Astra GTC este un „derapaj“ controlat în cadrul gamei Opel. Designul vorbește de la sine, despre performanțe voi vorbi eu, iar emoțiile le veți simți atunci când o veți conduce.
- Design exterior deosebit
- comportament dinamic foarte reusit
- Ergonomie modesta in echiparile superioare
Primul Astra GTC nu a reprezentat un produs de nișă, ba din contră. Un procent de 15% din totalul vânzărilor Astra a fost reprezentat de modelul GTC. Această direcție a rămas neschimbată și noul model nu face compromisuri care să atragă doar adepții puriști ai conceptului de sportivitate, modelul oferind, printre altele, cinci locuri reale. Abordarea radicală vine din partea designerilor care au avut mână liberă, schițele conceptului fiind apropiate de produsul finit.
Noul Astra GTC poate fi privit drept un model de sine stătător în cadrul gamei Opel. Antena, carcasele oglinzilor și mânerele portierelor sunt singurele elemente de caroserie comune cu alte modele din gamă. Astra este exprimarea pură a limbajului de design Opel, în care arta sculpturii se întâlnește cu precizia germană. Efectul dorit este atins prin trei linii puternice: prima este cea laterală ce pornește din portieră, următoarea este linia umerilor ce se „rotește“ în jurul mânerului și ultima este cea a plafonului care conferă silueta de coupe.
O mare parte din dezvoltarea șasiului a avut la bază introducerea în configurația standard a modelelor GTC, pe puntea față, a suspensiei HiPerStrut. Aceasta este o soluție tehnică ce înlocuiește clasica arhitectură a suspensiei MacPherson. Particularitatea este separarea mișcării rotative a fuzetei de cea a basculei, aceasta din urmă păstrându-și poziția în relație cu amortizorul, urmând mișcarea acestuia. Rezultatele majore ale utilizării acestui HiPerStrut sunt o aderență mai bună mulțumită unghiului de cădere, o direcție mult mai precisă decât una clasică și diminuarea semnificativă a efectului de torque steer.
Există patru motorizări disponibile pentru GTC, trei pe benzină și una diesel. Cele pe benzină dezvoltă puteri ce încep de la 120 CP și ajung la 180 CP. La începutul anului 2012 va fi disponibil și motorul de 1.7 CDTI cu două variante de putere (110 și 130 CP), echipate standard cu sistemul Start/Stop. Spre sfârșitul anului viitor vârful de gamă va fi reprezentat de versiunea OPC care va dispune de 280 CP.
În comparație cu competitorii săi, Astra GTC nu face compromisuri în privința practicalității. Poate acomoda cinci persoane și, de asemenea, oferă un spațiu de încărcare a portbagajului ce pornește de la 380 l (cu 100 l mai mult decât concurența). Spațiile de depozitare au crescut în volum cu 50% față de generația anterioară GTC, un aport considerabil fiind adus de frâna de mână electronică ce economisește spațiu în consola centrală, exact acolo unde este mai mare nevoie de el.
Dintre tehnologiile prezente la bordul noului model punem accentul pe camera Eye front. Funcțiile acestuia sunt: avertizarea părăsirii benzii de deplasare, recunoașterea semnelor de trafic, reglarea iluminării farurilor în funcție de poziția vehiculului din față și atenționarea șoferului atunci când se apropie prea mult de vehiculul ce se deplasează în fața sa.
Neclintită
Drumul pregătit pentru jurnaliști a fost aproape perfect. Asfaltul bun, dar foarte îngust, ce se unduiește după cum îi dictează muntele de rocă, a fost mediul ideal în care să punem la treabă noua punte față și motorizările 2.0 CDTI (165 CP) și 1.6 turbo (180 CP). Alegând varianta Sport a sistemului FlexRide pentru controlul șasiului, am așteptat cu sufletul la gură fiecare porțiune de drum cu vizibilitate crescută (au fost suficiente).
Înarmat cu jante de 19“, opțional se poate alege între două modele de 20“, și cu frâne dozabile am început să descopăr limitele aparente ale mașinii și să abordez cu ceva mai mult entuziasm virajele. Am fost răsplătit cu un comportament neutru, aderență din belșug… adrenalină cu alte cuvinte. Am fost dezamăgit de două lucruri: lag-ul motorului diesel atunci când îi ceri totul și indispoziția stomacală a colegului de drum. Pentru a nu modifica paleta de culori a interiorului a trebuit să mă abțin în fața unui drum superb.
Am fost obligat să văd aspectele practice ale mașinii mai devreme decât plănuisem. Am observat cât de mult se schimbă caracterul lui GTC atunci când selectezi modul Tour, devenind un partener de drumuri lungi. Și că tot a venit vorba de drumuri lungi, amintesc că motorizarea 2.0 CDTI/165 CP poate oferi (în funcție de cât de grăbit ești) o autonomie de până la 1.100 km.
Pentru că Astra GTC arată atât de bine și se conduce exemplar, culoarea galbenă mă trimite cu gândul la Megane RS, iar Megane RS în segmentul compact este un subiect tabu pentru orice om care l-a condus. Până la un test comparativ între cele două modele aminite, recomand culoarea roșie.
Astra GTC se poate comanda la partenerii Opel din România, iar preţurile pornesc de la 18.990 euro (cu TVA) pentru motorizarea 1.4 Turbo Ecotec Start/Stop 120 CP.
În toată goana industriei auto după eficiență, performanță, reducerea noxelor și grija generală pentru imaginea publică, apare din când în când câte un model care răspunde necesităților de bază ale șoferului tânăr (sau cu suflet tânăr). Deși va avea, propabil, un impact mai mic decât Fiat 500, văd Astra GTC ca un derapaj controlat de la sobrietatea industriei auto.
Date tehnice: | Opel Astra GTC |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 2.0 CDTI |
Nr. usi/locuri | 3/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1393/2060 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4535/1825/1485 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 380 (1165) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 2.0 CDTI |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1956 |
Sistem alimentare | commonrail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 121(165)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 380/1750 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 210 |
0-100 km/h [s] | 8.9 |
Consum urban/extra/mixt | 5.7/4.3/4.8 |
Emisii CO2 [g/km] | 127 |