Deși hatchback-ul a câștigat în popularitate în ultimii ani, marea majoritate a clienților asociază în continuare mașina de familie cu forma de caroserie sedan.
- Tinuta de drum foarte echibrata intre latura dinamica si cea confortabila
- echipare standard generoasa in termeni de siguranta
- Motor pe benzina usor depasit moral
Ford Focus, noua generație, este o prezență relativ recentă în câmpul vizual al șoferilor autohtoni. Chiar și așa, pentru mulți, în rândul cărora recunosc că mă înscriu, design-ul radical ales de oamenii de la Ford nu a fost asimilat în totalitate. Dacă versiunea hatch a produs la apariție o ușoară undă de șoc, sedan-ul a pășit pe un drum deja bătătorit. Mai mult, analizat din diferite unghiuri, ai zice că modelul de bază de la care s-a plecat a fost cel cu portbagaj, din simplul motiv că partea posterioară pare mult mai fluidă și mai plăcută ochiului; și că hatch-ul este un derivat al gamei.
Polemicile iscate de exterior nu și-au mai găsit corespondența și la interior, pentru simplul motiv că design-ul interior place. Foarte armonios, bine proporționat și cu un ușor aer futurist, e cert că poate fi bifat cu plus fără probleme. Chiar și într-o versiune de echipare departe de cea de top, el nu-și pierde din esență, cum este cazul de cele mai multe ori. Modelul testat, în versiunea de echipare Trend, beneficia de o serie de dotări decente, fără a epata cu un interior garnisit cu tot ce se poate. Și asta îl aduce mai aproape de tiparul automobilelor care părăsesc porțile dealer-ilor, cu folie pe scaune.
Dacă până acum pare că am inițiat portretul unui automobil care s-ar integra cu ușurință în sânul unei familii neaoșe românești, portbagajul de dimensiuni generoase, cu ai săi 475 de litri, nu face decât să întărească ideea. Fără a fi un premiant în segmentul sedan al clasei compacte, dimensiunea sa îl clasează în jumătatea superioară și este dublată de un acces destul de facil la încărcare.
Tot raportat la spațiul oferit de Focus, cei cinci pasageri beneficiază de urmările unei dimensionări foarte bine gândite a habitaclului. Pe lângă pozițiile confortabile, chiar și pe banchetă, întâlnim și o serie de spații de depozitare dispuse în toate locurile exploatabile. Ca exemplu, pasagerii din spate beneficiază de două alveole dispuse ingenios între banchetă și uși. Chiar dacă nu discutăm de dimensiuni foarte mari, utilitatea lor nu poate fi pusă la îndoială, mai ales în cazul unui automobil cu valențe familiale pronunțate.
Pătura medie
Pătura medie a clasei sociale, căci acesta ar fi portretul cel mai potrivit pentru potențialii cumpărători ai acestui automobil, va aprecia motorizarea pe care am ales s-o conducem. Unitatea pe benzină de 1,6 litri, cu indicativul Ti-VCT, este capabilă de niște performanțe corecte în contul celor 16.850 de Euro (cu TVA), pe care îi va scoate doritorul din buzunar, pentru versiunea standard. Puterea maximă depășește cu puțin pragul psihologic de 100 CP, situându-se la cota 105, dar pentru a-i scoate pe toți la iveală trebuie să urci binișor în ture, până la 6.000 rpm. Tot ca o consecință a faptului că discutăm de o unitate aspirată, cuplul motor maxim nu este livrat mai devreme de 4.000 rpm, în timp ce nici plaja destul de limitată (4.000-4.500 rpm), nici valoarea de top de 150 Nm, nu sunt chiar de lăudat.
Dacă datele hârtiei nu impresionează ochiul unui șofer cu pretenții dinamice, conviețuirea alături de Focus-ul aspirat poate fi surprinzătoare; pozitiv! E mai rapid și mai agil decât ți-ai imagina atunci când îi parcurgi fișa tehnică. Motorizarea lasă pe alocuri senzația că ai la comanda piciorului drept ceva mai mulți cai, poate și pentru faptul că este asociată unei transmisii cu rapoarte echilibrate corect pentru o utilizare urbană decentă. La drum lung se simte absența (din rațiuni economice evidente) unei cutii de viteze cu șase rapoarte.
După un tur mixt, care să scoată ce este mai bun din acest Focus, atât în mediul urban, cât și în cel extra, computerul de bord a comunicat un consum mixt de 7,6 l/100 km, valoare periculos de apropiată de cei doar 8 l/100 km declarați de Ford în cazul ciclului urban. Totuși, dacă mai adăugați la toate faptul că avem de-a face cu probabil cel mai matur și bine echilibrat șasiu din segment, la care se asezonează un sistem de direcție cu o precizie admirabilă, plus o suspensie foarte bine setată, n-ar fi exclus să înțelegeți perfect hotărârea pașilor celor care se îndreaptă către cel mai apropiat dealer Ford, cu o broșură de Focus sedan în mână.
Date tehnice: | Ford Focus |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.6 Ti-VCT |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1215/1825 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4535/1825/1485 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 475 (475) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.6 Ti-VCT |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1596 |
Sistem alimentare | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 77(105)/6000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 150/4000 |
Cutie de viteze | Manuala/5 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 187 |
0-100 km/h [s] | 12.3 |
Consum urban/extra/mixt | 8/4.7/5.9 |
Emisii CO2 [g/km] | 136 |