șase raze de bază, aceasta poate estima
înălțimea obiectelor detectate, ceea ce ajută la o mai bună clasificare.
Avantajul pentru șoferi este acela că situațiile critice,
în special în traficul urban, sunt detectate și identificate în mod clar mai
devreme. Frânarea automată de urgență poate fi
declanșată mai devreme, ceea ce înseamnă că accidentele pot fi evitate complet
sau poate fi atenuată gravitatea acestora.
Performanța maximă este asigurată de
utilizarea a doi senzori radar instalați fiecare pe câte o latură a părții din
față a autovehiculului. Împreună, aceștia oferă o acoperire și mai amplă. Deoarece nu sunt instalați fix în centru,
aceștia pot detecta chiar mai repede autovehiculele care se interpun.
LRR4 integrează fuziunea completă a datelor primite de la
senzori
Sistemele de asistență puternice se bazează în mod
frecvent pe mai mult de un senzor. Ca și predecesorul său, LRR4 își poate
utiliza propria unitate de comandă pentru a procesa datele primite de la un al
doilea senzor radar opțional, de la o cameră video și de la senzorii cu
ultrasunete. Cu ajutorul algoritmilor software puternici, această „fuziune a
datelor senzorilor” poate genera o „imagine” foarte detaliată – sau mai precis,
o interpretare a mediului înconjurător al autovehiculului.
Prin această metodă, sunt detectați și pietonii și sunt
incluși în evaluarea situației, ceea ce poate ajuta la îmbunătățirea
suplimentară a funcțiilor precum frânarea automată de urgență. Din anul 2016,
această protecție pentru pietoni va fi una dintre cerințele testelor de
siguranță realizate de organizația pentru protecția consumatorilor Euro NCAP.
Beneficiul unor astfel de sisteme a fost deja dovedit de
către studiul practic euroFOT inițiat de către Uniunea Europeană. Publicat în
anul 2012, acesta a constatat că tempomatul adaptiv ACC, în combinație cu un
sistem de avertizare în caz de coliziune, poate avea un efect pozitiv asupra a
peste cinci procente din totalul accidentelor de pe autostradă care implică
răniri sau chiar le poate preveni complet.