Noua generatie Mazda3 MPS incearca sa completeze spatiile libere lasate de modelul anterior. Reuseste acest lucru prin designul agresiv si prin modul in care pune la sol cei 260 CP. Aceleasi performante, dar livrate diferit.
- Echipare standard generoasa
- Exclusivitate
- Prea multa putere pentru putea fata
- Consum destul de mare
Noua Mazda3 MPS nu este una dintre maşinile pe care le vei cumpăra doar pentru cum arată, dar faptul că are o gură de aerisire în capotă, eloron şi două tobe la vedere contează pentru orice persoană interesată. Apreciată sau nu, evoluţia designului în această direcţie era un lucru normal, având în vedere faptul că 3 MPS este unul dintre cele mai puternice hot hatch-uri din lume. S-a renunţat la ideea de lup în haine de oaie în favoarea sportivităţii. Este, dacă vreţi, un indiciu al faptului că veţi experimenta senzaţii plăcute în spatele volanului.
Interiorul este la fel de practic ca cel al variantei obişnuite, dar are câteva elemente specifice. Cele mai evidente sunt scaunele cu profile laterale pronunţate ce oferă un bun suport lateral. Odată ajuns în interior am observat că maneta schimbătorului de viteze este mai aproape de volan decât în mod normal şi, implicit, mai uşor de folosit. M-am lămurit după ce am parcurs specificaţiile tehnice, maneta fiind înălţată cu 60 mm şi îndreptată uşor către şofer. În mijlocul cadranelor de bord se află un indicator al presiunii din turbină.
Euro V
Pentru noul MPS s-a utilizat motorul prezent pe vechea generaţie, dar îmbunătăţit. Fără a se înregistra pierderi de putere sau de cuplu, varianta îmbunătăţită a agregatului de 2,3 l respectă normele Euro V. Iar prin utilizarea unui nou traseu de evacuare ce include două tobe finale, zgomotul produs este mai mic cu 10 dB decât înainte.
Prin introducerea gurii de aerisire în capotă s-a obţinut o răcire mai eficientă, ce ajută în principal la funcţionarea liniară a turbinei. Răspunsul motorului la mişcările pedalei din dreapta este scurt, lucru de aşteptat având în vedere că cei 380 Nm sunt dezvoltaţi la 3.000 rpm.
Pentru a combate efectul de torque steer, destul de pronunţat la modelul anterior, s-au făcut numeroase modificări. Inginerii au ajustat modul de răspuns al pedalei de acceleraţie şi volumul de aer ce intră în galeria de admisie, au optimizat atât modul în care turbina oferă plusul de putere pentru a lucra împreună diferenţialul (denumit super-LSD) conceput pentru reducerea fenomenului de torque steer, cât şi planetarele.
Soluţii neortodoxe
Pe lângă modificările amintite, s-a adoptat o soluţie eficientă, dar mai puţin ortodoxă. În primele trei trepte de viteză cuplul dezvoltat de motor este limitat electronic. Dacă apeşi acceleraţia până la capăt, sistemele electronice de management ale motorului vor permite doar dezvoltarea unei puteri care să nu depăşească nivelul de aderenţă al roţilor. Cuplul este limitat în funcţie de unghiul de bracaj al roţilor, de treapta selectată şi de viteza de deplasare. Demarajul 0-100 km/h este de 6,1 secunde, dar felul în care maşina ajunge la viteza amintită este diferit de cel al generaţiei trecute. Poate pare deplasată comparaţia, dar simt că maşina face aproape totul pentru mine, făcându-mă să mă simt copilot.
[_newpage_]Totuşi, acest lucru are indiscutabil avantajele sale. Nu vei obosi conducând maşina pentru că nu trebuie să te concentrezi foarte mult, o poţi conduce zi de zi fără a-i produce o uzură ieşită din comun şi, nu în ultimul rând, îţi va ierta multe din greşelile pe care le vei face când o „pilotezi“ la început, până să te fi obişnuit cu reacţiile sale. Cutia de viteze cu şase trepte are un design cu trei arbori, iar primele trei trepte de viteză au sincroane triplu-con pentru a putea fi selectate mai uşor şi mai repede de către şofer, fără şocuri.
Hatch sportiv
Chiar dacă voi fi contrazis într-o oarecare măsură de suspensia rigidă, spun că Mazda3 MPS nu este o sportivă pur sânge, ci un hatch sportiv. Având ocazia să o conduc în Germania pe celebrele Autobahn, am fost impresionat de performanţele motorului. Dacă o calci „pe coadă“ la 200 km/h, vei atinge în câteva secunde viteza maximă de 250 km/h.
Mazda oferă în echiparea standard un set de pneuri special dezvoltate pentru acest model, Dunlop 225/40 R18. Aceştia au pereţii laterali întăriţi pentru a oferi performanţe superioare în viraje, iar, în colaborare cu direcţia precisă, oferă şoferului un bun feedback asupra reacţiilor maşinii. Torque steer-ul nu a dispărut complet, fâcându-şi în continuare apariţia în unele viraje abordate curajos.
Inginerii japonezi au pus la punct o maşină aproape perfectă, iar problema mea este că nu ştiu dacă îmi place mult sau doar o agreez. Pur şi simplu se conduce prea uşor, iar cum la acest nivel de performanţă nu vei lovi cu capul de tetieră la accelerările puternice, senzaţiile oferite contează destul de mult. Totuşi, la 26.290 euro (cu TVA), având aproape toate dotările posibile incluse în varianta standard mai puţin navigaţia, Mazda3 MPS este un „pachet“ greu de refuzat.
Date tehnice: | Mazda 3 MPS |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | MZR 2.3 DISI Turbo |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1385/1925 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4505/1770/1460 |
Ampatament | 2640 |
Volum portbagaj [l] | 340 (1360) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | MZR 2.3 DISI Turbo |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 2261 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 191(260)/5500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 380/3000 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 250 |
0-100 km/h [s] | 6.1 |
Consum urban/extra/mixt | 13.2/7.5/9.6 |
Emisii CO2 [g/km] | 224 |