Sosirea lui Renault Koleos incheie lista marilor constructori generalisti care propun si un SUV compact in gama.
- Interior de calitate
- sistem 4×4 performant
- Ergonomie perfectibila
- design discutabil
Renault se consideră a fi „Createur d’automobile”. Unii i-ar considera pe francezi aroganţi, dar, cel puţin în câteva segmente, Renault chiar a fost pionier. Iar unul dintre cele mai de succes proiecte de pionierat a fost, fără îndoială, modelul Scenic, apărut în 1996 şi ales imediat ca fiind „European Car of the Year”. Dovada cea mai bună a succesului este faptul că astăzi există câte un monovolum compact aproape în fiecare casă auto.
Firesc, Renault şi-a propus să fructifice la maxim platforma Sce–nic. Aşa am asistat la o altă premieră curajoasă – modelul Scenic RX4, lansat în vara anului 2000, care a fost la acea vreme primul SUV compact al unui constructor generalist european. Atunci, cineva de la Renault s-a dovedit a fi vizionar, anticipând succesul de acum al acestui segment. Cu opt ani în urmă, am testat în Maroc o combinaţie între spaţiul interior bine organizat de la Scenic, transmisia 4×4 permanentă de la Steyr şi un aspect agresiv, de off-roader veritabil, dat de câteva bandouri de plastic şi roata de rezervă exterioară. Fără exagerare, am spus atunci că Toyota Rav 4 are un veritabil concurent european.
Inexplicabil, RX4 nu a avut succes, iar o decizie neinspirată a impus oprirea producţiei. Ca urmare, ultimii ani au surprins Renault fără a avea un SUV în gamă, împotriva cursului unanim al pieţei. Practic, astăzi se pare că „cine nu are măcar un SUV” nu se poate numi constructor de automobile. Iar cine nu a dorit dezvoltarea unor modele noi a făcut exact ceea ce făcuse Renault în 2000 – a luat un model dintr-un segment potrivit, i-a adăugat o transmisie 4×4, i-a mărit garda la sol şi l-a propus drept SUV veritabil (cele mai bune exemple sunt cele din familia Seat şi VW – Altea Freetrack sau Polo Cross).
Bineînţeles că Renault nu pu–tea sta departe de prăjitura SUV, doar că acum a ales alte ingrediente: designul Renault, transmisia 4×4 Nissan şi calitatea producţiei într-o fabrică coreeană (Samsung). Totul firesc până aici. Nefirească este numai atitudinea faţă de propria istorie, cei de la Renault încercând astăzi să şteargă cu buretele existenţa lui RX4. Ca urmare, Koleos este „primul cross over Renault din istorie”, în ciuda similarităţii până la confuzie între cele două modele. Astfel, din punct de vedere dimensional, Koleos este doar puţin mai mare – 4520x1855x1710 mm, faţă de 4424x1775x1720 mm de la RX4. Ampatamentul este aproape identic, aceasta fiind dovada cea mai bună a faptului că volumul şi dimensiunile interioare sunt aproximativ la fel.
Interesant, din punct de vedere al caracteristicilor de trecere, RX4 stătea uşor mai bine, având o gardă la sol mai mare şi, respectiv, unghiuri de atac şi de degajare mai mari. Până la urmă, singurul minus din dreptul vechiului RX4 ar fi putut fi motorul diesel anemic, de numai 105 CP. Oricum, din 2000 până în 2008 Scenic a suferit numeroase evoluţii, care ar fi fost aplicate şi la eventualele noi generaţii RX4, dacă proiectul ar fi continuat. În aceste condiţii, de ce vă renegaţi istoria? Nu aveţi de ce să vă fie ruşine cu RX4! Păcat numai că aţi pierdut 8 ani, care v-au transformat din pionieri în ultimii sosiţi.
Design Renault
Se pare că, din punct de vedere al designului, Renault s-a cuminţit odată cu ultimele modele, renunţând la tendinţele şocante. Pe aceeaşi linie, Koleos arată ca un Renault veritabil şi atât, fără forme sau elemente ieşite din comun. Roţile împinse către extremităţi, garda la sol mărită, scuturile faţă şi spate – sunt elemente clare ale segmentului din care face parte. Oarecum aparte este înclinarea lunetei, care pare să inducă senzaţia de coupé, într-un stil similar cu BMW X6.
[_newpage_]
Bineînţeles că interiorul este tratat la nivel cel puţin egal cu Scenic, din punct de vedere al modularităţii, spaţiilor de stocare, materialelor şi nivelului de finisare. De jur-împrejur, pare că practicul a fost cel care a impus anumite soluţii. Spectaculoase sunt variantele de echipare cu sun roof, care ocupă cea mai mare parte a tavanului. Pentru melomani, sistemul audio Bose este o prezenţă interesantă. În rest… dotări fireşti pentru un SUV compact.
Util este hayonul din două părţi. Pe de o parte, dacă deschizi partea superioară, poţi arunca rapid în portbagaj diverse obiecte. Partea inferioară poate suporta sarcini de până la 200 kg, fapt ce uşurează încărcarea.
4×4 Nissan
De departe, punctul forte al noului Koleos este transmisia 4×4, preluată de la Nissan X-Trail. În condiţii normale, tot cuplul este livrat către roţile din faţă, dar, în condiţii extreme, poate ajunge către spate până la 50%, în funcţie de informaţia primită de la numeroşi senzori (viteza roţii, acceleraţia longitudinal şi laterală, unghiul volanului, poziţia pedalei de acceleraţie etc.).
Transmisia joacă un rol important şi în ceea ce priveşte securitatea, identificând cele mai mici tendiţe de sub sau supravirare. Ca urmare, este modificată automat repartiţia cuplului către roţi. Foarte util, Koleos este echipat cu un sistem de asistenţă la urcare şi la coborâre. Interesant este faptul că acesta funcţionează şi pe cutia de viteze manual, în ciuda soluţiilor concurente, montate doar pe transmisii automate. Deodebit de utilă este asistenţa la coborârea cu spatele, care îl salvează pe utilizator de la acea alunecare înapoi în diferite momente (cum ar fi oprirea motorului la urcarea unei rampe).
De capacitatea off road a ansamblului suspensie – punte motoare ne-am convins pe un poligon amenajat în condiţii aproape extreme. Practic, este greu ca un utilizator normal să ajungă în situaţii extreme ca acelea pe care le-am parcurs noi. Mai mult, din experienţa altor modele, vor fi mulţi care vor alege varianta cu două roţi motrice, care, din start, nu-şi propun sa iasă în off road cu maşina.
Probabil că cel mai solicitat motor va fi cel diesel, de 150 CP, cuplat la o cutie de viteze manuală, cu şase trepte – avantajul fiind în dreptul consumului de combustibil. De asemenea, este disponibil şi un diesel de 2,0 litri, cu puterea de 175 CP.
Date tehnice: | Renault Koleos |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 2.0 dCi |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1655/2300 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4520/1855/1695 |
Ampatament | 2690 |
Volum portbagaj [l] | 450 (1380) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 2.0 dCi |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1995 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 110(150)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 320/2000 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 179 |
0-100 km/h [s] | 12 |
Consum urban/extra/mixt | 9.5/6.2/7.4 |
Emisii CO2 [g/km] | 191 |