Un pas MINI pentru Audi ce poate reprezenta unul imens pentru cei dintre noi care asteptau (de prea mult timp) un concurent real pentru MINI.
- Calitatea deosebita a interiorului
- motorizari TFSI si transmisii DSG performante
- Dotare standard sumara
- Suspensie prea rigida cu pachetul S-Line
Bazat pe aceeași platformă ca și VW Polo (Mașina anului în Europa 2009 și Mașina anului în lume 2010) cel mai mic Audi, sau modelul AU210, trebuie să confirme că își merită puternica campanie de promovare. Poziționarea noului Audi A1 este pe cât se poate de evidentă.
Intenția germanilor a fost aceea de a compresa un număr de elemente preluate de la A8 într-o configurație compactă. Începând cu designul luminilor de zi (de care sincer am cam început să ne plictisim) până la noua formă trapezoidală a grilei, vei găsi suficiente repere preluate și adaptate de la recent lansata navă amiral Audi.
Înăuntru, senzația tactilă oferită de materiale se află la standarde foarte înalte, iar atmosfera generală este una originală, layout-ul precum și majoritatea butoanelor fiind proprii modelului A1. Mai nou, ecranul sistemului MMI se află camuflat în bord (vezi Audi A8) oferind o separație și un control mai clar al multiplelor funcții electronice. Sunt șanse mari ca această configurație de bord să fie preluată pe viitor de majoritatea modelelor producătorului de la Ingolstadt.
Latură tehnică simplă
Din rațiuni de greutate și poziționare într-o clasă fără prea multe pretenții dinamice, noul A1 nu va fi disponibil cu sistemul de tracțiune integrală Quattro. Dacă zvonurile legate de un model RS se vor concretiza, există posibilitatea ca sigla Quattro să apară într-un final, foarte probabil în conjuncție cu ansamblul motor/transmisie folosit și de Polo GTI (1.4 TSI 180 CP/DSG 7 Trepte).
Din motive similare nici sistemul Audi Drive Select nu va fi disponibil nici măcar în lista de dotări opționale, clienții în căutarea unei setări ceva mai sportive având însă posibilitatea de a opta pentru pachetul S-Line de suspensie. După primele teste, eu nu aș recomanda această alegere, suspensia clasică fiind suficient de rigidă.
Un element care se află în dotarea standard și cu siguranță va fi apreciat este diferențialul electronic XDS pentru puntea față. Transmiterea diferențiată a cuplului către roți ajută în special la ieșirea din viraj acolo unde ruperile de aderență induse de cuplu sunt minime. Desigur efectele se resimt și în prima parte a virajului prin limitarea tendinței de subvirare specifice automobilelor de concepție totul pe față.
Pe total, noul A1 se comportă ca un A3 redus la scară, oferind o ținută de drum foarte matură pentru dimensiunile care le afișează. Nu e chiar o surpriză, luând în vedere faptul că platforma oferită de Polo este una dintre cele mai echilibrate din clasa mică.
Mic și destul de iute
Propulsorul 1.4 TFSI de 122 CP (singurul disponibil la test în cadrul lansării) propulsează micuțul A1 până la sută în doar 8.9 secunde. Cu toate că cifra nu te va da pe spate, senzația pe care o ai în accelerare este una foarte plăcută, cei 200 Nm fiind disponibili pe un interval generos (1.500 – 4.000 rpm).
[_newpage_]
Pentru moment capacitățile dinamice ale acestui motor sunt suficiente pentru clientela pe care o țintește Audi, pentru ca, pe viitor, tunerii să aibă și ei posibilitatea să își exprime propriile opinii. Ecartamentele sunt puțin mai mari decât la Polo pentru a completa modificările aduse suspensiei și direcției, toate în vederea unui comportament dinamic superior modelului VW. A1 poate primi jante de la 15 ‘‘ (standard) până la 18 ‘‘ (opțional), dar recomandarea mea ar fi să vă opriți la cele pe 17“ ce oferă un compromis bun între confort și raport de aspect.
Modelul testat dispunea de cutia automată cu dublu ambreiaj și șapte trepte intitulată, în cazul lui Audi, S-Tronic, complementată de volanul S-Line cu padele integrate. Ca și în cazul DSG-ului tran-smisia are ușoare ezitări la pornire, pentru ca odată ce urci în ture să ofere schimbări aproape instantanee de trepte. În cazul unui condus cu valențe dinamice vei ajunge în cel mai bun caz în treapta a cincea, ultimele două fiind etajate special pentru consum (consumul mediu anunțat este de 5.3 l/100 km).
La 3.954 mm lungime Audi A1 îl depășește cu 200-230 mm pe MINI, dar, în schimb, se potrivește la fix cu varianta Clubman. Așezate una lângă alta e destul de evident că, cel puțin în materie de plastice și finisări, Audi depășește cu brio concurența anglo-bavareză. Materialele din MINI nu sunt unele de calitate proastă, dar germanii au ridicat ștacheta la un nivel neașteptat de înalt pentru o mașină din această clasă. „Încă de la demararea proiectului A1 am hotărât să nu compromitem calitatea interiorului pentru care Audi este recunoscută“ spunea Achim Badstubner, Director de design Audi.
Prețul de pornire pentru un A1 cu motorul 1.4 TFSI cuplat unei transmisii manuale cu șase trepte este de 18.900 euro cu tot cu TVA, iar pentru transmisia S-Tronic vei plăti 1.650 euro în plus. Raportat la pretențiile premium invocate de Audi și lipsa relativă de concurență prețul este unul justificat și mai convenabil decât cere MINI pentru un Cooper Clubman (21.242 euro cu TVA inclus). Audi are planuri ambițioase cu noul A1, plănuind să ajungă în anul viitor la o producție de 100.000 de unități pe an. În urma primului drive-test cu noul A1 pot spune că optimismul lor se verifică.
Date tehnice: | Audi A1 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.4 TFSI |
Nr. usi/locuri | 3/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1125/1595 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 3955/1710/1420 |
Ampatament | 2470 |
Volum portbagaj [l] | 270 (920) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.4 TFSI |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1390 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 90(122)/5000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 200/1500 |
Cutie de viteze | Automata/7 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 203 |
0-100 km/h [s] | 8.9 |
Consum urban/extra/mixt | 6.5/4.2/5.3 |
Emisii CO2 [g/km] | 119 |