Prima săptămână petrecută la volanul lui Megane Sport Tourer a fost o încălzire tocmai bună pentru mini-anduranța ce urma să ne poarte prin Bulgaria și Grecia. Ce am descoperit în plimbarea noastră de 3.000 de km?
- Spatiu interior foarte generos
- propulsor energic si economic
- finisari de calitate
- Ergonomie modesta a sistemului audio
Toate plecarile in vacanta debuteaza cu un entuziasm care te face sa uiti de cateva lucruri foarte importante. Spre exemplu sa verifici presiunea in roti, sau sa iti iei si cheia de rezerva cu tine. Din fericire, am ceva experienta relativ la plecarile in afara tarii, suficienta cat sa elaborez o lista destul de lunga cu lucrurile pe care trebuia sa le fac inainte de plecare.
Cel mai important lucru este starea tehnica a masinii, iar aici vorbesc despre verificarea generala a masinii, de la starea acumulatorului pana la roata de rezerva si nivelul fluidelor de lucru. Nu te costa o avere sa le verifici, mai ales acum cand diferite retele de service-uri ofera pachete speciale pentru astfel de investigatii. Nu uita de ele pentru ca o vizita la un service din afara tarii te poate costa o mica avere si iti poate da peste cap inclusiv programul vacantei.
Cu toate lucrurile puse in ordine, cel putin cele tehnice, am ajuns la cea mai complicata parte a plecarii si anume la incarcarea bagajelor. Nu suna foarte complicat, dar atunci cand ai trei fete in masina fii sigur ca ai nevoie de un plan de atac bine gandit pentru a pleca cu toate bagajele in concediu. Volumul standard al portbagajului lui Megane Sport Tourer este de 485 l, dar aceasta valoare este una informativa, fiind calculata pana la nivelul ruloului. Dincolo de ei se afla cheia succesului, adica 200-250 de l in plus pana la nivelul plafonului.
Sigur ca va trebui sa renunti la vizibilitatea prin luneta, dar este un pret mic de platit pentru a nu da cu banul cine pleaca in concediu fara bagaje. Aici te va ajuta foarte mult si plasa despartitoare (dotari optionala 100 euro) care are grija ca tot ce se afla in portbagaj sa nu ajunga peste pasagerii de pe bancheta. O alta mentiune pozitiva este pragul de incarcare cel mai jos din segment care face usoara incarcarea unui troller de 30 kg chiar daca nu esti un obisnuit al salilor de culturism. Probabil ca multi dintre voi va ganditi ca un prag jos de incarcare nu e chiar un motiv pentru a cumpara o masina, dar este un argument mai puternic decat ai crede. Scepticilor le recomand un antrenament cu trollere de doua saptamani, sunt sigur ca isi vor reconsidera atitudinea.
Pe bancheta lui Megane Sport Tourer Renault a insinuat cativa cm in plus pentru genunchi raportat la varianta hatchback, castig realizat prin lungirea ampatamentului. Nu pot sa spun o cifra exacta deoarece 6 cm in plus la ampatament nu inseamna ca ajung toti pe bancheta, dar pot sa va garantez ca poti aseza doi baschetbalisti in spate. Un lucru care m-a deranjat, partial, este ca aeratoarele pentru bancheta nu vin standard, trebuie sa platesti 50 de euro in plus si, de parca asta nu era suficient, nici nu sunt foarte eficiente.
In fata, ca si in spate, nu vei duce lipsa de spatiu sau de confort, configuratia scaunelor fiind una placuta la drum intins, un lucru spun eu esential pentru o masina care va parcurge drumuri multe si lungi.
Prima etapa a mini-andurantei a fost si cea mai complicata/obositoare deoarece a implicat traversarea de la Nord la Sud a Bulgariei cu destinatia finala Salonic. Inainte sa pleci in Bulgaria trebuie sa te inarmezi cu rabdare si, in functie de cata rabdare ai luat la tine, bancnote de 5 si 10 euro. Prietenii nostri de peste Podul Prieteniei au obiceiul de a vana greselile turistilor, in special cele legate de depasirea vitezei legale. Nici ca este greu sa te prinda atunci cand bulgarii pun o limitare de viteza de 40 de km/h pe drum liber si uita sa o mai scoata. Din fericire pentru mine, nu am avut decat o scurta interactiune cu Politia bulgara, iar asta pentru o verificare de rutina, deci ma pot considera un sofer norocos.
Cat despre ruta, iti recomand sa alegi varianta clasica ce ocoleste Sofia pe centura si te aduce in Grecia in zona orasului Serres. Exista o alternativa prin munti (mai exact prin Veliko Tarnovo), mai libera din punct de vedere al traficului, dar mai lunga si mai complicata prin numarul mare de viraje. Desi zona din jurul orasului Sofia este destul de aglomerata, merita sa o luati pe acolo din simplul fapt ca este o ruta care nu pune prea multa presiune pe sofer.
Din Salonic lucrurile sunt mult mai simple in orice directie ai vrea sa ajungi, Grecia avand o infrastructura aproape vestica, cu precizarea ca va trebui sa platesti pentru ea. Va trebui sa platesti in plus si pentru motorina sau benzina, chiar foarte mult (1.6 euro/l motorina, respectiv 1.9 euro pentru benzina). Recomandarea mea ar fi sa alimentati la ultimele benzinarii din Bulgaria, acolo unde preturile sunt sensibil mai mici, comparabile cu cele din Romania.
In timpul testului consumul urban a fost de 7 l/100 km, iar cel extraurban de 5 l/100 km in conditiile unei masini incarcate aproape de masa maxim admisibila si cu aerul conditionat pornit in permanenta. Cu doi copii si un set de bagaje de dimensiuni normale sunt dispus sa pariez ca ar putea cobora la 4 l/100 km. Ritmul de deplasare a fost unul normal impus de atitudinea relaxata a masinii care a fost gandita pentru nevoile unei familii. A nu se intelege ca nu poti forta nota daca iti doresti, dar in limitele rezonabile.
Am fost surprins placut de reprizele motorului 1.5 dCi, care nu anunta foarte multe in conditiile unei puteri totale de 110 CP si a unei masini incarcate pana la refuz si, cu toate acestea, a putut sustine depasiri chiar la viteze din intervalul 100-130 de km/h. Cei care doresc mai mult, pot opta oricand pentru noul 1.6 dCi/130 CP pentru 700 euro in plus, dar trebuie sa renunte la confortul oferit de transmisia automata EDC. Personal, desi apreciez noul 1.6 dCi, nu as renunta la automata pentru el, in special in cazul unei masini de familie.
Megane Sport Tourer 1.5 dCi pleaca de la 18.800 euro pentru versiunea cu transmisie manuala si poate ajunge la 21.490 euro pentru modelul testat cu cutie automata si optionale din categoria piele, navigatia Tom-Tom, sistemul audio Bose etc. Oricum ai privi situatia nu vorbim despre o suma mica de bani, mai ales in contextul actual, dar, atunci cand ne gandim ca vorbim despre o masina ideala pentru o familie practica, economica, bine echipata etc, lucrurile se pun destul de repede in perspectiva. Pacat totusi ca romanii nu par a fi foarte deschisi conceptului de break, o chestie care ma suprinde si ma face sa cred ca problema nu este doar la clienti, ci poate si la vanzatori, care nu stiu sa “vanda” atuurile evidente ale unui break.
Date tehnice: | Renault Megane Sport Tourer |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.5 dCi |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1295/1825 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4560/1810/1505 |
Ampatament | 2705 |
Volum portbagaj [l] | 485 (1600) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.5 dCi |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1461 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 103(140)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 260/1750 |
Cutie de viteze | Automata/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 190 |
0-100 km/h [s] | 12.1 |
Consum urban/extra/mixt | 5.1/3.7/4.2 |
Emisii CO2 [g/km] | 110 |