Hegemonia celor două propulsoare, diesel şi pe benzină, se apropie de sfârşit. Soluția hibridă câstigă teren şi este o alternativă viabilă, așa cum ne-a dovedit și Auris Hybrid.
Privindu-i caroseria, Auris Hybrid nu diferă cu nimic de suratele ei propulsate clasic. Acelaşi design asiatic dar extrem de practic. Interiorul pare să nu resimtă îngrădiri de spaţiu datorate faptului că la bordul maşinii este găzduit un sistem complex care, pe lângă motorul termic, al rezervorului de carburant şi al transmisiei, mai dispune şi de baterii, electromotor şi o groază de electronică ce se ocupă de conversia şi regenerarea energiei, de dozarea şi folosirea optimă a acesteia.
Schimbătorul de viteze este cel care atrage primul atenţia datorită dimensiunilor reduse. De fapt, de aici nu se schimbă trepte de viteză ci se alege un mod de lucru, cum ar fi înainte, înapoi şi neutru, cam în acelaşi mod cum se foloseste o jucărie cu telecomandă. Turometrul a dispărut, iar în locul lui avem un indicator, tot analogic, care ne indică gradul de economie cu care se deplasează maşina, dar şi „„charge““, o zonă unde se poate vizualiza gradul de energie recuperat în timpul frânării.
Amatorii de gadgeturi vor găsi şi un display digital unde „sinergia“ mişcării lui Auris poate fi şi mai detaliat explicată în timpul mersului, prin intermediul unei animaţii sugestive. Oglinda retrovizoare integrează un display color ce va apărea de fiecare dată când este cuplat marşarierul, pentru a afişa imagini utile la mersul înapoi. Locurile din spate sunt generoase şi demne de clasa compactă, iar portbagajul oferă un volum de 279 litri.
Plecarea de pe loc este primul lucru care dezvăluie caracterul maşinii, acest lucru făcând-se de obicei electric, folosind energia electrică stocată anterior în baterii. Demarajul este lin şi lipsit de zgomote sau vibraţii, exact ca atunci când maşina este parcată în pantă şi este eliberată frâna de parcare.
Creşterea vitezei sau demarajul mai vioi va trezi imediat la viaţă şi motorul termic, ce va restaura echilibrul energetic la bord şi care ajută în acelaşi timp şi la propulsie, prin intermediul unei transmisii cu variaţie continuă. Desigur că orice abuz sau exces sportiv va fi repede „sancţionat“ cu pornirea imediată a motorului pe benzină, acest lucru însemnând desigur reducerea gradului de economie. Auris poate funcționa și complet electric pe o distanță de doi kilometri dacă nu se depășește viteza de 50 km/h, această funcție fiind activată cu ajutorul unui buton.
Așa cum am putut observa în trafic, pornirea şi oprirea motorului termic se realizează complet silenţios și fără vibraţii datorită unui sistem de start ce nu foloseşte un demaror clasic, așa că nu veți fi deranjați absolut deloc de ciclurile repetate de pornire-oprire pe care motorul le realizează pe parcursul unei deplasări.
Am condus Auris în oraş cu o medie de consum de aproximativ 5.5-6 l/100 km şi cu puţin peste 6 litri în afară, lucru ce arată că tehnologia hibridă este ideală pentru traficul aglomerat cu porniri şi opriri dese. Pentru celelalte condiţii de drum este foarte util modul „Power“, selectabil printr-un buton amplasat pe consola centrală, mod în care comportamentul unei maşini lente, se schimbă în ceva mult mai potrivit cu secolul vitezei şi cu cei 136 CP prezenţi la bord. În acest mod, consumul de combustibil nu mai este prioritatea numărul unu, dar Auris va avea sunet, putere şi atitudine.
Deşi nu am făcut o pasiune pentru hibride, soluţia oferită de Auris am găsit-o foarte interesantă, atât ca economie, cât şi ca feeling. Auris Hybrid este aproape de ceea ce poate reprezenta idealul în a cumula perfect avantaje dintre un diesel şi un motor pe benzină, la care se adaugă și respectul pentru mediu.
Prețul de 24.200 euro nu reprezintă cu siguranță punctul forte al lui Auris Hybrid, însă o parte din această sumă ar trebui să se recupereze în timp, mai ales că Toyota ne promite costuri de exploatare reduse și o durată de viață considerabilă pentru baterii și celelalte componente electrice.
Având în vedere că la noi fiscalitatea nu încurajează folosirea acestei propulsii, nu vom putea spune încă adio dieselului decât pentru o cauză nobilă.
Date tehnice: | Toyota Auris HSD |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.8 HSD |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1250/1750 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4220/1760/1515 |
Ampatament | 2600 |
Volum portbagaj [l] | 279 (702) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.8 HSD |
Combustibil | Hibrid |
Cilindree [cmc] | 1798 |
Sistem alimentare | electric+benzina |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 100(136)/5200 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 142/4000 |
Cutie de viteze | Automata/CVT |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 215 |
0-100 km/h [s] | 10.4 |
Consum urban/extra/mixt | 4.2/3.8/4 |
Emisii CO2 [g/km] | 89 |