Începând cu anul 2010, mașinile electrice nu mai sunt de domeniul SF iar Nissan Leaf este unul dintre modelele despre care s-a vorbit mult în ultimul timp.
Începând cu 2010, mașinile electrice au evoluat foarte mult. Avem deja o adevărată gamă, de la minimodele de oraș (cum sunt Mitsubishi i-miEV sau Citroen C0, deja disponibile și în România), până la utilitare ușoare, ca Renault Kangoo. Iar Nissan Leaf este unul dintre modelele despre care s-a vorbit mult în ultimul timp.
Am profitat de Salonul de la Geneva pentru a testa noul și mult lăudatul Nissan Leaf, mândria lui Carlos Ghosn.
Spre deosebire de confrații din alianță, care au adaptat câteva modele convenționale la propulsia electrică, Nissan a proiectat Leaf de la zero, având ca punct de plecare bateria litiu-ion și propulsia electrică. A rezultat o compactă corectă, ca dimensiuni și proporții, în care încap cinci persoane. Ca să le facă în ciudă concurenților, are chiar și un portbagaj decent, de 330 de litri. Din punct de vedere al aspectului, ciudat este parbrizul în continuarea capotei, generând ideea unui echer pe roți.
Simplitate și ergonomie
Odată suit la bord, impresionează simplitatea, ca și cum multitudinea de butoane și ceasuri ar fi fost până acum specifică doar motoarelor convenționale. Ca urmare, intri într-un spațiu aerisit, ergonomic, care te atrage prin culorile plăcute ale ecranelor din bord. Aici întâlnim singura complicație din habitaclu, designerii simțind nevoia montării a două ecrane în spatele volanului, unul peste celălalt. Viteza este separată de informațiile despre energie, ca și cum Leaf ne-ar sugera că viteza și energia sunt în contradicție. Poate cel mai simpatic element interior este joy-stick-ul care asigură schimbarea sensurilor de mișcare, montat în locul clasicului schimbător de viteze. În rest, spații de depozitare destule, în uși, sub consola centrală, chiar mai generoase decât la majoritatea compactelor. Aș mai remarca calitatea materialelor, către modelele compacte cu pretenții.
Autonomie și nu prea
Nu este un secret faptul că principala dezbatere din jurul vehiculelor full electrice este autonomia reală. Din păcate, datele sunt de cele mai multe ori contradictorii, autonomiile declarate de constructori fiind aproape imposibil de atins în regim real. În cazul Leaf, Nissan declară o autonomie de 175 de kilometri, conform unor norme europene. Din păcate, situația din teren este departe de ideal și în acest caz. Iar dovada am avut-o imediat după ce am pornit motorul, când am avut îndrăzneala să apăs butonul instalației de climatizare (în exterior fiind aproximativ 10 grade C, nu era nevoie decât de o ușoară încălzire a habitaclului). În acel moment, autonomia a scăzut de la 92 la 63 de kilometri, fără să ne mișcăm un centimetru de pe loc. Firesc, am primit explicații în legătură cu energia mare consumată de climă, dar trebuie să recunosc că am fost mai mult decât surprins. Din păcate, nu cred că sunt pregătit psihic să constat că fiecare buton apăsat îmi taie x% din autonomie.
Când pleci ești surprins plăcut de cuplul de 280 Nm prezent de la prima rotație, care generează performanțe dinamice absolut decente, în limitele segmentului compact: viteza maximă de 145 km/h și demaraj de la 0 la 100 în 11,9 secunde. Doar că scăderea rapidă a autonomiei te face să apeși cu mult respect pedala de accelerație.
Una peste alta… este clar că lumea auto a început să ruleze electric, iar fiecare an va aduce evoluții surprinzătoare. Până atunci, așteptăm gama electrică Renault în România!
Date tehnice: | Nissan Leaf |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | EV |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1515/1965 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4450/1770/1550 |
Ampatament | 2700 |
Volum portbagaj [l] | 330 (680) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | EV |
Combustibil | Electric |
Cilindree [cmc] | |
Sistem alimentare | |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 80(109)/2730 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 280/0 |
Cutie de viteze | Automata/1 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 144 |
0-100 km/h [s] | 11.9 |
Consum urban/extra/mixt | 0/0/0 |
Emisii CO2 [g/km] | 0 |