Brandul VW s-a născut pe principiul de mașină a poporului, dar trecerea anilor a schimbat prioritățile germanilor. Noul up! se vrea o întoarcere la vremurile „accesibile“.
- Interior de calitate
- tinuta de drum matura
- manevrabilitate si vizibilitate optima pentru oras
- Mai scumpa decat concurenta directa intr-un segment in care banii conteaza
Volkswagen a mai activat în segmentul mini-urilor cu modele ca Lupo sau Fox, dar primul nu s-a vândut în cantitățile scontate, iar ultimul l-a făcut pe primul să pară reușit. Drept urmare noul up! nu are nimic în comun din punct de vedere tehnic cu modelele precizate, întreaga platformă precum și motorizările fiind dezvoltate de la zero. Designul exterior se încadrează în tipologia minimalistă Volkswagen cu linii simple, fără artificii de design costisitoare. Nu va fi dragoste la prima vedere, dar, cu o culoare potrivită, up! se califică pentru atributul simpatic.
Dincolo de portierele poate prea generos dimensionate se află un interior surprinzător de relaxat pentru un automobil din grupul VAG. Când spun relaxat mă refer în special la cromatică, combinația de roșu, negru și gri deschis fiind una foarte reușită. Pe lângă senzația de spațiu pe care o generează aceste culori, remarcabil este și nivelul finisărilor. Cu toate că majoritatea suprafețelor sunt confecționate din plastic dur, ele au o textură plăcută, iar finisările sunt făcute la milimetru. Ca o paranteză, noul up! pare a fi mai bine finisat decât Beetle-ul pe care l-am condus acum câteva luni.
Unul dintre echipamentele cele mai interesante este sistemul Maps&More dezvoltat împreună cu Navigon ce înglobează, pe lângă funcțiile clasice de navigație, și un computer de bord avansat precum și funcțiile multimedia. În stilul tipic Volkswagen ergonomia este ireproșabilă, iar prețul de achiziție de 302 euro îl recomandă ca pe o opțiune populară. Singurul inconvenient este faptul că trebuie să îl scoți din bord de fiecare dată când părăsești mașina pentru a nu atrage atenție nedorită.
Forma de cub a caroseriei are un dublu avantaj, primul este vizibilitatea excelentă în toate direcțiile, iar al doilea este spațiul interior, în special pe verticală. Spun pe verticală deoarece pe banchetă, doi adulți vor avea restricții la nivelul genunchilor. Pentru un automobil gândit pentru transport urban asta nu e chiar o problemă, dar o banchetă reglabilă (vezi Twingo) ar fi putut rezolva această problemă. Volumul portbagajului este cel mai mare din segment (250 l), în timp ce podeaua reglabilă pe înălțime permite obținerea unui spațiu plat de încărcare odată ce rabatezi bancheta și o capacitate maximă de 950 l. Aceste două valori sunt de-a dreptul remarcabile, cu atât mai mult cu cât vorbim despre unul dintre cei mai mici reprezentanți din segment.
După cum era de așteptat în cazul unui mini lista de motorizări se rezumă la unități pe benzină, amândouă în configurații în trei cilindri și capacitate cilindrică de 1 l în două niveluri de putere 60 CP, respectiv 75 CP. Cele două unități produc același nivel de cuplu, diferența fiind făcută de valoarea de putere maximă și prețul de achiziție cu 600 de euro mai mare, în cazul versiunii high-power. În timpul testului noi am avut la dispoziție varianta de 75 CP, iar primul lucru pe care l-am observat a fost nivelul remarcabil de rafinament mecanic. De regulă, mașinile mici cu motoare în trei cilindri, au obiceiul de a deveni excesiv de zgomotoase odată ce ieși din prima jumătate a turometrului, în timp ce acest up! își păstrează atât cumpătul cât și decibelii.
Această maturitate, să zicem surprinzătoare pentru segment, se remarcă și la nivelul suspensiei și al comportamentului dinamic. Foarte stabil pe denivelări și la viteze mari, acest up! îți lasă impresia că ar putea trece oricând drept model de clasă mică. Mai puțin reușit este răspunsul motorului până în 3.000 rpm, în special în comparație cu modul în care reacționează un Aygo într-o situație similară. Se pare că inginerii VW au preferat să optimizeze acest nou propulsor în direcția consumului și mai puțin la răspunsul la accelerație. Raportat la costurile de întreținere asta nu este deloc rău, iar consumul urban de 5.5-6 l/100 km stă mărturie acestui fapt.
Cu un preț de pornire de 8.914 euro pentru motorizarea testată noul up! este cel mai ieftin VW pe care îl poți cumpăra, dar nu neapărat și cel mai ieftin mini din segment. Chiar și așa, dată fiind afinitatea românilor pentru brandul VW, up! are toate șansele să își croiască drum până pe prima poziție în segment.
Date tehnice: | Volkswagen up! |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.0 MPI |
Nr. usi/locuri | 3/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 855/1290 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 3540/1640/1490 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 250 (950) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.0 MPI |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 999 |
Sistem alimentare | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 55(75)/6200 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 95/3000 |
Cutie de viteze | Manuala/5 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 171 |
0-100 km/h [s] | 13.2 |
Consum urban/extra/mixt | 5.9/4/4.7 |
Emisii CO2 [g/km] | 108 |