GM combină electrificarea cu autonomia, rezultatul fiind spectaculos (aproximativ 500 de kilometri), apropiat de modelele convenționale.
Vrem – nu vrem, întreaga industrie auto este cuprinsă de nebunia electrificării. Doar că rezultatele de până acum pot fi caracterizate pe scurt prin autonomie minimă și prețuri maxime. Emoțional gândind, toți ne dorim să fim ecologici, dar prețurile în jurul valorii de 40.000 de euro, alăturate unei autonomii de numai 60-70 de kilometri, ne trezesc rațiunea, care ne spune să mai așteptăm.În această atmosferă incertă, în care producătorii încearcă să ne vândă niște experimente, iar clienții refuză să scoată banii din buzunar fără a înțelege pentru ce o fac, GM propune un model care răspunde la majoritatea întrebărilor. Pentru un preț de aproximativ 43.000 de euro (cu TVA inclus), primești dimensiuni de berlină compactă, habitaclu pentru patru persoane cu bagaje decente, la care se adaugă autonomie și performanțe dinamice comparabile cu ale unei compacte sportive.De la prima vedere, surprinde designul, Ampera fiind, după părerea mea, cel mai spectaculos Opel produs de la Calibra încoace. De la proporțiile caroseriei, până la forma și liniile elementelor, totul induce sportivitate și noutate. Fără exagerare, ai senzația că Ampera tocmai a sosit din viitor pentru a ne preda o lecție de construit automobile și de condus. Cele mai neobișnuite sunt blocurile optice, în față farurile și proiectoarele formând un fel de bumerang, în timp ce stopurile sunt lungi și înguste, ca niște fante de lumină. Parbrizul și luneta foarte înclinate contribuie la coeficientul aerodinamic redus.
Electric și nu prea
Făcând comparație între autonomia modelelor concurente de la Nissan, Mitsubishi sau Renault și cei aproximativ 500 de kilometri declarați de Opel pentru Ampera, ai putea crede că GM a descoperit secretul unei baterii minune, care să fie de peste cinci ori mai eficientă. Deocamdată, nu este cazul, dar ne propune o soluție ingenioasă. Pe de o parte, propulsia este asigurată de un motor electric de 150 CP și cu un cuplu maxim de 370 Nm, având ca sursă de energie o baterie, care asigură autonomia de 40-80 de kilometri, în funcție de stilul de condus, consumatorii conectați, relief etc. În paralel, Ampera are și un motor termic de 1398 cmc, cu benzină, care la nevoie acționează un generator. Acesta încarcă bateria, asigurând astfel energia necesară motorului electric de propulsie. Așa este posibil ca bateria încărcată și cei 35 de litri de benzină din rezervor să asigure împreună această autonomie record pentru un vehicul electric. Sigur, unele voci radical ecologiste ar putea spune că, de fapt, Ampera este un hibrid, atât timp cât, pe distanțe lungi, consumă benzină și emite noxe. Din același motiv, probabil că și unii dintre concurenții pur electrici ar putea fi tentați să intervină pe la guverne astfel încât cumpărătorii de Ampera să nu primească subvențiile pentru vehiculele electrice. Dar realitatea este că, în medie, utilizatorii europeni nu rulează mai mult de 60 de kilometri pe zi, așa că utilizarea full electrică va fi dominantă. Pe de altă parte, pentru aceiași utilizatori, este deosebit de important aspectul practic oferit de Ampera, care te lasă să pleci oricând și pe orice distanță, fără a fi condiționat de vreo modalitate specifică de încărcare.
Habitaclu compact
Ampatamentul similar cu media clasei compacte asigură spațiu interior rezonabil. Singura diferență este numărul de locuri, limitat la patru, datorită spațiului ocupat de baterie, între cele două scaune din spate. În același timp, pasagerii din spate au la dispoziție scaune profilate, mai comode decât o banchetă clasică.Același design futurist te înconjoară. Ca și în cazul Insignia, utilizatorii din față s-ar putea simți înghesuiți între panourile proeminente ale ușilor și tunelul central. Parcă pentru a compensa discreția spațiilor de depozitare din față, scaunele din spate se rabat în totalitate, crescând volumul de încărcare de la 310 la 1.005 litri. Aparent, totul este ca la o mașină convențională, până când apeși butonul „START“. În acel moment, cele două ecrane din bord, unul în spatele volanului și celălalt pe consola centrală, realmente explodează, bombardând șoferul cu informații utile, orientate mai ales către eficiența energetică rezultată din stilul de condus. Cea mai simpatică este o bilă săltăreață, de pe ecranul din stânga, care ar trebui să fie poziționată chiar în centru în cazul unui stil optim de condus. În rest, fluxurile de energie, autonomia electrică, navigația, controlul climei sunt informații care apar la o simplă atingere de ecran.
Liniștea navigației
Deja nu mai este un secret faptul că mașinile electrice nu se aud în trafic. Ampera respectă regula, zgomotul la rulare fiind singurul prezent. Pentru atenționarea pietonilor, cei de la Opel propun un claxon adițional, mai discret.Când ai la dispoziție atât de mult cuplu, chiar de la prima învârtire de roată, ai tendința să-i provoci pe toți la o liniuță, dar ecranele din față strigă la tine și-ți arată cum se scurge energia. Ca urmare, chiar dacă ai putea ajunge la 100 km/h în doar 9 secunde (ca o comparație, Astra cu motor turbo de 180 CP și cutie automată are exact aceeași performanță), Ampera parcă te transformă într-un șofer mult mai calm și responsabil. Ca urmare, am reușit parcurgerea a 74 de kilometri în modul full electric și mai aveam o autonomie de aproximativ 4 kilometri.Una peste alta… Ampera este un mare pas către viitor și, foarte important, un mare pas realist.
Date tehnice: | Opel Ampera |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | |
Nr. usi/locuri | 5/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1732/2000 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4498/1787/1439 |
Ampatament | 2685 |
Volum portbagaj [l] | 310 (1005) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | |
Combustibil | Hibrid |
Cilindree [cmc] | 1398 |
Sistem alimentare | benzina+electric |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 110(150)/0 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 370/0 |
Cutie de viteze | Automata/CVT |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | |
0-100 km/h [s] | 9 |
Consum urban/extra/mixt | 1.6/1.6/1.6 |
Emisii CO2 [g/km] | 40 |