Noul CT200h nu este doar prima compactă premium cu tehnologie hibrid, ci şi cea mai silenţioasă maşină din lume. Ce a ieşit din combinarea acestor calităţi am putut observa pe şoselele din România.
Primul contact cu mezinul gamei Lexus a însemnat familiarizarea cu formele şi dimensinile unui Lexus atipic, dezvoltat pe o platformă nouă, dar care înglobează o parte din tehnologiile prezente şi pe hibridele din gama Toyota. Caroseria este desenată pentru a inhiba orice curiozitate asupra cailor putere aflaţi sub capotă, prin aspectul sobru presărat cu accente agresive uşor de urmărit asupra mai multor elemente.
Nici nu ai spune că ai de a face cu un autoturism din zona eco, iar această senzaţie durează până în momentul când, ajuns la bord, apeşi butonul Start şi constaţi că totul rămâne la fel de tăcut. Habitaclul l-am găsit foarte spaţios, cu loc suficient pentru picioare şi un scaun ergonomic din care poţi savura în linişte instalaţia audio de înaltă definiţie, Mark Levinson.
Pielea şi celelalte materiale sunt de calitate şi întrunesc prin finisările elementelor pe care le compun, un statut demn de clasa premium. Planşa de bord a fost realizată pentru a masca cu grijă tehnologia complexă ce se află în spatele ei, aşa că totul este accesibil şi intuitiv. Majoritatea informaţiilor sunt centralizate în zona de indicatoare destinate şoferului, dar un display central retractabil este de asemenea folosit pentru a detalia şi mai mult starea şi modul de lucru al sistemului de propulsie, informaţii despre navigaţie, setări audio şi de climatizare, informaţii despre vehicul şi mentenanţă şi, nu în ultimul rând, este folosit pentru a afişa imagini la mersul în marşarier.
Nu există un schimbător de viteze ci un comutator de forma unui joystick, ce are doar comenzile uzuale ale unei transmisii automate convenţionale. Locurile din spate sunt şi ele confortabile, iar portbagajul are un volum decent de 345 de litri.
Economie și silențiozitate
Primii metri i-am parcurs în oraş, iar asta a însemnat un start fără zgomot şi un parcurs lin ce făcea ca totul să pară rupt de realitate. Sub capotă se află şi un motor termic pe benzină, de 1.8 litri, a cărui pornire intervine fără zgomotul şi trepidaţiile specifice unuia cu pornire clasică, cu demaror.
Există trei moduri de setare a sistemului hibrid, iar acest lucru se face cu ajutorul unui buton aflat pe consola centrală. Modul Eco este cel mai paşnic, dar realizează cea mai substanţială economie, mai ales în oraş, acolo unde am putut să parcurg mai multi kilometri de trafic ’’bară la bară’’ cu media unui autoturism din clasa mică. Mai există un mod Normal şi unul Sport. Odată ieşit din infernul urban, am putut face cunoştinţă cu mai multe din aptitudinile lui CT200h.
Motorul pe benzină dezvoltă 99 CP, iar cel electric, 82. Puterea cumulată este însă de doar 136 CP, dar care sunt suficienţi pentru a propulsa maşina la 100km/h în doar 10.3 secunde. Atmosfera la bord este tot una tăcută, amplificată şi de insonorizarea foarte bună şi care se păstrează până la viteze ridicate când prezenţa motorului termic începe să se facă simţită.
Sistemul de direcţie este precis, iar pe viraje maşina nu pare să resimtă greutatea suplimentară a acumulatorului Ni-MH plasat în spate. Sistemul hibrid foloseşte un sistem de transmisie cu variaţie continuă (E-CVT), fără trepte de viteze, iar livrarea cuplului către roţile din faţă se face foarte liniar şi lipsit de şocuri chiar şi în modul Sport când reacţia maşinii nu este tocmai domoală.
Frânele sunt puternice, iar folosirea lor are legătură cu încărcarea acumulatorului ce stochează o energie substanţială ce altfel s-ar irosi şi care este unul din elementele importante ce contribuie la reducerea consumului de carburant. Încărcarea bateriei, nivelul acesteia şi întreg sistemul electric se pot vizualiza în timp real printr-un display aflat la bord, sau, mult mai detaliat împreună cu un istoric recent al gradului de economie cu care s-a folosit maşina.
Supus la foarte multe dintre situaţiile în care se poate găsi o compactă, CT200h a arătat că poate fi la fel de agil şi distractiv ca un autoturism propulsat clasic, faţă de care a ţinut în schimb să îmi arate diferenţa majoră de confort, economie şi rafinament pe care o poate cumula un hibrid din zona premium.
Date tehnice: | Lexus CT 200h |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 200h |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1370/1790 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4320/1765/1430 |
Ampatament | 2600 |
Volum portbagaj [l] | 375 (985) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 200h |
Combustibil | Hibrid |
Cilindree [cmc] | 1798 |
Sistem alimentare | injectie+electric |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 100(136)/5200 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 142/4000 |
Cutie de viteze | Automata/CVT |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 180 |
0-100 km/h [s] | 10.3 |
Consum urban/extra/mixt | 3.9/3.7/3.8 |
Emisii CO2 [g/km] | 89 |