Countryman nu se joacă cu jumătăți de măsură: a fost primul MINI cu patru portiere, primul MINI care a depășit 4 m lungime și acum este primul MINI cu motor diesel și particula S.
MINI Countryman nu se află la prima încercareatunci când vorbim de propulsoare diesel, o unitate de 1.6 l aterizând fix sub capota crossover-ului britanic chiar de la lansarea modelului. Cei 112 CP pe care îi propunea nu au frânt prea multe inimi, așa că MINI s-a gândit că ar fi o idee bună să suplimenteze oferta diesel cu un propulsor ceva mai vivace. Cum cel mai apropiat candidat se afla fix în curtea vecină, cunoscut sub indicativele 118d sau 318d, în funcție de cum vrei să privești problema, transplantul nu a ridicat probleme de compatibilitate.
Cu o capacitate cilindrică de 2 l și 143 CP noul propulsor a venit la pachet cu indicativul SD, o premieră pentru un motor diesel în gama MINI. Strict matematic, particula S se justifică, cel puțin în planul cuplului, cei 305 Nm depășind net versiunea S pe benzină (240 Nm). Acum rămâne de văzut dacă celor de la MINI le-au ieșit calculele până la capăt.
Countryman SD vs. infrastructura
Pe o porțiune perfectă de drum MINI Countryman SD se manifestă cu o dezinvoltură de-a dreptul bizară pentru un crossover care, odată echipat cu tracțiune integrală și cutie automată, ajunge să depășească 1.4 tone. Caroseria se înclină foarte puțin, sistemul All4 mută cuplul exact unde trebuie și exact când trebuie, iar direcția te ghidează cu un realism rar întâlnit în segmentul mașinilor de talie înaltă. Pe scurt, Countryman îți oferă încrederea necesară să frânezi târziu și să accelerezi devreme, lucru important atunci când vrei să te joci pe viraje.
Legile fizicii intră în efect pe frânare, acolo unde nu ai cum să treci peste faptul că tragi 1.4 tone după tine. O apăsare mai hotărâtă a pedalei de frână și poți trece peste acest impediment. Mai complicat este să treci peste ritmul oarecum sedat al transmisiei automate care schimbă lin, dar nu și rapid. Până la un punct se potrivește cu caracterul motorului diesel, care trage susținut încă de la 1.500 rpm, dar se plafonează destul de devreme și cere o treaptă superioară.
Problema lui Countryman este că are un caracter dinamic puternic dependent de circumstanțe (dacă ați sesizat, am început povestea dinamică cu sintagma „pe o porțiune perfectă de drum“). Dincolo de acest scenariu ideal, Countryman afișează o rigiditate dusă la extrem a suspensiei. Dacă pe drumuri lăturalnice te aștepți să te agite un pic „grație“ jantelor pe 18“ cu anvelope run flat, nici pe autostradă lucrurile nu se îmbunătățesc considerabil. Pe A2 Countryman SD localizează cu o precizie enervantă zonele de îmbinare a plăcilor de beton și anunță toți ocupanții din mașină dacă ele au fost finisate la perfecție sau în grabă. O situație nefericită care în același timp deturnează atenția pasagerilor de la atmosfera reușită din interior.
Oferta de spațiu, spre exemplu, este de-a dreptul surprinzătoare pentru o mașină de patru metri și o palmă și asta în condițiile în care portbagajul poate acomoda fără probleme bagajele de weekend a patru persoane (350 l).
Costuri și echipamente opționale
Alegerea unui propulsor diesel are la bază de multe ori considerente economice, doar că în cazul de față e greu de crezut că cineva care își permite această mașină se va gândi foarte mult la consum. Indiferent, la sfârșitul celor 750 de km de test, computerul de bord afișa o valoare de 7.3 l/100 km în condițiile în care nivelul de ocupare a fost aproape de maxim (patru pasageri și bagaje). Consumul bun nu se traduce în mod obligatoriu într-o autonomie proporțională, structura aglomerată a șasiului lăsând loc pentru un rezervor relativ mic de doar 45 l.
Prețul de pornire pentru un Countryman SD All 4 este de 31.000 euro, dar nu e cazul să începi să îți faci calculele de leasing încă. De aici fiecare client face cunoștință cu lista de dotări opționale și, în funcție de entuziasmul personal, prețul final poate depăși fără prea mult efort 41.000 de euro. Pentru a mai salva ceva din bugetul familiei eu vă recomand să mergeți pe mâna unui Countryman SD cu tracțiune față, cutie manuală și jante pe 17“. Pierzi puţin la capitolul motricitate și imagine, dar câștigi la cele care contează mai mult.
Date tehnice: | MINI Cooper Countryman SD ALL 4 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | Cooper SD |
Nr. usi/locuri | 5/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1420/1790 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4095/1790/1560 |
Ampatament | 2595 |
Volum portbagaj [l] | 350 (1170) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | Cooper SD |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1995 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 105(143)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 305/1750 |
Cutie de viteze | Automata/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 193 |
0-100 km/h [s] | 9.5 |
Consum urban/extra/mixt | 7.7/5.1/6.1 |
Emisii CO2 [g/km] | 160 |